۱۴مارس (۲۴اسفند) روز جهانی اقدام برای حمایت از رودخانه‌ها و مقابله با سدسازی‌ نام گرفته و هرساله هزاران نفر در سراسر جهان، این روز را برای یادآوری اهمیت رودخانه‌ها و قدردانی از کسانی که برای حفاظت از آنها تلاش می‌کنند، گرامی می‌دارند.

روز بين‌المللي اقدام براي حمايت از رودخانه‌ها، آب، زندگي و مقابله با سد‌سازي‌، در سال 1997توسط شركت‌كنندگان در نخستين نشست بين‌المللي قربانيان سد‌سازي‌ در كوريتيبلي برزيل به تصويب رسيد و نمايندگان كشورها تصميم گرفتند 14مارس را روز بين‌المللي اقدام براي رودخانه‌ها قرار دهند. مردم در اين روز خواستار بهبود در سياست‌ها و شيوه تصميم‌گيري مسئولان مي‌شوند و از آن براي آموزش مردم درباره تهديداتي كه رودخانه‌ها با آنها مواجه هستند و يافتن راه‌حل‌هاي مناسب براي ذخيره آب و انرژي استفاده مي‌كنند.

محمد جواد سروش مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره به ايرنا گفت: رودخانه‌ها به‌عنوان شريان‌هاي حيات بخش زندگي براي ادامه حيات بشر از اهميت بسيار زيادي برخوردار هستند. وي افزود: حفظ كيفيت منابع آبي ازجمله رودخانه‌ها از اهميت بسيار زيادي برخوردار است اين در حالي است كه متأسفانه شاهد ورود حجم زيادي پساب‌هاي كشاورزي، صنعتي و خانگي در رودخانه‌ها هستيم كه كيفيت اين اكوسيستم‌ها را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

وي تصريح كرد: تجاوز به حريم رودخانه‌ها يكي ديگر از تهديدات اين حوضه‌هاي آبي است كه بايد جدي گرفته شود، همچنين احداث سد در مسير رودخانه‌ها مشكلاتي را براي اين اكوسيستم آبي و گياهان و جانوران موجود در آن به‌وجود آورده است. سروش در ادامه به پايش آنلاين رودخانه‌ها در كشور اشاره كرد و گفت: پايش آنلاين رودخانه‌ها كار مشتركي ميان سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارت نيرو است كه در اين روند كار پايش كمي با وزارت نيرو و كيفي بر عهده سازمان محيط زيست است.