همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتقاد از دخالت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در امور داخلی ایران، از وی خواسته است نگران نقض حقوق بشر در کشورهای اروپایی باشد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد بازداشت نسرین ستوده و عبدالفتاح سلطانی را وارد ندانست.

اشتون از زندانی‌شدن نسرین ستوده و عبدالفتاح سلطانی، وکلای ایرانی انتقاد کرده بود.

ستوده در سال 2010 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و به تحمل شش سال زندان محکوم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد، در جمهوری اسلامی همه شهروندان در برابر قانون مسئول و از حقوق مساوی برخوردار هستند.

وی در ادامه استانداردهای دو گانه اتحادیه اروپا در واکنش‎های حقوق بشری نسبت به تحولات منطقه و نیز استفاده ابزاری این اتحادیه از حقوق بشر را مورد انتقاد قرار داد.

رامین مهمان پرست توصیه کرد، مناسب‎تر خواهد بود بجای طرح موضوعات متفرقه، وضعیت حقوق بشر در کشورهای عضو اتحادیه به ویژه انگلستان مورد توجه و دقت بیشتری قرار گیرد.

نا آرامی‌ها در انگلیس ششم اگوست در منطقه تاتنهام واقع در شمال لندن و پس از تجمع چند صد نفر از مردم در مقابل یک مقر پلیس در اعتراض به مرگ مارک دوگان سیاه‎پوست به ضرب گلوله پلیس، شروع شد.

در پی این ناآرامی‌ها، اعتراضات خشونت‎آمیزی نیز در شهرهای بزرگ انگلیس از جمله بیرمنگام ، لیورپول و بریستول که بدترین ناآرامی‌ها ازدهه 1980 تاکنون محسوب می‌شود، آغاز شد‌.

پلیس و نیروهای امنیتی انگلیس نیز در واکنش به اعتراضات مردمی، اقدام به هجوم گسترده به معترضان و همچنین منازل انگیلسی‌ها و بازداشت متهمان کردند.

دادگاه‌های انگلیس نیز برای اجرای آن‌چه عدالت خوانده شد حتی شب‌ها اقدام به فعالیت و صدور حکم‌های بسیار سخت‎گیرانه برای جرم‌های جزئی معترضان می‌کردند.

بر پایه گزارش‌ها، بیش از هزار و 500 نفر در سرکوب‌های گسترده در انگلیس بازداشت شدند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها