پنجشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۵ - Jan 4, 2007
تشديد تحركات ديپلماتيك براي حل بحران لبنان
009072.jpg
گروه بين الملل - اگرچه ظاهراً لبنان روزهاي آرامي را مي گذراند اما در وراي اين آرامش ،بيروت شاهد تحركات وسيع ديپلماتيك است. اين تحركات بويژه پس از اظهار نااميدي عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب در خصوص احتمال شكست در حل بحران لبنان فزوني يافته است.
به گزارش واحد مركزي خبر رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديروز در چارچوب يك سفر رسمي به بيروت سفر كرد. وي در اين سفر علاوه بر ديدار با نيرو هاي تركيه حاضر در لبنان با نبيه بري رئيس مجلس، فؤاد سينيوره نخست وزير و سعد حريري رهبر جنبش لبنان آزاد و از مخالفان اصلي حزب الله ديدار مي كند.
اين ديدارها در شرايطي صورت مي گيرد كه اخيرا سفير مصر در لبنان براي نخستين بار با سيد حسن نصر الله دبيركل حزب الله در خصوص وقايع لبنان ديدار كرد. در اين ديدار نصرالله اظهار داشت كه حزب الله با روي باز با همه كشور هاي اسلامي و عربي برخورد مي كند و آماده اصلاح برخي روابط در جهت منافع مشترك است.
پيش از آن نيز پادشاه عربستان با نمايندگان حزب الله در رياض گفت و گو كرد. ملك عبدالعزيز بطور رسمي از حسن نصر الله دعوت كرده بود تا به سفر حج بيايد اما به دليل مسائل امنيتي نصر الله به اين سفر نرفت. در ديدار نمايندگان حزب الله با پادشاه عربستان دو طرف در خصوص بحران لبنان مذاكره كردند.
عربستان در خلال جنگ اسرائيل با لبنان مواضع ناخوشايندي عليه حزب الله اتخاذ كرد و اكنون درصدد رفع آن كدورت هاست. مصر و عربستان با طرحي مشترك درصدد رفع بحران لبنان هستند. در همين حال به گزارش خبرگزاري فرانسه در حالي كه گروه 14 مارس خواهان بازگشت دبيركل اتحاديه عرب به لبنان براي حل بحران اين كشور است، ديروز يكي از اعضاي فراكسيون حزب الله در مجلس لبنان گفت كه اين جنبش تا تحقق خواسته هاي خود همچنان به تحركات و اعتراض هاي مسالمت آميز خود ادامه مي دهد.

مالكي دستور بازداشت عامل انتشار فيلم اعدام صدام را صادر كرد
گروه بين الملل - نوري مالكي نخست وزير عراق دستور پيگرد قضايي افرادي را كه از صحنه اعدام صدام به صورت غيرقانوني فيلم تهيه كرده و آن را روي اينترنت قراردادند صادر كرد.
انتشار اين فيلم كه در آن صدام در حال منازعه با تعدادي از افراد حاضر در مراسم است و سردادن شعارهايي از سوي اين افراد باعث غليان حساسيت هاي قومي در عراق و تعدادي از كشور   هاي عربي شد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، نخست وزير عراق دستور مجازات عامل فيلمبرداي را صادر كرد و متعاقب آن كميته اي در وزارت كشور عراق تشكيل شد. شبكه الجزيره نيز كه در اين مدت بيشتر به انعكاس واكنش هواداران صدام پرداخته است در اين خصوص با منفذ آل فرعون يكي از دادستان هاي دادگاه صدام گفت و گو كرد.
آل فرعون در اين مصاحبه گفت كه بردن تلفن همراه به محل اجراي اعدام ممنوع بوده است. وي همچنين به بي.بي.سي گفت: در اين مراسم فقط دونفر از مسئولان ارشد عراقي تلفن به همراه داشتند.
 آل فرعون حاضر به افشاي نام آنها نشد اما گفت كه در واكنش به شعار هايي كه در محل اجراي حكم سرداده شد تهديد كرده بود كه اگر ادامه يابد اجراي حكم را لغو خواهد كرد. در همين حال كامران قره داغي سخنگوي جلال طالباني رئيس جمهور عراق گفت كه وي از زمان اجراي حكم صدام بي خبر بوده است.
به گزارش فارس، وي گفت كه طالباني هيچ دخالتي در اجراي حكم اعدام نداشته است.
حزب اسلامي عراق به رهبري طارق هاشمي كه از احزاب اهل تسنن حاضر در حكومت است نيز طي بيانيه اي اعلام داشت كه به روند برگزاري دادگاه صدام مشكوك بوده است. اين حزب كه رهبرش معاون رئيس جمهور عراق است اعلام داشت كه ما موافق اين اعدام نبوديم.
آمريكا مي خواست صدام را فراري دهد
شبكه العالم ديروز از قول يك مقام ارشد عراقي از طرح فراري دادن صدام توسط آمريكايي ها خبر داد. بنابر اين گزارش، مقام مذكور كه حاضر به افشاي نام خود نشد اظهارداشت كه آمريكايي ها خواهان دوهفته  تعويق در اجراي حكم اعدام صدام بودند تا بتوانند نقشه خود را عملي كنند.
بر اساس اين گزارش آمريكايي ها مي خواستند با تحريك كشور  هاي عربي در مخالفت با اعدام صدام دولت عراق را وادار كنند كه صدام را به اردن تبعيد كند و بدين ترتيب او را در كنترل خود قرارداده و از اعدامش جلوگيري كنند.
از سوي ديگر ايسنا نيز در خبري به نقل از شبكه العربيه در خصوص زمان تحويل صدام به نيرو هاي عراقي اعلام داشت كه يك مقام ارشد عراقي كه مسئول تحويل صدام به عراقي ها بوده اظهار داشت كه صدام بار ها از آنها تقاضا كرد كه به او فرصت ديگري بدهند. صدام در اين زمان به آمريكايي ها گفت كه من را اعدام نكنيد تا من ضمن كشتار شيعيان و نابودي شبكه القاعده در عراق نفت كشورم را رايگان در اختيار شما قرار دهم.

وضعيت نومحافظه كاران آمريكا در سال 2006
واحد مركزي خبر: با گسترش بحران عراق، بلندپروازي هايي كه در سال 1997 در بيانيه تشريح رسالت و مأموريت نومحافظه كاران موسوم به پروژه قرن نو آمريكايي مطرح شده بود، به نااميدي و متهم كردن ديگران انجاميده است.
به گزارش واحد مركزي خبر از لس آنجلس، اين پروژه اينك تا حد يك تلفن پيام گير و يك پايگاه اينترنتي كم بيننده تقليل يافته و يك كارمند هم براي ساماندهي پروژه تعيين شده است.
در دوران رياست جمهوري بيل كلينتون و در بيانيه سال 1997 كه مأموريت و رسالت نومحافظه كاران در آن تشريح شده بود، آمده است؛ گويي ما عناصر اساسي موفقيت دولت ريگان را از ياد برده ايم، ارتشي كه براي رويارويي با چالشهاي زمان حال و آينده قدرتمند و آماده ايستاده است، سياست خارجي كه اصول آمريكايي را دليرانه و هدفمندانه در خارج از آمريكا تبليغ مي كند يك رهبري ملي كه بار مسئوليت هاي جهاني ايالات متحده را بر دوش مي كشد.
براساس اين گزارش، بسياري از كساني كه بعدها در زمان رياست جمهوري جورج دبليو بوش از مسئولان آمريكا شدند، از امضاكنندگان اين بيانيه بودند و كساني مانند ديك چني، دونالد رامسفلد، پل ولفوويتس، اليوت ابرامز و لويس ليبي و متفكراني نظير فرانسيس فوكوياما نورمن و درتز و فرانك گفني خواهان تثبيت مجدد اصولي بودند كه از نظر آنها ارزشهاي راستين حزب محافظه كار و آمريكا به شمار مي آمد.
آنها مي خواستند آنچه را كه از نظر آنها تمايلات انزواجويانه اي بود كه در زمان كلينتون و حتي در دوران مصلحت گرايي بوش پدر پيدا شده بود، متوقف كنند.
آنها جنگ عراق را موقعيتي براي نشان دادن اينكه نومحافظه  كاري چگونه عمل مي كند، مي ديدند و پيش بيني مي كردند كه گسترش آنچه ارزش هاي دموكراتيك مي ناميدند در منطقه اي كه به زعم آنها دموكراسي در آن وجود نداشت و برطرف كردن تهديدات نسبت به آمريكا موقعيتي شبيه گسترش دموكراسي در آلمان و ژاپن پس از جنگ دوم پديد خواهد آورد.

هشدار نيروهاي امنيتي فلسطين: غربي ها نوارغزه را ترك كنند
گروه  بين الملل - در پي ربوده شدن عكاس خبرگزاري فرانسه در نوار غزه،نيرو هاي امنيتي فلسطين به آمريكايي ها و اروپايي ها هشداردادند كه هرچه سريعتر نوارغزه را ترك كنند.خبرگزاري فرانسه با انتشار اين هشدار از قول يك مقام امنيتي فلسطين اعلام داشت كه هشدارهايي در خصوص آدم ربايي دريافت كرده اند و به همين دليل از آمريكايي ها و اروپايي ها مي خواهيم بلافاصله نوارغزه را ترك كنند.
حماس : از ابتكار دولت هاي عربي بي اطلاعيم
در پي اعلام رايزني كشور هاي عربي براي ارائه راهكار جديد به فلسطيني ها درباره تشكيل دولت وحدت ملي ديروز جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) اعلام كرد كه در خصوص ابتكار عربي جديد براي ازسرگيري گفت و گوهاي ملي فلسطين و تشكيل دولت وحدت ملي بي اطلاع است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري چيني شين هوا،فوزي برهوم سخنگوي اين جنبش گفت كه ما از هرگونه حمايت عربي و اسلامي حمايت مي كنيم اما در اين خصوص خبري نداريم .
اين اظهارات در حالي منتشر مي شود كه اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين ديروز مجبور شد سفر خود به كشورهاي اسلامي را نيمه تمام رها كرده و به غزه بازگردد. در اين خصوص معاون هنيه به آسوشيتدپرس گفت كه هنيه به جهت بررسي امور داخلي فلسطين سفر خود را نيمه تمام گذاشته است. طي چند روز گذشته اتفاق خاصي در فلسطين به وقوع نپيوسته و مشخص نيست كه لغو سفر هنيه به دليل چه موضوع مهمي بوده است.
در همين حال در شرايطي كه قرار است هنيه به زودي به كويت سفر كند، ابراز تاسف حماس و مردم فلسطين از اعدام صدام مي تواند تاثير منفي بر اين سفر داشته باشد. كويت تنها كشور عربي بود كه از اعدام صدام رسما استقبال كرد.

هشدار رئيس جمهوري آمريكا
نسبت به بن بست سياسي در اين كشور
گروه بين الملل- بن بست سياسي در عراق دولت آمريكا را به واكنش واداشته است و در همين رابطه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در مقاله اي كه در وال استريت ژورنال قرار است امروز به چاپ برسد راهكارهاي مورد نظر خود را ارايه خواهد داد. متن اين مقاله پيش از چاپ از سوي خبرگزاري فرانسه منتشر شد.
بوش در اين مقاله درست يك روز پيش از مراسم تحليف دموكرات ها در كنگره آمريكا بر پرهيز از جناح بازي و بازي هاي سياسي تاكيد و اعلام كرد مسئوليت سنگيني براي خدمت به مردم اين كشور بر عهده داريم.
بوش نوشت: پيروزي در جنگ عراق و كاهش دايمي ماليات ها 2 اولويت كاري وي است. وي در همين حال خاطرنشان كرد بايد با همكاري با يكديگر، مشكلات مهم مردم آمريكا را حل و فصل كنيم.
بوش درباره اختلافهاي جناحي هشدار داد و تاكيد كرد اين موضوع در دو سال آخر رياست جمهوري وي به بن بست سياسي در اين كشور منجر خواهد شد.
وي در عين حال افزود، در صورتي كه دموكراتها از جناح گرايي اجتناب كنند، دو سال آخر رياست جمهوري وي براي مردم آمريكا مفيد خواهد بود.
در همين حال به گزارش روزنامه ايندي پندنت چاپ انگليس، در حالي كه بوش بحث اعزام نيروي بيشتر به عراق را مطرح كرده است، بسياري از جمهوريخواهان و دموكرات ها معتقدند بوش بايد روند خروج سربازان آمريكايي را از عراق آغاز كند و نبايد سربازان اين كشور را درگير جنگ داخلي كند كه كنترل آن براي نيروهاي آمريكايي بسيار دشوار است. اين در حالي است كه تنش هاي قومي در عراق بر سر اعدام صدام ديكتاتور سابق عراق وخيم تر شده است و در عين حال بوش تلويحا از تغييردادن سياست هايش در اين كشور كه خواسته منتقدانش بوده است خودداري كرده است.

كوتاه از جهان سياست
نخست وزير پاكستان به افغانستان مي رود
ايسنا: يك مقام رسمي در اسلام آباد ديروز اعلام كرد، يك هفته پس از آن كه پاكستان اعلام كرد بخش هايي از مرزش با افغانستان را به منظور متوقف كردن نفوذ شبه نظاميان مين گذاري و حصاركشي مي كند، نخست وزير پاكستان از افغانستان ديدن مي كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، محمد علي دوراني وزير اطلاع رساني پاكستان، بدون ارايه  جزئيات در اين باره گفت: شوكت عزيز نخست وزير پاكستان امروز   با حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان و ديگر مقامات عالي رتبه  افغان ديدار مي كند.
يك مقام عالي رتبه  ديگر دولت پاكستان اظهار داشت: نگراني هاي امنيتي در دو طرف مرز و قصد پاكستان براي برقراري امنيت در بخش هايي از آن دستور كار مباحثات برنامه ريزي شده  وي خواهد بود.

احزاب مخالف انتخابات بنگلادش را تحريم كردند
ايسنا: احزاب اصلي مخالف بنگلادش ديروز  اعلام كردند كه انتخابات ملي 22 ژانويه (2 بهمن) در اين كشور را تحريم خواهند كرد و تاكيد كردند كه اين انتخابات قانوني و عادلانه نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شيخه حسينا كه رهبر حزب عوامي ليگ است،  به نمايندگي از سوي ائتلاف 14 حزب مخالف گفت: ما قصد نداريم در انتخابات 22 ژانويه در بنگلادش شركت كنيم. وي گفت كه اياج الدين احمد رئيس جمهور بنگلادش به طور غير قانوني رياست دولت موقت را برعهده گرفته است و وي قصد دارد بدون ارايه  يك ليست صحيح از كانديداها اين انتخابات را برگزار كند.شيخه حسينا افزود: ما نمي توانيم در اين انتخابات ناعادلانه شركت كنيم. اين در حالي است كه عوامي ليگ در 24 دسامبر اعلام كرده بود كه در اين انتخابات شركت خواهد كرد.

هند، بزرگترين مشتري تجهيزات نظامي رژيم صهيونيستي
واحد مركزي خبر: هند با خريداري سلاح به ارزش 5/1 ميليارد دلار از رژيم صهيونيستي در سال 2006، بزرگترين مشتري تسليحاتي اين رژيم بوده است.
روزنامه اژين ايج چاپ دهلي با انتشار اين خبر نوشت، هند با خريد تجهيزات نظامي از اسراييل، روابط دفاعي دهلي نو با تل آويو را افزايش داده است.
به نوشته اين روزنامه با وجود مخالفت احزاب چپ هند كه از دولت مركزي اين كشور حمايت مي كنند، روابط نظامي ميان دهلي نو و تل آويو افزايش يافته و هند بزرگترين مشتري تجهيزات نظامي اسراييل شده است.ميزان صادرات دفاعي رژيم صهيونيستي به هند در سال هاي 2002 تا 2005 ميلادي 76/2 ميليارد دلار بود. اين درحالي است كه احزاب چپ هند در اعتراض به سياست هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان، چندين بار از نخست وزير هند خواستند روابط دفاعي هند را با رژيم صهيونيستي قطع كند.

ديدار صدراعظم آلمان از خاورميانه
ايرنا: آنگلا مركل صدراعظم آلمان ماه آينده ميلادي از مصر و برخي كشورهاي حوزه خليج فارس ديدار خواهد كرد.
اولريش ويلهلم سخنگوي دولت آلمان روز چهارشنبه در نشست خبري در برلين با اعلام اين مطلب افزود: صدراعظم آلمان در اين سفر كه از سوم تا ششم ماه فوريه ( ??تا ??بهمن ماه سال جاري) انجام مي شود از كشورهاي مصر، عربستان سعودي، امارات متحده عربي و كويت ديدن مي كند. ويلهلم در عين حال افزود كه تاكنون جزئيات برنامه ديدارهاي صدراعظم آلمان با مقامات اين كشورها مشخص نشده و در مرحله برنامه ريزي قرار دارد.
اين نخستين سفر آنگلا مركل به منطقه خليج فارس از زمان انتخاب شدن به سمت صدراعظمي آلمان در پاييز سال گذشته است.
آلمان با بسياري از كشورهاي منطقه خاورميانه و خليج فارس دادوستدهاي اقتصادي دارد و تلاش مي كند كه روابط خود را به ويژه در زمينه تجاري افزايش دهد.
پيش از اين هم گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان بارها در صدر هيأتهاي عالي رتبه اقتصادي از كشورهاي مختلف اين منطقه ديدار كرده بود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |