سپنتا سلیمی: گوشی‌های هوشمند، نسل نوین تلفن‌های همراه بودند و تحولی در این صنعت به وجود آوردند، اما اولین مدل از گوشی‌های هوشمند خیلی زود جایشان را به نسل بعدی دادند و شاید بشود گفت که حالا در جوانی صاحب نوه شده‌اند.

 

چند شرکت بزرگ فعال در عرصه‌ی فناوری همچون گوگل، مایکروسافت، اپل و... یکی از سرگرمی‌هایشان این است که از محصولات آینده پرده‌برداری کنند. محصولاتی که فعلاً  به‌عنوان مدل عرضه می‌شوند تا میزان موفقیتشان در بازار آینده تخمین زده شود. شاید نگاهی به این گوشی‌های آینده خالی از لطف نباشد.

لوميا با دوربين چرخشي

ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ، با این حال بسیار انعطاف‌پذیر. با دوربینی که ثابت نیست و در جای خود می‌چرخد تا زاویه‌ی بهتری برای ثبت پیدا کند و البته مثل بیش‌تر محصولات مایکروسافت با سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کند. این مدل یکی از اولین گوشی‌هایی است که دوربینی منحصربه‌فرد دارد و می‌تواند خدمات یک دوربین حرفه‌ای را به کاربر ارائه دهد.

هوشمند شفاف

کمپانی اپل مثل همیشه شگفتی می‌آفریند: قرار است به‌زودی این کمپانی مدلی از گوشی‌های شفاف طراحی کند؛ گوشی‌هایی که مثل آب زلال هستند و صفحه‌کلیدی مجازی دارند. اپل قبلاً در جریان پرده‌برداری از آیفون 5 حرف‌هایی از طراحی این نوع گوشی‌ها زده بود، با این‌حال شاید به‌دليل مرگ استیو جابز، مؤسس شرکت اپل، این پروژه متوقف مانده بود. حالا اما صحبت‌هایی از ارائه‌ی این مدل گوشی‌هاست که می‌توانند نقش نوه‌های گوشی‌های لمسی را بازی کنند.

گوشي پوشيدني

از شرکت‌های غول‌پیکر فعال در عرصه‌ی فناوری که بگذریم، به طراحان نه‌چندان مشهوری می‌رسیم که ایده‌هایشان بسیار محبوب شده است. «دینارد د ماتا» یک طراح برزیلی است. او با طراحی یک گوشی که قابلیت دستبند شدن دارد، دل بسیاری از کمپانی‌های بزرگ سازنده‌ی گوشی هوشمند را برده است. این طراح گفته است، برای هرچه بیش‌تر سبک‌تر کردن جیب‌ها، ایده‌ی طراحی چنین گوشی‌هایی به ذهنش رسیده است.

گوشيِ ماژولار

مدت‌هاست که شرکت گوگل در حال کار بر روی «پروژه‌ی آرا» است.

 حالا این پروژه و گوشی ماژولار چیست؟

گوشی‌هایی قطعه‌قطعه که بر مبناي نیاز و سلیقه‌ی کاربر بر روی هم سوار می‌شوند تا گوشی‌ای منحصراً مخصوص کاربر درست شود، درست مانند کامپیوترهای خانگی که کاربر با توجه به نیازش قطعه‌ای را انتخاب می‌کرد و روی کامپیوترش نصب می‌کرد. به‌عنوان مثال کاربر می‌تواند دوربین، باتری یا پردازنده‌ی دلخواهش را روی گوشی نصب کند و البته گوگل این امکان را به بازار می‌دهد تا این قطعات را عرضه کنند.

بازي‌نوردها عاشقش مي‌شوند!

یکی از اولین مدل‌های گوشی‌های خمیده است که می‌تواند تبدیل به تبلت شود و با صفحه‌ي نمایشی که دارد، مخصوص بازی‌نوردها طراحی شده است. این مدل ساخت یک شرکت طراحی آنلاین به نام «دیوینت آرت» (DeviantArt) است. این شرکت که این مدل گوشی را با نام شش‌ضلعی مواج طراحی کرده، مدعی است که عاشقان بازی‌های رایانه‌ای این مدل گوشی‌ها را بسیار می‌پسندند.