تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸

در مغازه‌های نوشت‌افزار‌فروشی، یک عالم دفتر با تصاویر و نمادهای غربی یا شخصیت‌های کارتونی مثل بن‌تن، باب‌اسفنجی و... دیده می‌شود و همیشه جای دفترهایی با نمادهای ایرانی خالی است.

چند سالی است برخی از تولیدكنندگان نوشت‌افزار، در تلاشند تا دفترچه‌هایی جذاب، با نمادهای ایرانی عرضه كنند. كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هم، بیست و ششم مردادماه از ۴۰ دفتر ایرانی‌اسلامی رونمایی كرد. روی جلد دفترهای جدید، تصاویری از نقوش سنتی ایرانی و تصویر عروسک‌های بومی اقوام، عروسک‌های دارا و سارا و هم‌چنین تصاویری برگرفته از فرش‌ها و نقاشی‌های قدیمی ایرانی ثبت شده است.

به گزارش اداره‌ی کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیر عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده در این مراسم گفت: «درج این نمادها بر روی کالاهای مورد استفاده‌ی کودکان در کشورهای مختلف جهان، به‌ویژه از سوی غربی‌ها به ابزاری برای رخنه در فرهنگ سایر ملل تبدیل شده و ما باید در این زمینه نیز از فرهنگ خود مراقبت کنیم.»

وی تأکید کرد که کانون با انتشار دفترهای دارای نقوش ایرانی و اسلامی تلاش می‌کند نمادها و نشانه‌های فرهنگی بومی را رواج دهد و به دنیا معرفی کند.

حاجیان‌زاده، هم‌چنین در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر موازی‌کاری در این حوزه، نقش‌آفرینی همه‌ی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای تولید نوشت‌افزارهای ایرانی‌اسلامی را پر اهمیت خواند و گفت: «این موازی‌کاری نیست و کانون با هدف الگوسازی، هرگز خود را رقیب دیگر بخش‌ها و تولیدکنندگان نمی‌داند، بلکه معتقدیم همه‌ی دستگاه‌ها باید ظرفیت‌های خود را به‌کار بگیرند تا بتوانند بخشی از نیازهای جامعه را در این زمینه تأمین کنند.»