پنجشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۵ - Jan 4, 2007
در عيد سعيد غدير انجام مي شود
افتتاح مجهزترين
مجموعه سينمايي كشور در جنوب تهران
009108.jpg
گروه شهري-برنامه هاي  شهرداري تهران به مناسبت جشن بزرگ عيد سعيد قربان تا عيد غدير خم درهفته اي كه به همين مناسبت هفته ولايت نام گذاري شده اعلام شد.
به گزارش همشهري احمد نوريان معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران گفت:ازسال گذشته شهرداري تهران درهمكاري تنگاتنگ خود با بنياد بين المللي غدير، ستاد غدير شهرداري تهران را فعال ساخت .
بقيه از صفحه اول
وي گفت : شهرداري تهران وظيفه خود مي داند به جهت تعظيم شعائر الهي ، همراهي با مردم دربرپايي جشن ها ، توسعه روحيه شادابي و نشاط در جامعه و انتقال فرهنگ ديني با محوريت غدير به نسلهاي آينده ايفاي نقش كند.نوريان همچنين در اين باره از هماهنگي وهمكاري تنگاتنگ شهرداري تهران با سازمان تبليغات اسلامي، مركز رسيدگي به امور مساجد ، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ،صدا و سيماي جمهوري اسلامي، ستاد نمازجمعه تهران، مهديه تهران ، هيأت رزمندگان و ساير نهادها سخن گفت و ادامه داد: شهرداري هاي مناطق 22 گانه كار فضاسازي و آذين بندي ميادين شهر ، نور افشاني در شب عيد غديربا هماهنگي معاونت هاي فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح، درچند نقطه از شهررا برعهده دارند.وي گفت: جشن ولايت ومراسم تجليل از سادات درمناطق مختلف شهر از جمله مهديه تهران ، ورزشگاه شهيدآيت ا... سعيدي ، مجموعه ورزشي ياس در شهرري ، فرهنگسراي بهمن ، سالن نگين در منطقه 10 و مجموعه الزهرا در پارك پيروزي و... برپا خواهد شد.
نوريان همچنين گفت: با دعوت از گروههاي نمايشي از استانهاي سراسر كشور جشنواره نمايش  هاي آ ئيني قربان تا غدير اجراخواهد شد.اين گروهها قراراست بامضامين عيد قربان ، ولايت و غديردر قالب شبيه خواني ، سرنا و كرنا نوازي و... در فضاهاي باز مناطق مختلف شهري اعم از پاركها و ميادين سطح شهرتهران و به طور ويژه در مقابل تئاتر شهر به هنرنمايي بپردازند.
اجراي سرود توسط گروههاي موزيك با سازماندهي و هماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح ومشاركت نيروهاي نظامي و انتظامي ازجمله ديگر برنامه هايي است كه نوريان قول اجراي آ ن را در شب عيد غدير داد.
وي برگزاري مسابقات مختلف فرهنگي در فرهنگسراها ، خانه هاي فرهنگ، كتابخانه هاي عمومي متعلق به شهرداري ، ديدو بازديد و سركشي از خانواده هاي سادات درتمام محلات تهران توسط شوراياري ها و مسئولين نهادهاي محله اي با حمايت شهرداري ، اهداء سبد كالا به خانواده هاي نيازمند به ويژه زنان سيده سرپرست خانوار، شروع عمليات اجرايي يك مجموعه فرهنگي بزرگ در اراضي انبار نفت سابق واقع در منطقه 11 با 227 هزار متر مربع زيربنا، افتتاح پرديس سينمايي تماشا با سه سالن به عنوان مجهزترين سينما در سطح كشور وافتتاح چند مركز كار آفريني در مناطق 10 و۲۱ ازجمله ديگر برنامه هاي دردست اجراي شهرداري تهران به مناسبت عيد غدير خم دانست.

رئيس شوراي شهر:
طرح هاي جامع و تفصيلي ملاك عمل شوراي سوم خواهد بود
گروه شهري - رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، ملاك اداره پايتخت در آينده را به ويژه با آغاز دوره مديريت شوراي سوم، بر اساس برنامه هاي راهبردي و چشم اندازهاي تدوين شده براي توسعه اين كلان شهر مي داند.
مهدي چمران، رئيس فعلي و منتخب سومين دوره شوراي شهر تهران با اشاره به تدوين برنامه هاي راهبردي تهران شامل طرح هاي جامع و تفصيلي، برنامه راهبردي پنج ساله و چشم انداز بيست ساله و تلاش مديريت شهري براي تحقق اين برنامه ها به خبرگزاري فارس مي گويد: چشم اندازهاي تهيه شده، ملاك عمل شوراي سوم خواهد بود.
رئيس شوراي شهر مي افزايد: اقدامات در شوراي جديد بايد مطابق با چشم اندازهاي تهيه شده براي شهر تهران باشد.
چمران با تأكيد بر تداوم رويكرد تخصصي در شوراي شهر سوم تصريح كرد: با توجه به اين كه طي 4 سال گذشته شوراي شهر دوم به دنبال برنامه ريزي و تهيه برنامه هاي مختلف براي شهر تهران بوده است بنابراين اقدامات در شوراي جديد بايد بر اساس استراتژي 5 ساله شورا،  چشم انداز 20 ساله شهر تهران و طرح هاي جامع و تفصيلي شهر باشد.
وي افزود: با توجه به بسترسازي هاي انجام گرفته در شوراي دور دوم، حركت ها در شوراي سوم بايد سريعتر باشد.
رئيس شوراي شهر همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما نيز همچون برخي اعضا معتقديد كه شوراي سوم بايد حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت را پيگيري كند، گفت: فكر نمي كنم شوراي جديد تلاشي در اين زمينه داشته باشد. ما در شوراي دوم نيز اصراري بر اين امر نداشتيم، حالا هم هر تصميمي كه دولت بگيرد بدون شك هر موقع كه ضرورت داشته باشد دولت خود از شهردار دعوت خواهد كرد. هرچند من نمي گويم كه ضرورت ندارد اما بايد روي اين موضوع فكر شود و خود دولت بايد تصميم بگيرد.
رئيس شوراي شهر در پاسخ به اين سؤال كه در صورتي كه رياست شوراي سوم بار ديگر به شما پيشنهاد شود آيا آن را مي پذيريد، گفت: خدا كند كه چنين پيشنهادي نشود.
درصدد ارائه طرح اصلاح ساختار شورا
به مجلس هستيم
از سوي ديگر حسن بيادي نايب رئيس فعلي شوراي شهر و منتخب شوراي سوم تهران نيز به فارس گفت: در شوراي جديد به دنبال ارائه طرح اصلاح ساختار شورا به مجلس به منظور تشكيل پارلمان شهري و افزايش مشاركت هاي مردمي هستيم.وي با بيان اين كه بايد در شوراي سوم به دنبال برگزاري انتخابات از لايه هاي محلي باشيم، تصريح كرد: شوراي جديد ضمن تعامل با نمايندگان مجلس، تلاش خواهد كرد كه اين طرح را از طريق شوراي عالي استان ها يا دولت به مجلس ارائه كند.
به گفته وي بر اساس مذاكراتي كه با ساير اعضاي شوراي سوم نيز انجام گرفته است آنان نيز با اصلاح ساختار شوراها و برگزاري انتخابات محلي موافق هستند.
بيادي يكي از راه هاي توسعه مشاركت هاي مردمي را تغيير ساختار انتخابات شوراها و انتخاب شهردار دانست و تأكيد كرد: تا زماني كه ساختار غلط شورا وجود دارد مسايل سياسي در شورا اثرگذار خواهند بود، نه اين كه افراد سياسي نباشند بلكه نگرش هاي سياسي تأثيرگذار است. در صورتي كه هر چه انتخابات محلي تر شود هزينه ها نيز كاهش پيدا مي كند و افراد متخصص و متعهد زيادي وارد صحنه مي شوند.
وي افزود: اگر كسي داعيه خدمت دارد مي تواند از محله اش شروع كند وقتي انتخاب نمايندگان مردم از محله ها انجام گيرد ديگر نيازي به برگزاري انتخابات عمومي نيست و از طريق آن مي توان شوراي مناطق، سپس شوراي شهر كه همان پارلمان شهري است را تشكيل داد. آن وقت امكان انتخاب شهردار به صورت مستقل و بر اساس آراي مردم از پايين ترين تا بالاترين سطح انجام خواهد گرفت و در نهايت مي توان مديريت واحد شهري را با كمك دولت محقق كرد.
نايب رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد: دو دوره است كه در برنامه هاي 5 ساله دولت، واگذاري 23 وظيفه به شهرداري ها گنجانده مي شود اما چون بسترها آماده نيست اين هدف تاكنون محقق نشده است. اين بسترها بايد از طريق ايجاد يك پارلمان شهري كه نمايندگان واقعي مردم هستند و به تبع آن مديريت واحد شهري فراهم شود. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تمايل داريد كه در دور سوم نيز جزو هيأت رئيسه شورا باشيد، گفت: من كه تمايل دارم البته اگر انتخاب شوم.
بيادي در پاسخ به اين سؤال كه تا چه اندازه در اجراي وظايف خود در شورا موفق بوده ايد،  اظهار داشت: تا جايي كه توانستم بيش از وظايفم و بر اساس قانون كار كردم. به همين دليل از كار قبلي خود به عنوان مأمور به شوراي شهر آمدم و تمام وقت خود را براي فعاليت در شورا گذاشته ام. طي اين مدت جاي ديگر كاري نداشته ام.

جمعيت حريم تهران
۸۰ برابر شده است
ايسنا: درحالي كه از گسترش حاشيه نشيني به عنوان مشكلي ياد مي شود كه مي تواند امنيتي شود، مشاور شهردار در طرح تفصيلي و جامع شهر تهران۲۰، درصد جمعيت پايتخت را مستعد پرت شدن به سمت حاشيه شهر دانست.
مشاور شهردار تهران، در يازدهمين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري اعلام كرد: در حال حاضر رشد جمعيت در شهر تهران 1/1 درصد است، در حالي كه طي چند سال اخير جمعيت حريم تهران تا 80 برابر افزايش يافته است.
موسي پورموسوي ريشه اين مشكلات را در تبديل شدن زمين در تهران به بورس خريد و فروش دانست و تصريح كرد: در هيچ كلانشهري در جهان نمي توان شاهد وقوع چنين اتفاقاتي بود. پورموسوي با اشاره به تعريف كلاسيك حريم شهري افزود: بر اساس اين تعريف، سه كاربرد ويژه براي حريم شهر وجود دارد كه شامل تنفسگاه شهر ، كاربردهاي زيست محيطي و فضايي براي توسعه شهر در آينده است و اين در حاليست كه حريم شهر تهران فاقد هيچ يك از اين سه كاربرد بوده و تنها تبديل به جايگاه دفن زباله و تمركز انبوه جمعيت كم درآمد تهران شده است.
مشاور شهردار تهران بالا بودن هزينه هاي امكانات رفاهي را يكي از معضلات اساسي در سطح شهر تهران دانست و تصريح كرد: اين معضل موجب شده تا بالغ بر يك ميليون واحد مسكوني خالي بماند؛ در حالي كه حاشيه هاي شهر مملو از جمعيت باشند. وي در ادامه خاطرنشان كرد: وجود چنين انباشت جمعيتي موجب انفجار مشكلات در شهر تهران خواهد شد و حتي معضلات امنيتي بسياري را براي كشور ايجاد خواهد كرد.
در ادامه اين نشست ، دكتر احمد سعيدنيا، رئيس جامعه مهندسين شهرساز، به نقد استفاده از مفهوم كلانشهر براي شهر تهران پرداخت و افزود: نبود تعريف درستي از اين مفاهيم در كشورمان موجب شده است تا شاهد بروز مشكلات متعددي باشيم.
وي در ادامه گفت: براي نمونه، بسياري به مهاجرت جمعيت از روستاها و مراكز شهري كوچك به ديدي بسيار منفي مي نگرند؛ در حالي كه اگر چنين جمعيتي با اين انرژي و توانمندي به سمت شهر ها سوق داده شوند، امتيازات مثبت بسياري خواهند داشت. از سوي ديگر، اگر چنين جمعيتي در روستاها بمانند، به زيست محيط روستا هجوم خواهند آورد و مراكز توليدي كشاورزي را مختل خواهند كرد.
در اين نشست، همچنين دكتر كيومرث ايراندوست، استاد دانشگاه و مشاور وزارت مسكن، وجود رانت اقتصادي و ايجاد تفاوت قيمت زمين را از مهمترين عوامل در شكل گيري اسكان غيررسمي در اطراف شهرها دانست و افزود: هميشه قوانين داخل حريم شهر، دافعه طبقه كم درآمد بوده ، در حالي كه قيمت پايين زمين در محدوده بيرون شهر موجب جذب اين قشر شده است.
وي افزود: براي مثال كسب پروانه بنا در شهر، به خانه اي داده مي شود كه نماي ساختمان در عرض يكسال به پايان رسيده باشد و اين در حاليست كه فقرا خانه خويش را تدريجي و در طول چند سال تمام مي كنند.

كاهش راهبندان ها در بارش هاي تهران
سما: عملكرد شهرداري تهران در بارشهاي اخير و رسيدگي به وضعيت معابر تا به امروز ، نسبت به سالهاي گذشته بسيار بهتر شده است.
فرهاد يعقوبي معاون امور مناطق شهرداري تهران روز گذشته در نشست با معاونان و مسئولان شهرداري منطقه يك در رابطه با طرح جهادي زمستانه 137 با اشاره به عملكرد مثبت شهرداري منطقه يك در زمينه برف روبي و آزادسازي معابر طي بارشهاي اخير گفت: در بارشهاي اخير امسال شهرداري تهران عملكرد بسيار مناسبي در هنگام بارش برف و زمان يخبندان داشته است كه منطقه يك نيز با توجه به اينكه از مناطق اصلي بارندگي تهران است در رسيدگي به معابر اقدامات به موقعي انجام داده است كه در مجموع نسبت به سالهاي گذشته اين عملكرد تا امروز موفق بوده است، چنان كه در اواخر پاييز امسال بارش هاي متعدد كمتر به وقوع راهبندان در تهران منجر شد.
وي با اشاره به اينكه محلات محور توسعه هستند و بايد به محله محوري توجه خاص شود افزود: شوراياري ها و بررسي كارشناسي مطالبات آنان به عنوان يك فرصت، 137 و رسيدگي به خواسته هاي مردم و اجراي درست برنامه هاي هر منطقه بايد در كنار يكديگر قرار گيرند و با استفاده از نظرات شورايارها و استفاده از اين بازوي نظارتي موثر نيازهاي محلات را برطرف كرد.
يعقوبي درادامه گفت: آنچه مشخص است اين است كه مطالبات مردم از طريق 137 افزايش يافته كه نشان دهنده اعتماد آنان است و به همين دليل بايد با رسيدگي به خواسته هاي مردم و اجراي بهتر طرح جهادي هر چه بيشتر پاسخگوي آنها باشيم.

نگاه
009105.jpg
داود كاظمي
۱۰ ميليارد تومان هزينه مبارزه با موش ها در تهران

۱۰۰ هزار مسافربر شخصي در تهران فعاليت مي كنند
سما: مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران از آغاز اجراي مرحله دوم طرح جمع آوري اطلاعات مسافربرهاي شخصي پايتخت و ساماندهي آنها در قالب فراخوان مجددي طي هفته آينده خبرداد و گفت: اگر هر يك از 100هزار دستگاه مسافربرشخصي پايتخت روزانه 50 نفر را جابجا كنند، مسافربرهاي شخصي در تهران روزانه 5 ميليون مسافر را جابجا مي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، حسين تيموري كرماني مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به فعاليت 41 هزار دستگاه تاكسي رسمي و 4400 آژانس خصوصي در تهران گفت: برآورد ما در تهران فعاليت بي ضابطه و قانون 100 هزار دستگاه مسافربر شخصي است كه براي حفظ امنيت و آسايش شهروندان تهراني و بخصوص بانوان بايد طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي و فعاليت قانونمند آنها با جديت دنبال شود.
به گفته تيموري مرحله دوم طرح جمع آوري اطلاعات و ساماندهي مسافربرهاي شخصي در قالب يك فراخوان مجدد طي هفته آينده با اطلاع رساني گسترده اي كه از طريق صدا و سيما و مطبوعات صورت مي گيرد، آغاز خواهد شد و حداكثر تا 10 روز ادامه خواهد داشت و پس از آن ديگر فراخوان مجددي در كار نخواهد بود.وي افزود: مسافربرهاي شخصي مي توانند بار ديگر از طريق 75 شعبه پيك بادپا فرم هاي مربوطه را تكميل و به سازمان تاكسيراني تهران ارسال كرده و اگر مدارك متقاضيان بدون نقص، خوانا و كامل باشد قطعاً ديگر نيازي به حضور آنها در سازمان تاكسيراني نبوده ، تا زماني كه به متقاضيان اعلام شود كه براي بررسي مدارك مربوط به صحت سلامت و نداشتن سوء سابقه به سازمان تاكسيراني مراجعه كنند، در صورت تأييد مدارك، يك مسافربر شخصي مي تواند پس از 3 ماه رسماً فعاليت خود را به عنوان تاكسي آغاز كند.
به گفته تيموري مسافربرهاي شخصي پس از اينكه تحت پوشش سازمان تاكسيراني قرار مي گيرند مي توانند به تدريج مانند ساير تاكسي هاي گردشي و خطي از تسهيلات وام و تعويض تاكسي فرسوده بهره مند شوند.
تيموري تأكيد كرد: بر اساس تقسيم بندي كه درخصوص مسافربرهاي شخصي انجام خواهد گرفت اين رانندگان در 5 منطقه و 22 ناحيه فعاليت خواهند داشت. بنابراين مسير تردد آنها نيز بر روي برچسب ويژه اي كه به همين منظور صادر شده و محدوده مجاز فعاليت آنها را نشان مي دهد، مشخص خواهد شد، بنابراين در صورتي كه از محدوده مورد نظر خارج شوند و يا وارد محدوده طرح ترافيك شوند، با آنها برخورد خواهد شد.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت كه از مسافربرهاي شخصي تحت پوشش در قالب راه اندازي خطوط جديد و سرويس دهي به شهرك هاي اقماري استفاده خواهد شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |