دستفروشانی که اقدام به اشغال فضای عمومی و در اصطلاح سد معبر می کنند، برابر قانون شهرداری متخلف هستند و ماموران معبربان حق برخورد و جمع آوری آنها را دارند. این اقدام در پی درخواست شهروندان از روز شنبه 16 فروردین ماه از سوی ماموران معبربان شهرداری منطقه 7 و ماموران نیروی انتظامی با جدیت پیگیری می شود.

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: دستفروشی این روزها به یک شغل تبدیل شده است و قشر عظیمی از مردم به سبب نبود موقعیت شغلی مناسب و نداشتن سرمایه کافی به این شغل روی آورده اند. خیابان ها و میادین پرتردد از جمله میدان امام حسین(ع) در قرق دستفروشان است و این قشر از صبح زود، بساطشان را پهن و از این راه امرار معاش می کنند.

دستفروشی فی نفسه جرم نیست، اما چنانچه منجر به سد معبر شود برابر قانون 55 شهرداری تخلف است و با متخلفان باید برخورد شود. «عباس مافی»، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه 7، در گفت و گو با خبرنگار ما، خبر برخورد و جمع آوری دستفروشان میدان امام حسین(ع) را داد و گفت: «جمع آوری دستفروشان میدان امام حسین(ع) که منجر به سد معبر و ایجاد مزاحمت برای عابران و شهروندان شده، مطالبات مردم بوده است و به همین دلیل براساس توافقات انجام شده با ماموران انتظامی، طرح جمع آوری آنها از 16 فروردین ماه با جدیت اجرا می شود.»

او ادامه داد: «ممنوعیت فعالیت برای دستفروشانی که فعالیت شان سبب ایجاد مزاحمت برای تردد عابران و شهروندان می شود تا نماز مغرب خواهد بود و پس از آن می توانند فعالیت کنند.»

به گفته او دستفروشان از این راه امرار معاش می کنند و برای همین مدیران شهری منطقه درصددند تا فضای مشخصی را برای فعالیت دستفروشان اختصاص دهند. مافی در توضیح بیشتر گفت: «این کار پس از ریشه کنی بیماری کرونا انجام می شود و امیدواریم با مشارکت شهروندان به زودی شاهد این اتفاق باشیم و مردم به روند زندگی عادی باز گردند.»

رضایت عابران

هر چند این روزها به سبب بیماری «کرونا»، میدان امام حسین(ع) خلوت است و از شلوغی و ازدحام گذشته خبری نیست، اما همچنان هستند کسانی که برای انجام کارهای ضروری از این میدان می گذرند و بساط برخی از دستفروشان سدی در برابر راهشان می شود.

«علی رحمانی زاده» در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ابراز رضایت از طرح جمع آوری دستفروشان گفت: «فعالیت دستفروشان برای هیچ کس ناخوشایند نیست. به هر حال این هم نوعی شغل است و مردم از این راه امرار معاش می کنند، اما بستن مسیر شهروندان به ویژه خانم ها به معنای ایجاد مزاحمت است و مدیران شهری و انتظامی بی تردید باید با چنین مزاحمتی برخورد کنند.»

«اکبر اظهری»، ساکن میدان امام حسین(ع) هم برخورد با دستفروشان را لازم و ضروری دانست و به خبرنگار ما گفت: «اهالی از مسدود شدن معبر از سوی دستفروشان گلایه مند هستند و چندین بار نارضایتی خود را از طریق تماس با سامانه 137 ثبت کرده اند. جمع آوری دستفروشان مزاحم باید تداوم داشته باشد.»