مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس از تشدید اجرای طرح محدودیت کشت برنج در استان و شرایط جدید برای کنترل کشت این محصول خبر داد.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، در طی سال‌های اخیر بنا بود کشت برنج در استان‌ها و از جمله استان فارس با محدودیت همراه باشد تا در نهایت کشت و برداشت این محصول به صفر برسد، اما واقعیت امر گویای این است که نه فقط کشت برنج محدود نشده است بلکه در دوره‌ای که بنا بود محدویت کشت دنبال شود شاهد کشت و برداشت بیشتر این محصول نسبت به سال قبل بودیم.  

بی‌شک مزیت اقتصادی کشت برنج مهم‌ترین موضوعی است که سبب شده بسیاری از کشاورزان همچنان اولویت اصلی خود را کشت برنج قرار دهند و چندان روی خوش به کشت‌های جایگزین نشان ندهند.  

این درحالی است که با محدودیت منابع آب عملا کشت برنج به ضرر منابع پایدار منتهی می‌شود و از طرفی نیز امسال پایان دوره سه ساله محدودیت کشت برنج است به این معنا که باید کشت برنج در استان به صورت کامل ممنوع شود.  

جهاد کشاورزی نیز برنامه‌های جایگزین کشت برنج را در این سال‌ها ترویج داده و کشت کینوا و دانه‌های روغنی مانند کلزا از مواردی بوده است که به جای کشت برنج برای کشاورزان از سوی کارشناسان تشریح و توجیه شده است.  

اما آنچه سبب شده است کشاورزان همچنان کشت برنج را نسبت به دیگر محصولات ترجیح دهند موضوعی است که مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس در رابطه با آن به خبرنگار تسنیم می‌گوید: برای کاهش سودآوری کشت برنج راهکارهایی مانند افزایش تعرفه آب و برق و محدودیت برداشت آب درنظر گرفته شده است و طبق برنامه سه ساله محدودیت باید کشت برنج ۹۰ درصد محدود می‌شد.  

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس  تصریح کرد: از ابتدای شروع طرح محدودیت کشت برنج هدف دولت بیشتر ممنوعیت کشت این محصول بوده است و به مرور زمان شیوه نامه باید حمایت و اجرا شود، زمان اجرای مصوبه دولت سال ۹۹ است و در این زمینه باید همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول هم‌افزایی داشته باشند و به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.  

با طرح ممنوعیت و محدودیت برنج دیگر خدمات به برنجکاران داده نمی‌شود

احمد دهقان بیان کرد: از سوی جهاد کشاورزی استان دیگر خدماتی به بهره‌برداران برنج داده نمی‌شود، در مجموعه جهادکشاورزی هیچ حمایتی از کشت برنج صورت نمی‌گیرد.  

وی افزود: افزایش تعرفه آب بها، بهای برق و عدم تامین سوخت چاه‌های دیزلی در بخش برنج و سایر خدماتی که برنجکاران دریافت می‌کنند در راستای حذف مزیت اقتصادی کشت برنج است.  

دهقان یادآور شد: همچنین کنتورگذاری برای کنترل و کاهش مصرف آب برنامه دیگری بود که در این باره باید اجرا می‌شد.  

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: کارگروه آب و کشاورزی استان با موضوع محدودیت کشت برنج تشکیل شده و براساس شیوه نامه به همه اداره‌هایی که خدمت‌رسانی دارند در این زمینه وظایفی محول کرده است اما برخی اداره‌ها به وظیفه و شیوه نامه خود عمل نکرده‌اند.  

به گفته دهقان در این کارگروه که به ریاست استاندار فارس تشکیل شده و برای دستگاه‌های مختلف شرح وظایف در نظر گرفته شده است که اگر رعایت نشود برنامه محدودیت و ممنوعیت کشت برنج به نتیجه نمی‌رسد.  

کنترل چاه‌های عمیق و نیمه عمیق قدم اول محدودیت کشت برنج 

وی گفت: بنا بود که در یک دوره کمتر از یک ماهه اداره‌هایی که در این زمینه وظیفه دارند فعالیت‌های خود را تنظیم کنند تا در جلسه کارگروه بعدی به برنجکاران ابلاغ شود و در نهایت با این اقدامات برنجکاران متوجه می‌شوند که کشت برنج مقرون به صرفه نیست.  

دهقان خاطرنشان کرد: درصورتی که چاه‌های غیر مجاز و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق کنترل شود بیش از ۷۵ درصد کشت برنج خود به خود کاهش می‌یابد، کنترل و حذف چاه‌های غیر مجاز قدم اول برای ممنوعیت کشت برنج است و در مرحله بعد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و دیگر بهره‌برداران قرار دارند.  

ممنوعیت کشت برنج اجرایی می‌شود

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۷ هزار هکتار سطح کشت برنج داشتیم که سطح برداشت نیز ۲۵ هزار هکتار بود.  

به گفته دهقان این درحالی است که در چند سال گذشته روند کشت برنج صعودی بوده است و در عین حال ممنوعیت کشت برنج و شیوه نامه آن ظرف سه سال یعنی باید در سال ۹۹ باید اجرا شود.  

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: اولویت‌بندی ممنوعیت کشت برنج از نظر منابع آب مدنظر است، برخی شهرستان‌ها آب مورد نیاز را با توجه به وضعیت جغرافیایی و نزدیکی به برخی ورودی‌های آب دریافت می‌کردند اما برخی مناطق هم با حفر چاه غیرمجاز عمیق و نیمه عمیق اقدام به تامین آب می‌کردند که این مناطق در اولویت ممنوعیت هستند.  

دهقان افزود: در این زمینه ضروری است که کنتورهای حجمی نصب شود و در صورتی که مزیت اقتصادی کشت برنج حذف شود امکان کشت‌های جایگزین وجود دارد.  

وی اظهارکرد: کشت‌های جایگزین اغلب کشت‌های شناخته شده هستند و عمده محصولاتی که مطرح می‌شود مانند ذرت علوفه، آفتابگردان، دانه‌های روغنی و کنجد است تا با حذف مزیت اقتصادی برنج تمایل به کشت‌های جایگزین ایجاد شود.