مشکلات محله‌ها به همت مدیریت شهری رفع می‌شود؛ اما یک نفر به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را شناسایی و آنها را برطرف کند.

بنابراین نیاز به ارتباط‌های مردمی دارد که این پل ارتباطی، سال‌ها پیش با تشکیل نهاد شورایاری ایجاد شده است. افراد برای عضویت در شورایاری محله‌ها کاندیدا می‌شوند و از سوی مردم انتخاب و متعهد می‌شوند تا مشکلات اهالی و محله‌ها را به مدیران نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری گزارش دهند. تعامل مدیریت شهری و شورایاری موجب شده رخدادهای خوبی در محله‌های قلب پایتخت رخ دهد به گونه‌ای که «محمدرضا دهداری پور» شهردار منطقه ۶، در گفت‌وگو با همشهری محله، به آن تأکید می‌کند و شورایاران را کمک حال مدیریت شهری می‌داند.

قبول دارید نهاد شورایاری مردمی است؟
بی‌تردید همینگونه است. چراکه شورایاری تنها نهادی است که در محله‌ها شکل می‌گیرد و اعضای آن از سوی اهالی محله انتخاب می‌شوند. شورایاری نماد پیشرفت شهری است که می‌توان از آن با عنوان «دولت محلی» یاد کرد و خیلی از اختیارات محله‌ها را به آنها داد و مطمئن بود که کارها درست انجام می‌شود.
لزومی برای وجود و فعالیت این نهاد وجود دارد؟
شهر با مشارکت شهروندان بهتر مدیریت می‌شود. این شعاری است که سال‌ها سرلوحه فعالیت مدیران شهری قرار گرفته است و برای تحقق این شعار بی‌تردید شورایاران، بهترین گزینه‌اند. آنها منتخب و معتمد مردم‌اند و بازوی توانمند مدیریت شهری محسوب می‌شوند. بنابراین، مدیران شهری برای اداره بهتر شهر و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به شهروندان به چنین پل ارتباطی نیاز دارند.
شما به مشارکت شورایاران در مدیریت شهر اشاره کردید. این نهاد مردمی چگونه می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان تأثیرگذار باشد؟
شورایاران قدرت اجرایی ندارند اما به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان می‌توانند کمک حال مسئولان به‌ویژه مدیران شهری باشند. با کمک آنها می‌توان کمبودها را برطرف و شهر را برای زندگی بهتر تبدیل کرد.
تعامل و ارتباط شما با شورایاران چگونه بوده است؟
این نهاد مردمی را قبول دارم و می‌دانم شورایاران برای رفع مشکلات محله‌ها تلاش می‌کنند. همین موضوع مرا مجاب می‌کند تا در حد اختیاراتم با آنها همراهی کنم. به‌ شکل مستمر با شورایاران ارتباط داشته‌ام و در بازدیدهای میدانی دیدگاه‌های آنها را جویا شده و همواره تلاش کرده‌ام با ارتباط متقابل مشکلات را رفع کنم.
نقش شورایاران را در آبادانی محله‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اعضای شورایاری از بطن محله و معتمد مردم هستند و به همین دلیل، دلسوزانه تلاش می‌کنند و این کار نتیجه‌ای جز آبادانی محله‌ها نخواهد داشت. از جریان‌های رخ داده در محله‌ها می‌توان نتیجه گرفت این است که شورایاران در حد توان و اختیاراتشان برای‌ آبادانی محله‌ها تلاش کرده‌اند و امیدوارم در دوره جدید شاهد رخدادهای مهم و بزرگ در همه حوزه‌های شهری و در همه محله‌های قلب پایتخت باشیم.
به نظر شما شورایاری‌ها تا چه حد در بهبود عملکرد مدیریت شهری مؤثرند؟
شورایاران، یاری‌رسان مدیریت شهری هستند و با نظارت درست و اصولی بر شیوه عملکرد مدیریت شهری می‌توانند نواقص را بازگو و به پیشرفت هرچه بیشتر شهر کمک کنند. در واقع شورایاران، شورای‌شهر و مدیریت شهری را در انجام هرچه بهتر مأموریت‌های متعدد و متنوع قانونی برای ساختن شهری زیبا، توسعه‌یافته و متوازن برای زیست هرچه بهتر شهروندان تهرانی یاری می‌کنند.
در دوره جدید برنامه‌ای برای حفظ تعامل و ایجاد همکاری بیشتر با شورایاران دارید؟
باور دارم شورایاران کمک حال مدیران شهری هستند و همواره تلاش می‌کنم ارتباط خوبی با این نهاد مردمی داشته باشم. وجه اشتراک مدیران شهری و شورایاران خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان است. بنایراین با بودن در کنار هم و با هم‌فکری و گرفتن تصمیم‌های درست، می‌توانیم مشکلات را رفع و کیفیت زندگی شهروندان را در محله‌ها و حتی تهران بالا ببریم.
نظرتان در مورد حضور زنان در شورایاری چیست؟
این نهاد مردمی متعلق به عموم شهروندان است و بی‌شک حضور زنان باید به‌عنوان عضوی از جامعه حضور داشته باشند. آنها می‌توانند صدای بانوان باشند و مطالبات آنها را به گوش مسئولان برسانند.
به نظرشما جای خالی حضور چه افرادی در شورایاری‌ها مشهود است؟
حس می‌کنم جوانان و نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی، حضور کم‌رنگی در این نهاد مردمی دارند. نسل آینده‌ساز می‌توانند با حضور در این نهاد مردمی کوچک و محلی تجربیات با ارزشی کسب کنند.
شهروندان چرا باید در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کنند؟
انتخابات شورایاری‌ها بستری برای حضور گسترده شهروندان در تصمیم‌گیری‌های خرد است؛ زمینه‌ای که منجر به فرهنگسازی برای مشارکت جدی در عرصه‌های کلان خواهد شد. بنابراین، حضور مردم در این انتخابات موجب رسمی‌تر شدن این نهاد مردمی می‌شود.
به‌عنوان شهردار منطقه ۶، برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
ما از همه ظرفیت‌ها مانند سراهای محله، اماکن و سالن‌های ورزشی، کانون‌های فرهنگی و هنری، پاتوق‌های محلی، مراکز علمی، آموزشی و مدارس، پارک‌ها و مراکز تجمع انسانی محلی برای انجام تبلیغات و انتخابات شورایاری استفاده می‌کنیم.
حرف پایانی شما درباره شورایاری چیست؟
باید همه کمک کنیم تا جمع شورایاری، جمع بهتر، سالم‌تر و مفیدتر به حال شهروندان، شهر و مدیریت شهری شود.