پنجشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۵ - Jan 4, 2007
سهام پرطرفدار بورس در آغاز زمستان
معادن، صدر جدول تقاضا را حفظ كردند
گروه هاي پرطرفدار بورس درروز هاي اخير
009027.jpg
گروه بورس- آخرين آمار دريافتي نشان مي دهد، به رغم تشكيل صف هاي عرضه، معادن همچنان پرطرفدارترين سهام بورس تهران به حساب مي آيند.
به گزارش همشهري، طبق آمار عملكرد دو هفته سپري شده از زمستان 85 ، شركت هاي توليدكننده موادمعدني همچنان با بيشترين حجم تقاضا در بورس روبه رو هستند. اين اتفاق در حالي روي داده كه از اواخر پاييز صف سنگين عرضه براي فروش برخي سهام معدني تشكيل شده است.
در دو هفته گذشته 5هزار و 100نفر 430 ميلياردريال از نقدينگي شان را براي خريد سهام 5 شركت معدني پرداختند. در اين مدت ارزش سهام هر۵ شركت ياد شده بين 2تا۵ درصد كاهش يافت.
طبق اين آمار توسعه معادن روي در دو هفته نخست زمستان پرطرفدارترين سهام معدني در بورس بوده به طوري كه 40 درصد كل تقاضاي موجود به سمت سهام اين شركت حركت كرده است.
اين گزارش حاكي است: توليد كنندگان مواد پتروشيمي و شيميايي در دو هفته اخير با جذب دو هزار و 500خريدار دومين گروه پرطرفدار بورس لقب گرفتند. ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي اين گروه در مدت ياد شده به 186 ميلياردريال رسيد.
در اين گروه پتروشيمي اصفهان و پتروشيمي اراك 60درصد كل حجم دستور خريدها را به خود جذب كردند. پتروشيمي خارك نيز بالاترين حجم نقدينگي را به خود اختصاص داد.
خودروسازان بورس در آغاز زمستان شروع چندان اميدوار كننده اي نداشتند. اين گروه كه همواره به طور سنتي در صدر جدول مبادلات بورس تهران جاي داشتند در دو هفته گذشته به رتبه سوم تنزل كرده است. دو شركت ايران خودرو و ايران خودرو ديزل پرطرفدارترين سهام زمستاني در گروه خودرو بوده اند. در اين مدت يكهزار و 800 نفر در صف خريد 36 ميليون سهم از سهام شركت هاي خودروسازي و قطعه سازي فعال بورس ايستادند. ارزش كل مبادلات انجام شده در اين گروه به 75ميلياردريال رسيد.
براساس اين گزارش بانك ها نيز پس از يك دوره ركود كامل بار ديگر زمستاني اميدواركننده را آغاز كرده اند در دو هفته گذشته، يكهزار و 500 نفر در صف خريد سهام سه بانك خصوصي فعال در تالار هاي بورس ايستاده اند. ارزش كل دادوستدهاي اين گروه 5/66ميلياردريال تخمين زده مي شود.
انبوه سازان نيز ديگر گروهي هستند كه بار ديگر مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته اند. رونق دوباره بخش مسكن موجب شده، در آغاز زمستان۸۲۰ نفر 5/87 ميلياردريال از نقدينگي شان را براي خريد سهام شركت هاي انبوه ساز فعال در بورس بپردازند.

برنامه انجام معاملات الكترونيك در بورس كالا
دبير كميته اجرايي شركت بورس كالا تعيين شد
گروه بورس- علي اكبر هاشميان به عنوان دبير كميته اجرايي تشكيل بورس كالا انتخاب شد.
هاشميان تا پيش از اين در سمت دبيركل بورس فلزات تهران فعاليت مي كرد. شوراي بورس در مهرماه امسال در مصوبه اي، بورس هاي فلزات و كشاورزي را درهم ادغام كرد. براين اساس قرار است. بورس واحد كالا شكل بگيرد.هيأت اجرايي بورس كالا نخستين نشست خود ضمن تعيين علي اكبر هاشميان به عنوان دبير اين كميته، محل فعلي بورس فلزات را به عنوان دبيرخانه شركت بورس كالا تعيين كرد.در اين نشست مقرر شد، فراخوان مؤسسان براي پرداخت حق السهم شان به زودي منتشر شود. قرار است اساسنامه شركت بورس كالا بر محور اساسنامه شركت بورس اوراق بهادار و با تغييرات جزيي به تصويب برسد.
علي اكبر هاشميان دبير كميته اجرايي بورس كالا در نخستين مصاحبه خود به ايرنا، گفت: با توجه به الكترونيك شدن كامل معاملات در آينده نزديك، از هر نقطه كشور مي توان معامله انجام داد. سيد علي اكبر هاشميان با بيان اين مطلب افزود: با اين اقدام تجار ديگر براي خريد و فروش نياز به سفر به تهران ندارند و مي توانند از هر نقطه كشور تابلوهاي معاملاتي بورس را ببينند و دستور خريد و فروش بدهند. وي گفت: اين سيستم در عمل، ضرورت ايجاد تالارهاي منطقه اي براي بورس را منتفي مي كند و نمايندگان كارگزاران نيز در تهران و اصفهان و يا هر شهر ديگر مستقر هستند و تجار مي توانند با تلفن دستور خريد يا فروش بدهند.

افزايش 6 واحدي شاخص در پايان هفته
گروه بورس- شاخص كل بورس تهران در معاملات روز گذشته بار ديگر در مدار صعودي قرار گرفت.
به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران در معاملات ديروز با 6واحد افزايش به 10 هزار و 32واحد رسيد. شاخص بازده بازار و صنعت نيز به ترتيب 14 و 4 واحد رشد كردند. شاخص واسطه گري هاي مالي نيز در پايان معاملات روز گذشته 23 واحد افزايش يافت.
بر اساس اين گزارش، معاملات روز گذشته بورس تهران در حالي رقم خورد كه دو شركت پتروشيمي اراك و پتروشيمي خارك بيشترين نقش را به ترتيب در افزايش و كاهش شاخص داشتند.
ديروز در حالي كه افزايش ارزش سهام شركت پتروشيمي اراك منجر به صعود 5/5 واحدي شاخص شد، كاهش از قدمت پتروشيمي خارك اين شاخص را 10 واحد پايين كشيد.در معاملات ديروز پس از پتروشيمي اراك، شركت هاي كالسيمين و سرمايه گذاري معادن و فلزات در مجموع منجر به صعود شاخص تا سقف 6 واحد شدند.
دو شركت پتروشيمي اصفهان و سرمايه گذاري ساختمان نيز از شركت هاي تأثيرگذار در صعود شاخص بودند. اين گزارش حاكيست، دو شركت چادر ملو و توسعه معادن روي نيز ازجمله شركت هايي بودند كه در كاهش شاخص نقش داشتند و در مجموع 5/2 واحد شاخص كل را پايين كشيدند.

درخواست وزارت صنايع
براي تعيين قيمت سهام شركت مس
ايسنا: وزارت صنايع با ارسال نامه اي به سازمان خصوصي سازي خواستار برگزاري جلسه اي مشترك با حضور نمايندگان اين وزارتخانه، سازمان خصوصي سازي و سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور تعيين قيمت پايه اوليه شركت ملي مس شد.
ايرج اكبريه، مشاور وزير صنايع در امور شركت ها با اشاره به موافقت هيأت عالي واگذاري در خصوص واگذاري پنج درصد از سهام شركت ملي مس در بورس اوراق بهادار اظهار كرد: وزارت صنايع خواستار برگزاري جلسه اي در اين زمينه با حضور مسئولان سازمان خصوصي سازي است.
وي رقم پيشنهادي وزارت صنايع در مورد ارزش كلي شركت ملي مس را پنج هزار ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: سازمان خصوصي سازي اين رقم را بالا ارزيابي كرده كه با توجه به سوددهي شركت در سال گذشته تا حدودي درست است؛ ولي ما اين رقم را با توجه به سودآوري امسال و پتانسيل صنعت مس پيشنهاد داده ايم. وي با بيان اين كه معادن مس متعلق به شركت ملي مس است، تصريح كرد: به همين دليل اين صنعت داراي توان و پتانسيل بالايي است و اميدواريم در جلساتي كه برگزار مي شود، در زمينه ارزش اين شركت با سازمان خصوصي سازي به توافق برسيم.
اكبريه در پايان تاكيد كرد: براساس برنامه چهارم توسعه، مسئوليت تعيين قيمت پايه شركت ها بر عهده سازمان خصوصي سازي است و ما قصد كمك كردن به اين سازمان به منظور تعيين قيمتي منطقي را داريم.

صف خريد 30 ميليوني براي سهام بانك ها
008979.jpg
گروه بورس- در معاملات روز گذشته بورس تهران صف هاي سهامداران براي خريد سهام بانك ها از مرز 30?ميليون سهم فراتر رفت.
به گزارش همشهري، معاملات روز گذشته بورس تهران در حالي رقم خورد كه اغلب سهامداران در پي خريد سهام بانك ها بودند. براساس جرياني كه طي روزهاي گذشته آغاز شده است، جريان بازار سهام در حال حركت به سمت سهام بانك ها است.
در معاملات روز گذشته 45هزار ميليون ريال از نقدينگي بازار روانه خريد سهام بانك هاي پارسيان، اقتصاد نوين و كارآفرين شد كه در اين ميان صف هاي خريد سهام بانك پارسيان بسيار سنگين تر است. در حالي كه هنوز تكليف هيأت مديره اين بانك مشخص نيست و سهامداران در انتظار معرفي نمايندگان ايران خودرو به عنوان سهامدار عمده اين بانك هستند.
ديروز سهامداران 2هزار و 348سهامدار دستور براي خريد 23ميليون و۲۰۰هزار سهم بانك پارسيان در كارگزار ي ها پر كردند. سهامداران همچنين براي خريد سهام بانك اقتصاد نوين صفي معادل 5/5 ميليون سهم تشكيل دادند.
صف هاي خريد سهام بانك كارآفرين نيز به يك ميليون و 300 هزار سهم رسيد.
برپايه اين گزارش، در معاملات روز گذشته شركت هاي كالسيمين و فرآوري مواد معدني نيز از جمله سهام پرطرفدار بازار بودند، به طوري كه در معاملات ديروز 82 هزار ميليون ريال از نقدينگي بازار براي خريد 2ميليون و 300هزار سهم كالسيمين واريز شد.
اين گزارش حاكيست، اگرچه طي دو هفته اخير سهام بانك ها با اقبال بازار مواجه شده اند، اما سهام شركت هاي گروه معادن همزمان با اقبال بانك ها در جدول عرضه بازار قرار گرفته اند و سهامداران براي فروش سهام خود در اين شركت ها صف بسته اند، به طوري كه ديروز شركت هاي سنگ آهن گل گهر، چادرملو، توسعه معادن روي و ليزينگ صنعت و معدن همچنان با صف هاي فروش سهامداران روبه رو بودند، به طوري كه صف هاي فروش اين گروه به 5/22 ميليون سهم رسيد كه در اين ميان سهم توسعه معادن روي با 15ميليون سهم از ديگر شركت ها بيشتر بود، ليزينگ صنعت و معدن نيز ديروز با صف فروش 3ميليون سهمي مواجه شد.
همچنين سرمايه گذاري بهمن و زامياد نيز همچنان با فشار سنگين عرضه روبه رو هستند.

معرفي معاونان و مديران
شركت بورس اوراق بهادار
گروه بورس- مدير عامل شركت بورس اوراق بهادار،  با صدور احكام جداگانه، معاونان و مديران اين شركت را معرفي كرد.
به گزارش اطلاع رساني بورس،  بر اساس احكام صادرشده، عبدالرضا تالانه به عنوان معاون پشتيباني،  علي سنگينيان به عنوان معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار،  مجيد نوروزي به عنوان مدير پذيرش و حسن محمدي به عنوان مدير اداري منصوب شدند.
علي رحماني با بيان اين كه بخش پذيرش از شنبه نهم دي به طور كامل به شركت بورس منتقل شده است گفت: شركت هايي كه پيش از اين درخواست پذيرش داده اند يا پرونده هايشان در دست بررسي مجدد بوده است مي توانند براي پيگيري به شركت بورس مراجعه كنند.

روندها
ليزينگ ها در كنار بانك ها
گروه بورس- بانك هاي خصوصي در بورس ايران از وضعيت ويژه اي برخوردارند. تعداد نسبتاً اندك اين بانك ها در كشور و در بورس ايران از جمله نقاط قوت و ضعف اين شركت ها محسوب مي شود. يكي از اين موارد، وجود محدوديت صدور مجوز تاسيس بانك جديد خصوصي توسط بانك  مركزي است؛ وضعيتي كه باعث مي شود بانك هاي خصوصي موجود از موقعيت انحصاري برخوردار شوند. از طرف ديگر اين موقعيت انحصاري باعث شده است، سازمان ها و نهادهايي كه سهمي در مديريت بانك هاي خصوصي فعال فعلي ندارند، رقابت چشمگيري را براي حضور در هيأت مديره شركت هاي موجود آغاز كنند. نقطه قوت ديگر بانك خصوصي، تداوم رشد نقدينگي طي سالهاي اخير و نيز سالهاي آينده در كشور است. با وجود نرخ پايين بازدهي در بازارهاي مالي و سرمايه در كشور جذابيت سپرده گذاري نزد بانك ها افزايش يافته است. همچنين پايين بودن درصد سهام شناور آزاد بانك ها باعث شده است كه در عمل عرضه سهام اين شركت ها در بورس محدود شود و سهامداران عرضه را كنترل كنند. افزون بر تمام اين موارد، انتظار براي رشد پيش بيني سودهاي اعلامي منجر به ايجاد صف هاي خريد براي اين شركت ها شده و اين مساله براي نوسان گيران بازار باعث جذابيت شده است. اما در طرف مقابل وجود مصوبات دولت و مجلس در رابطه با تك نرخي شدن سود تسهيلات بانكي تا پايان برنامه چهارم توسعه و تاكيد مجدد وزير امور اقتصادي و دارايي در مصاحبه هفته گذشته مبني بر تصميم دولت به كاهش سود تسهيلات بانكي، يكي از تهديدهايي است كه در برابر فعاليت شركت هاي بانكي و ليزينگ ها وجود دارد. البته با توجه به انتظار رشد نقدينگي در سال آينده احتمال كاهش نرخ سود تسهيلات در پرده اي از ابهام قرار دارد. هرچند بانك ها و ليزينگ ها طي سال جاري نشان دادند كه به رغم كاهش نرخ سود تسهيلات، از طريق گسترش فعاليت، امكان مقابله با اين تهديد و حتي افزايش سود را نيز دارند. در حال حاضر با توجه به انتخابات شوراهاي شهر و روستا و پيروزي نسبي منتقدان دولت و تعديل سياست هاي دولت در مورد كاهش نرخ بهره و اعلام وزير امور اقتصاد و دارايي مبني بر تعيين نرخ بهره با توجه به نرخ تورم و عدم وجود نقدينگي در بانك هاي دولتي به دليل كمبود منابع در اين بانك ها ، تسهيلات تكليفي شديدي كه دولت بر اين بانك ها تحميل كرده است موجب اقبال مردم به استفاده از تسهيلات شركتهاي ليزينگي و بانك هاي خصوصي شده است كه اين مساله روي سودآوري اين شركت ها تاثير به سزايي داشته است، به طوري كه چند وقت پيش بانك كارآفرين سود خود را تعديل داد.
از جمله نكات حايز اهميت در مورد شركت هاي ليزينگي و بانك هاي خصوصي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
۱ - جهش قيمتي بانك كارآفرين در روزهاي اخير و ادامه اقبال بازار به سهام اين بانك.
۲ - معامله ماه گذشته حق تقدم بانك اقتصاد نوين در قيمت 96 تومان كه 25 بالاتر از قيمت فعلي سهام اين بانك است.
۳ - نسبت قيمت به درآمد پايين بانك پارسيان و تعيين تكليف مديريت اين بانك در روزهاي آتي و صف خريد ميليوني سهام آن.
۴ - احتمال افزايش سود ليزينگ ايران و ورود صبا تامين به اين سهم.
۵ - پايان سال مالي ليزينگ غدير در آذرماه و احتمال برگزاري مجمع ساليانه در آينده نزديك.
اما مهمترين نقل و انتقال سهام ليزينگ ها و بانك هاي خصوصي طي يك ماه گذشته در بورس اوراق بهادار به شرح زير بوده است:
ليزينگ ايران: در آذرماه سرمايه گذاري صبا تامين با جمع آوري سهام عرضه شده ليزينگ ايران از بازار، درصد مالكيت خود را در اين شركت به يك درصد رساند. همچنين سرمايه گذاري صبا تامين در 2 دي ماه 40000 سهم و در 4 دي ماه 20۰۰۰، سهم اين شركت را خريد. در انتهاي روز معاملاتي منتهي به 12 دي ماه نماد معاملاتي اين سهم جهت برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره متوقف شد. پيش بيني مي شود اين سهم تا پايان سال با تعديل مثبت عايدي مواجه شود.
ليزينگ خودرو غدير: در آذرماه شركت ايران خودرو ديزل 1۲۵۱،۰۷۲، سهم اين شركت را خريداري كرده است.
بانك پارسيان: در آذرماه سرمايه گذاري پارسيان 18۰۰۰، سهم و صندوق هاي بازنشستگي كاركنان شركت ملي نفت 12۲۹۳،۷۷۳، سهم اين شركت را خريداري كردند. در 3 دي ماه نيز يكي از سهامداران حقيقي بالاي يك درصد اين بانك با فروش سهام خود درصد مالكيت خود را به زير يك درصد كاهش داد.
بانك كارآفرين: در آذرماه سهامدار حقيقي اين بانك 42۰۸۱، سهم اين بانك را خريداري كرد. در 6 دي ماه سهامدار حقيقي اين بانك 554۲۸۱، سهم اين بانك را خريد و در مقابل سرمايه گذاري بانك كارآفرين 501۵۱۸، سهم اين بانك را فروخت. همچنين در انتهاي اين روز معاملات معامله عمده 6.97 درصدي اين بانك قطعي شد و سند مالكيت سهام اين بانك از سرمايه گذاري ملت به شركت توليدي و صنعتي پرشيا استحكام انتقال يافت. در 9 دي ماه شركت توليدي و صنعتي پرشيا استحكام 156۱۳۱، سهم و سهامدار حقيقي بالاي يك درصد 232۱۱۴، سهم اين بانك را خريداري كردند. در 11 دي ماه نيز شركت توليدي و صنعتي پرشيا استحكام 401۹۲۶، سهم بانك را خريداري كرد.
بانك اقتصاد نوين: در آذرماه شركت تامين مسكن نوين 364۶۳۱، سهم اين بانك را فروخته است.
.iraTahlil.com

اساسنامه بورس نفت در انتظار تصويب نهايي
مهر: اساسنامه و آيين نامه تاسيس بورس نفت از تيرماه جاري به سازمان بورس ارايه شده و در انتظار تصويب قرار گرفته است.
مهدي كرباسيان، رئيس هيأت مديره صندوق هاي بازنشستگي نفت درباره آخرين وضعيت بورس نفت كه 80?درصد سهام آن به اين صندوق تعلق دارد گفت: ساختمان اين بورس در كيش خريداري شده و اساسنامه و آيين نامه آن نيز در تيرماه به سازمان بورس ارايه شده است. با وجود اين كه ساختمان بورس نفت خريداري شده اما دبيركل آن هنوز توسط وزارت اقتصاد مشخص نشده است.
به گفته او، هنوز درباره نوع و حجم كالا قابل عرضه در بورس نفت در وزارت اقتصاد تصميم گيري نشده است اما اين وزارتخانه براي انتخاب دبيركل بايد با وزير نفت هماهنگي داشته باشد. در صورت هماهنگي ميان اين دو وزارتخانه مي توان شاهد شروع عمليات اجرايي هر چه زودتر اين بورس بود.

سهام 4 شركت بزرگ دولتي در آستانه ورود به بورس
مهر: سازمان خصوصي سازي اعلام كرد: سهام 4 شركت بزرگ دولتي در آستانه پذيرش و عرضه در بورس قرار دارد.
در گزارش اين سازمان تصريح شده ، ارتباط درآمدهاي حاصل از خصوصي سازي با درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه قطع شده است.
اين سازمان در پاسخ به خبرگزاري مهر تاكيد كرده است: در چارچوب اجراي طرح سهام عدالت قرارداد واگذاري سهام با 30شركت سرمايه گذاري استاني سهام عدالت به مبلغ كل قريب به 22ميليارد ريال منعقد شده كه ميزان آن از جمع مبالغ واگذارشده سهام از ابتداي تشكيل اين سازمان در سال ۱۳۷۹ بوده است. همچنين طي همين مدت 850ميليارد ريال سهام نيز به صورت تدريجي، ترجيحي و بلوكي واگذار شده است و تعيين قيمت پايه سهام و واگذاري سهام با حجم بالاتري در دستور كار قرار دارد. كما اينكه اين سازمان در حال حاضر سهام 11شركت را براي واگذاري آگهي كرده است.
در ادامه گزارش سازمان خصوصي سازي آمده است: در سال۱۳۸۵ براي اولين بار در مدت اجراي بودجه سنواتي كشور در چارچوب اجراي برنامه هاي سوم و چهارم توسعه اي، هيچ رقمي براي وجوه و درآمدهاي حاصل از خصوصي سازي ناشي از واگذاري سهام شركت هاي دولتي و متعلق به دولت در رديف هاي درآمدي قوانين بودجه ذكرشده درج نشده است و در واقع به عنوان يك گام بلند رو به جلو ارتباط درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه با درآمدهاي حاصل از خصوصي سازي قطع شده است تا هر چه بيشتر به سمت اجراي خصوصي سازي حركت كرده باشيم و الزاما كسب درآمد از واگذاري ها هدف نباشد. در اين ارتباط دولت به منظور رد ديون به دستگاه هاي طلبكار از جمله صندوق هاي بازنشستگي و... ارقامي را به ميزان 40هزار ميليارد در سال جاري در بودجه منظور كرده كه به هيچ وجه به خصوصي سازي مربوط نيست و از سرجمع مبالغ پيش بيني شده به عنوان درآمد خصوصي سازي به ميزان 34000ميليارد ريال ديگر نيز وجوه اقساط روش هاي سنوات قبل در بودجه منظور گرديده است كه ارتباطي با عملكرد مالي 1385 ندارد.در ادامه تاكيد شده براي اولين بار پس از انقلاب اسلامي، سهام شركت هاي مشمول اصل 44 از جمله صنايع ملي مس ايران، آلومينيوم ايران، فولاد خوزستان و فولاد مباركه در مرحله پذيرش بورس و واگذاري تدريجي و بلوكي سهام قرار دارند كه اين موضوع نشان از عزم قوي دولت براي خصوصي سازي هاي جدي در اقتصاد كشور دارد و اين اميد وجود دارد تا واگذاري شركت هاي بزرگ به همين نحو ادامه يابد.

سهامداران 18ميليون سهم معدني خريدند
گروه بورس- سهامداران بورس تهران در معاملات روز گذشته 18ميليون سهم معدني خريدند.به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته بورس تهران، يك هزار و 42 سهامدار تعداد 18ميليون سهم شركت هاي توسعه معادن روي، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات، كالسيمين و باما را خريداري كردند.در معاملات ديروز 460خريدار تعداد 10ميليون و 45هزار سهم شركت توسعه معادن روي را به سبد خود اضافه كردند و اين شركت به لحاظ بيشترين تعداد خريدار و بيشترين حجم معاملات در صدر بورس ايستاد.

ورود وام هاي مسكن به بورس، عرضه و تقاضا را بالا مي برد
ايسنا:تاكنون سياست اثرگذار و موثري در بخش مسكن آغاز نشده و عمده نقدينگي ها و پول هاي سرگردان در كشور را به سمت بازار خريد مسكن سوق داده ايم. علي افشاري،  عضو كميسيون عمران مجلس در خصوص سياست هاي دولت در بخش مسكن اظهار كرد: طبعا دولت به عنوان بخش حاكميتي بايد سياست گذاري كند و مسايل كلان اين بخش را مورد نظارت و هدايت خود قرار دهد؛ اما با توجه به اين كه كمتر از پنج درصد در امر ساخت و ساز مسكن نقش دارد، لذا نمي تواند تاثيرگذاري زيادي در اين زمينه داشته باشد. افشاري گفت: آنچه مسلم است وارد كردن وام مسكن به بورس و معاملات آن آثار و تبعاتي دارد. زيرا هنوز مكانيزم ها و زمينه هاي لازم براي ورود وام مسكن به سبد سهام و معاملات بورس فراهم نشده است، لذا اين كار بيشتر عرضه و تقاضا را افزايش مي دهد.

تغييرات قيمت سهام
009018.jpg
009021.jpg
009024.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |