تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰

ع.ت: یادداشت طنز > این مطلب به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکتر‌جون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این ستون بر عهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست!

سؤال: سلام دكترجون. «دندان» در ضرب‌المثل‌ها، تعبيرها و تركيب‌ها، اصطلاحات عاميانه و... بيش‌تر بار منفي دارد (مثلاً دندان تيزكردن، دندانِ طمع، دندان‌گِرد، كرم دندان و...). با اين حساب آيا بهتر نيست كه كلاً قيد هرگونه دندان را بزنيم و دندان‌هاي لق امروز يا فردا را همين حالا بكنيم و دور بيندازيم؟

يك بي‌دندان كه به نداشتن هر گونه رابطه با دندان افتخار مي‌كند!

 

جواب: سلام دوست بي‌دندان من! از قديم گفته‌اند «هر آن‌كس كه دندان دهد، نان دهد». بنابراين مي‌توان اين‌طور برداشت كرد كه شما الآن ديگر به‌طور كامل از نان‌خوردن افتاده‌ايد؛ به‌خصوص نان‌هاي سخت و خشك و بيات! اما اين دليل نمي‌شود كه با آن حرف‌هاي منفي، قشر زحمتكش دندان‌پزشك را هم از نان‌خوردن بيندازيد!

گاهي بايد دندان روي جگر گذاشت و نيمه‌ي پر ليوان را هم ديد. چه‌كسي مي‌تواند انكار كندكه يكي از زيباترين تصويرهاي دنيا، ديدن لبخندي با دندان‌هاي تميز و جرم‌گرفته است؟ كدام آدم شوخ‌طبعي از ديدان يك‌جفت دندان موشي، خنده به لبش نمي‌آيد و نيشش تا بناگوش باز نمي‌شود؟ اصلاً اگر دنداني در كار نبود، اين‌همه خوراكي و خوردني خوش‌مزه، دقيقاً زير چه چيزي مزه‌اش را پيدا مي‌كرد؟

خلاصه اين‌كه آدم خودش بايد عقل داشته باشد (همان‌طور كه خيلي‌ها به‌صورت خدادادي، دندانِ عقل دارند!) وگرنه دنيا پر از حرف‌هاي الكي‌پلكي است! به‌هرحال دندان هديه‌اي است كه به‌صورت مجاني به انسان داده شده و از قديم و نديم هم گفته‌اند كه شمردن دندان اسب پيش‌كشي كار درستي نيست!

اميدوارم اين توضيحات جواب قانع‌كننده‌اي (دندان‌شكني) به همه‌ي كساني باشد كه كسادكردن كار خدمتگزاران به دندان، هدفشان بوده است!