بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب، سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۵ افتتاح می‌شود و فردای همان روز عموم مردم می‌توانند از نمایشگاه دیدن کنند.

حامد طراحي، رئيس فرهنگ‌سراي كتاب واقع در بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و مدیر امور کتاب‌خانه‌ها و ترويج كتاب‌خواني، سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد:

«امسال در فرهنگ‌سراي كتاب، هربرنامه‌اي كه در حوزه‌ي ترويج كتاب‌خواني در شهرداري تهران و سازمان فرهنگي‌هنري شهرداري تهران در طول سال برگزار شده، اجرا و معرفي خواهد شد.»

او به حضور چهره‌هاي هنري و فرهنگي كتاب اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در نمايشگاه امسال مثل سال گذشته، كتاب‌خواني همراه با چهر‌ه‌هاي فرهنگي‌هنري خواهيم داشت.

سال پيش هنرمنداني مثل رامبد جوان، ‌نيكي كريمي و... آمدند و همراه مردم كتاب خواندند كه بازخوردهاي خوبي داشت. در اين ميان چهره‌‌هاي كودك و نوجوان را هم دعوت مي‌كنيم تا در اين مراسم شركت كنند. به هرحال كودكان و نوجوانان به‌عنوان گروه تأثيرپذير بسيار مورد توجه برنامه‌هاي ترويج كتاب‌خواني ما هستند.»

حامد طراحي مي‌گويد: «امسال فرهنگ‌سراي كتاب نزديك سالن‌هاي كودك و نوجوان است و ما برنامه‌هاي ويژه‌اي از جمله نمايش‌هاي ميداني را در فضا اجرا مي‌كنيم كه مخاطب اصلي آن كودكان و نوجوانان خواهند بود.»

او به گرفتن عضو براي كتاب‌خانه‌هاي زير نظر شهرداري تهران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «هم اينك 360 كتاب‌خانه‌‌ي عمومي زير نظر شهرداري و ‌سازمان فرهنگي‌هنري تهران فعال است كه در طول نمايشگاه كتاب تهران، علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به فرهنگ‌سراي كتاب در اين كتاب‌خانه‌ها عضو شوند.هم‌چنين معرفي كانون‌هاي كتاب‌خواني كه در كتاب‌خانه‌ها و فرهنگ‌سراها فعال هستند و در فرهنگ‌سراي كتاب معرفي خواهند شد.»

 او به برنامه‌ي مزرعه‌ي دانايي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «برنامه‌ي ديگري در فرهنگ‌سراي كتاب برگزار مي‌شود و آن مزرعه‌ي دانايي است. حدود شش داستان كوتاه براي كودكان روايت مي‌شود كه كودكان بايد هفتمين داستان را خودشان بنويسند و براي ما بفرستند.»

او به غرفه‌ي مهارت‌هاي خواندن اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «غرفه‌ي«اين‌جوري بخون!» را هم داريم كه كارشناسان كتاب، مهارت‌هاي تندخواني و يادداشت‌برداري و... را به كودكان و نوجوانان و بزرگ‌ترها آموزش مي‌دهند.»

 

 

عكس : محمود اعتمادي

 

  • متروي شهر آفتاب

اوايل ارديبهشت ماه سال جاري، ايستگاه متروي شهر آفتاب، با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اعضای شورای شهر و مسئولان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نمایشگاه کتاب افتتاح شد.

 ایستگاه مترو شهرآفتاب به صورت جزیره‌ای و با مساحت 25‌هزار متر مربع احداث شده و طول آن سه برابر ایستگاه‌های معمولی است.

اين ايستگاه با هدف تسهیل در رفت‌وآمد به مجموعه‌ي نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرآفتاب راه‌اندازي شده و در انتهای مسیر فاز نخست خط متروي تهران‌ به پرند قرار دارد.