گروه سیاسی: همان‌گونه که انتظار می‌رفت دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در نشست افتتاحیه شورای حکام ارائه ‌داد، بر همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد.

اما اصرار وی بر این موضع خود باعث شده است تا خشم آمریکا از رفتار وی به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته برسد.

دیپلمات‌های حاضر در آژانس با اذعان به این مطلب خاطرنشان کرده‌اند که در گزارش البرادعی توافق اخیر با ایران گامی مهم و روبه‌جلو توصیف شده، اما آمریکا مدعی است ایران از این طرح برای منحرف‌کردن نگاه‌ها از بی‌توجهی این کشور به قطعنامه‌های شورای امنیت بهره‌برداری می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دیپلمات‌های مذکور همچنین تصریح کردند که واشنگتن و اکثر کشورهای اروپایی عضو شورای حکام اعتقاد دارند البرادعی با انعقاد چنین توافقی با ایران بدون مشورت با شورای حکام از محدوده اختیارات خود تجاوز کرده است.

در همین راستا، پیش از آغاز نشست افتتاحیه اجلاس فصلی شورای حکام، گریگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش اخیر البرادعی ادعا کرد که حتی همکاری کامل تهران نیز تردید جامعه بین‌المللی را نسبت به
صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برطرف نخواهد کرد.

شولتی به خبرنگاران گفت: آمریکا قویاً از تلاش‌های جاری آژانس برای غلبه بر امتناع ایران از همکاری کامل حمایت می‌کند، اما بازرسان آژانس باید از فعالیت‌های فعلی ایران نیز مطلع شوند.

انزوای دیدگاه آمریکا

در عین حال علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش دیروز دبیرکل آژانس به شورای حکام را مثبت خواند و به ایرنا گفت: سخنرانی البرادعی و نیز فضای کلی شورای حکام، متاثر از تفاهم‌نامه اخیر بین ایران و آژانس، متفاوت بود.

سلطانیه در ادامه به موضع انتقادآمیز نماینده آمریکا در آژانس از تحولات اخیر در پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: این موضع‌گیری نشان می‌دهد که دیدگاه آمریکا در انزوا قرارگرفته و با توجه به تحولات مهم اخیر، این رویه در نهایت مجبور به خروج از انزوا و پیوستن به دیگران است.[بیشتر در همین ارتباط]

برچسب‌ها