همشهری‌آنلاین: انتخابات کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی علاوه بر حضور نسبتا بیشتر در مقایسه با سایر کانون‌ها با حاشیه‌های جالب توجه و جذاب‌تر ازمتن روبرو شد

به گزارش همشهری‌آنلاین در نوبت دوم مجمع عمومی کانون خوانندگان سنتی، 137 نفر به صورت حضوری و وکالتی شرکت کردند که بعد از شمارش آراء توسط هیئت برگزاری انتخابات، هنگامه اخوان با 112 رای، نصرالله ناصح پور با 110 رای،حمید رضا نوربخش با 103 رای،مظفر شفیعی با 102 رای و قاسم رفعتی با 88 رای به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و فاضل جمشیدی با 36 رای و حسام‌الدین سراج با 25 رای به عنوان اعضای علی‌البدل کانون خوانندگان انتخاب شدند.

خانم فاطمه مقدم با 91 رای به عنوان بازرس و داود فیاضی با 26 رای به عنوان بازرس علی‌البدل برای مدت دو سال انتخاب شدند.
حاشیه‌های این مراسم اما جذاب‌تر از متن آن بود، جدای از گزارش حمید رضا نوربخش(رئیس‌کانون خوانندگان سنتی) که به برگزاری 24 جلسه در بیش از دو سال اشاره کرد و نیز بیمه کردن و آزمون گرفتن از اعضاء خانه، سید عبدالحسین مختاباد که در این دوره خود را نامزد نکرده بود، به عنوان عضو هئیت مدیره این کانون به انتقاد از نوع مدیریت موسیقی در سطوح کلان و نیز صنفی پرداخت و گفت که درست است که موسیقی در سه دهه اخیر با فشارهای بیرونی فراوانی روبرو بود، اما به نظر می‌رسد بخشی از این مشکلات را باید در خود صنف اهل موسیقی جست‌وجو کرد و نباید تمامی تقصیر‌ها را به گردن بیرونیان انداخت.[مختاباد:افراد شناسنامه دار موسیقی نباید به دنبال مجوز بدوند]

 در تصویر، از چپ، مظفر شفیعی، سید عبدالحسین مختاباد،نصرالله ناصح‌پور،حمید‌رضا نوربخش،هنگامه اخوان (اعضای هیئت مدیره) و مهناز روستا (بازرس).به جز مختاباد که خود را نامزد این دوره نکرده بود، بقیه اعضای هیئت مدیره و بازرس به همراه قاسم رفعتی برای دوره بعد هم رای آوردند.

به گفته مختاباد کار کانون آواز این نیست که به بیمه اعضاء رسیدگی کند، این کار از یک تیم اداری هم بر می‌آید و کانون آواز باید به امور مهمتری بپردازد و نباید خود را اسیر برخی کارهای شکلی و فرمالیته کند. و این کانون باید همانند خانه سینما که محل حضور شاخص‌ترین اهالی موسیقی است ،‌شاهد حضور پیشکسوتان وبزرگان این شاخه باشد که متاسفانه کمتر چنین موردی را شاهدیم.
پس از سخنان مختاباد هیئت مدیره کانون استعفا دادند و نوبت به شکل گیری هیئت برگزار انتخابات رسید که به ریاست سید عبدالحسین مختاباد  و با حضور بیژن بیژنی و دو نفر ناظر برگزار شد.

در ادامه رئیس جلسه از نامزدهای هیئت مدیره و بازرسان خواست که به بیان دیدگاه‌ها و یا معرفی خود بپردازند. که در میان این نامزدها فاضل جمشیدی به انتقاد از هیئت مدیره کانون پرداخت و گفت هیئت مدیره چند دوره است که وعده می‌دهد که می‌خواهد آزمون و جایزه مسابقه باربد را برای شناساندن جوانان آوازخوان برگزار کند،اما در عمل تا کنون هیچ گامی در این مسیر برنداشت و در حالی که جایی دیگر مثل بنیاد بسطامی چنین جایزه‌ای را برگزار کرد در حالی که جای اصلی آن در همین کانون است.

بعد از سخنان نامزدها رای گیری به عمل آمد و نتایج اعلام شد،اما چند لحظه‌ای بعد از اعلام نتایج ، رئیس جلسه به تشکیک در برگزار انتخابات پرداخت و گفت که در بررسی برخی از آراء متوجه شد که این آراء با یک قلم نوشته شد و از این نظر این باید مورد بررسی قرار گیرد.

سید ابوالحسن مختاباد، بازرس خانه موسیقی که مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارد با اشاره با این اعتراض گفت : با توجه به این که هیئت برگزاری انتخابات مسئولیت صحت و سقم انتخابات را برعهده دارند و در دوره قبل هم انتقاداتی به نحوه رای گیری این کانون شده بود،‌لذا این انتفاد و اعتراض باید مورد رسیدگی قرار گیرد و سپس از رئیس جلسه خواست تا آندسته از آرایی را که از نظر ایشان مورد تردید است جدا کند و در اختیار کارشناس خط(‌آقای بیژن بیژنی و حمید رضا عاطفی که هر دو از خوشنویسان صاحب صلاحیت هستند) قرار دهد.

بعد از بررسی آراء از نظر مشابهت خط‌ها از طرف دو کارشناس اعلام شد که خط‌ها مشابه نیستند،‌ضمن این که بازرس خانه هم اعلام کرد اگر هم سخنان رئیس مجمع درست بود باز هم تعداد آرای مورد تشکیک قرار گرفته به اندازه‌ای نبود که تغییری ماهوی در نتیجه انتخابات ایجاد کند و فاصله نفر پنجم با نفر ششم نزدیک به 50 رای است در حالی که تعداد رای‌های مورد تشکیک قرار گرفته به 30 عدد هم نمی رسد.

بازرس خانه موسیقی در پایان سخنانش گفت: مشکل خانه موسیقی در بالا و پایین شدن چند رای نیست ،‌بلکه در نبود آگاهی صنفی در راس و بدنه خانه موسیقی است که باید برای گسترش این‌آگاهی کاری اساسی صورت داد وگرنه خانه موسیقی تحولی ماهوی را شاهد نخواهد بود.

از نکات حاشیه‌ای این مراسم گم شدن کیف بازرس خانه موسیقی در زمانی بود که او در بالای جایگاه بر کار شمارش آراء نظارت  می‌کرد.این کیف بعد از نشست هم پیدا نشدو او ماجرا را به معاون اجرایی خانه موسیقی گفت تا اقدامات لازم را انجام دهد.

نکته حاشیه‌ای دیگر عدم حضور حسام‌الدین سراج  در زمان رای گیری بود که بازرس خانه موسیقی بعد از این که اعلام کرد آقای سراج از طریق اس‌ام‌اس نامزدی خود را اعلام کرده اند اگر مجمع می‌پذیرند ایشان را در فهرست قرار دهیم که با رای اکثریت او نیز در فهرست قرار گرفت.[درباره اخلال در کنسرت موسیقی سراج]

داود گنجه‌ای ، داریوش پیرنیاکان و محمد سریر و فرشاد توکلی از اعضای هئیت مدیره خانه موسیقی هم جزو حاضران در این نشست بودند.

مجمع عمومی کانون مدرسان خانه موسیقی ساعت 14 روز دوشنبه، در محل خانه موسیقی برگزار خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها