همشهری آنلاین: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دو هزار، نیروی متخصص در ۲۷ رشته تخصصی، در ۵۸۰ بیمارستان و ۳۷۸ شهر کشور، آبان ماه، توزیع می‌شوند.

به گزارش همشهري آنلاين از وبدا، دکتر محمد آقاجانی، در حاشیه برگزاری اجلاس معاونان درمان در مرکز همایش‌های برج میلاد، اظهار داشت: یک هزار و 600 نفر از متخصصان در مناطق محروم و کمتر برخوردار توزیع می‌شوند.

وي افزود: توزیع دو هزار متخصص در کشور بخش قابل توجهی از نیازها را تامین مي‌کنند اما در برخی از رشته‌ها مانند جراحی مغز و اعصاب، رادیولوژی و ارتوپدی همچنان با کمبود متخصص روبرو هستیم.

آقاجاني، بیشترین تعداد متخصصان توزیع شده در کشور در آبان ماه را مربوط به رشته‌های داخلی بزرگسالان، کودکان و زنان و زایمان عنوان کرد و افزود: بر اساس استانداردهای جهانی در حال حاضر یک سوم از متخصصان را در اختیار داریم و لازم است تا برای توسعه دقیق آموزش عالی پزشکی در رشته‌های عمومی و برخی رشته‌های تخصصی برنامه ریزی کنیم.

معاون درمان وزير بهداشت با اشاره به توزیع متوازن متخصصان در کشور، یادآور شد: این تعداد پزشک متخصص به تناسب در کشور توزیع می‌شوند تا عدالت در خدمات به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار محقق شود همچنین استان تهران از نیروی درمانی متخصص سهمی ندارد و تعدادی از متخصصان اعضای هیات علمی برای تربیت متخصص جذب می‌شوند و توزیع نیروی درمانی متخصص در تمام استان‌ها به جز تهران است.

آقاجانی اظهار داشت: یکی از فاکتورهای توزیع متخصصان در کشور، درآمد است و زمانی که با کمبود شدید متخصص در برخی از رشته‌ها مواجه هستیم، یک متخصص باید کار چندین متخصص را انجام دهد و حجم کار بسیار زیاد است و در برخی موارد یک متخصص، کل بیماران یک استان را پوشش می‌دهد بنابراین ما به دنبال متناسب سازی درآمد و حجم کار هستیم.

وی با بیان اینکه برای ماندگاری پزشکان در مناطق مختلف در طرح تحول سلامت برنامه‌های ویژه ای داریم، افزود: در برخی از شهرهای کوچک مانند ابوموسی که بیمارستان‌های حاکمیتی دارند و یا در شهرهای مرزی و دورافتاده، برای ماندگاری پزشکان حقوق ثابت ماندگاری پرداخت می‌شود اما در مناطق محرومی که تعداد بیماران کافی است، به جای پرداخت حقوق ثابت، پرداخت عملکردی انجام می‌شود و درآمد پزشکان و متخصصان در مناطق محروم با مناطق برخوردار متفاوت است.