گروه بورس: بازده سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران در 10ماه سپری شده از سال جاری به 19درصد رسید.

به گزارش همشهری، سرمایه‌گذاران در بورس تهران از اول امسال تا پایان دی به طور میانگین 19درصد سود از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام کسب کرده‌اند.

در این میان 2/4درصد از بازده بازار ناشی از رشد قیمت سهام بوده و 2/14درصد آن از محل توزیع سودنقدی در مجامع حاصل شده است.

آمار رسمی بورس تهران نشان می‌دهد: در حالیکه از اول امسال به این سو شاخص عملکرد تابلوی اصلی با 5/7 درصد نزول مواجه شده در تابلوی فرعی شاخص عملکرد بازار 8/23درصد رشد داشته است.

در عین حال همزمان با سقوط 4/5 درصدی شاخص مالی، شاخص سهام صنعتی 5درصد رشد را تجربه کرده است.

ارزش بازار

آمارها نشان دهنده صعود 3/9 درصدی ارزش بازار سهام در طول دی ماه امسال است. در این مدت ارزش بورس تهران از مرز 460هزار میلیارد ریال گذشته است.

به طور کلی از اول امسال به این سو 65هزارمیلیاردریال به ارزش بورس تهران افزوده شده است.

بازده قابل دفاع

بازده 19درصدی بورس از نظر شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا رقم قابل دفاعی است، هرچند که همچنان با حد مطلوب فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد.

به گفته شهمیری‌ بازده 19درصدی باتوجه به شاخص بازده نقدی و قیمت برآورد شده  عبارت است از تفاوت قیمت سهم سود تقسیم شده شرکت‌ها.

او می‌افزاید: سهم سود تقسیم شده از بازده 19 درصدی، تقریبا 14 درصد است، یعنی کفه ترازو به نفع سود تقسیم شده از سوی شرکت‌ها سنگینی می‌کند و تفاوت قیمت هم چندان نقشی در بازده 19درصدی ندارد.

شهمیری باتوجه به این رابطه نه چندان متعادل بین سود تقسیمی و قیمت سهام می‌گوید: بازده 19درصدی عملکردی نیست که بتوانیم به آن افتخار کنیم با این حال دستاوردی قابل دفاع برای بازار سرمایه به عنوان یک بازار متشکل به شمار می‌رود.

او با این حال معتقد است: عملکرد بورس در 10ماه سپری شده از سال را می‌توان به بازده 19درصدی محدود کرد. به گفته شهمیری امسال سهام شرکت‌های بزرگ در قالب اجرای اصل 44 در بورس عرضه شد که ضمن افزایش وزن و ارزش بازار اوراق بهادار،‌ارتباط قیمت سهام با بازارهای جهانی را تقویت کرد.

بازارهای رقیب

این کارگزار بورس اوراق بهادار می‌گوید: تا همین چند سال گذشته تحولات بازارهای جهانی کمترین تاثیری‌ بر بورس تهران نداشت اما امسال با عرضه سهام فلزی قدرتمند، نوسانات جهانی قیمت فولاد، مس و طلا، معامله سهم در ایران را هم متاثر  کرد.

شهمیری در ادامه با مقایسه جذابیت سرمایه‌گذاری از طریق بازار اوراق بهادار و بازارهای رقیب تصریح می‌کند: بازار در ماه‌های سپری شده از  سال 86 شاهد کمترین نوسان قیمت بوده به این ترتیب اگر شاخص و معدلی برای نوسان‌های قیمتی در این بازار در نظر بگیریم بازده سرمایه‌گذاری 3تا4 درصد برآورد خواهد شد.

بازار طلا هم در سال 86 روزهای استثنایی را پشت سرگذاشت که به نظر می‌رسد تا مدتها تکرار نخواهد شد. در این مدت بر اثر افزایش قیمت نفت قیمت طلا در کمال ناباوری به صورت نجومی افزایش یافت و حتی هر اونس طلا بالاتر از 200دلار هم معامله شد.

شهمیری می‌گوید: به رغم این افزایش قیمت بازار طلا هم رقیبی برای بازار سرمایه به شمار نمی‌رود چرا که اصولاً طلا هنوز در ایران در بازاری متشکل و سامان‌یافته معامله نمی‌شود و معامله سکه هم برای سرمایه‌گذاران بزرگ روش مناسبی نیست.

به گفته شهمیری یک سرمایه‌گذار می‌تواند با سرمایه‌ای محدود اقدام به خرید سکه کند اما در سرمایه‌گذاری‌های کلان خرید سکه و در ادامه فروش آن سودآور نیست.

شهمیری معتقد است: بازار مسکن هم قدرت رقابت با بورس را ندارد چون برای ورود به معاملات بازار مسکن اساسا به سرمایه کلان نیازمند است و سرمایه‌گذاران خود امکان خرید و فروش در این بازار را ندارند.

شهمیری ماه‌های سپری شده از سال 86 را برای بازار سرمایه ثمربخش  دانست و می‌گوید: امسال، سال بلوغ و پختگی برای فعالان بورس است.

اکبرزرگانی نژاد دیگر کارگزار بورس هم درباره عملکرد بازار سرمایه در 10ماهه گذشته معتقد است: به احتمال زیاد بازده 19درصدی باتوجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در مقایسه ریسک سپرده‌گذاری در بانک برای سرمایه‌گذاران چندان رقم جذابی نخواهد بود و آنها را راضی نخواهد کرد اما آنها باید بازده هریک از شرکت‌ها را به طور جداگانه هم مورد بررسی قراردهند.

بازده‌های بالاتر

به گفته زرگانی‌نژاد بازده 19 درصدی به صورت میانگین محاسبه شده اما بسیاری از شرکت‌ها بازده به مراتب بالاتری هم داشته‌اند.

او به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند در هنگام خرید دقت کنند که سهم چه شرکتی را به دارایی‌های خود اضافه می‌کنند به این ترتیب با انتخاب صحیح، ریسک سرمایه‌گذاری کاهش و میزان بازده افزایش خواهد یافت.