شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۱ - May 7, 2005
فرمانده معظم كل قوا:
امنيت ، پيش نياز پيشرفت علمي،اقتصادي،
اجتماعي فرهنگي و سياسي است
001596.jpg
فارس: مراسم مشترك يگانهاي نظامي و انتظامي استان كرمان صبح پنجشنبه در حضور فرمانده معظم كل قوا حضرت آيت الله خامنه اي برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم هنگام ورود رهبر معظم انقلاب به ميدان صبحگاه پادگان لشكر ۴۱ ثارالله ، سرود جمهوري اسلامي ايران نواخته شد و فرمانده كل قوا با حضور در برابر يادمان شهدا و قرائت فاتحه، براي شهيدان دفاع مقدس علو درجات مسئلت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس از يگانهاي نمونه سپاه، ارتش، بسيج و نيروي انتظامي  سان ديدند.
رهبر معظم انقلاب همچنين چند تن از جانبازان پرافتخار شركت كننده در مراسم را مورد تفقد قرار دادند.
در اين مراسم، فرمانده كل قوا  نيروهاي مسلح را مدافعان امنيت ملي ملت بزرگ و كشور عزيز ايران خواندند و تأكيد كردند: مقوله بسيار مهم امنيت، پيش نياز اساسي هرگونه پيشرفت علمي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي است و سپاه، ارتش، بسيج و نيروي انتظامي به تناسب وظايف خود، در تامين اين نياز فوق العاده مهم ملت و كشور، نقشي بي نظير برعهده دارند.
حضرت آيت  الله خامنه اي امنيت مرزي را از جمله ابعاد مقوله امنيت خواندند و با اشاره به دفاع جانانه ملت و نيروهاي مسلح ايران در برابر رژيم متجاوز بعثي و حاميان جهاني و منطقه اي صدام افزودند: در ۸ سال جنگ تحميلي ملت ايران و نيروهاي مسلح به بركت اسلام و انقلاب، اولين بار در ۲۰۰ سال اخير در برابر تجاوز بيگانه، فاتح و سربلند بيرون آمدند و امنيت پايدار مرزهاي ايران را تامين كردند.
فرمانده كل قوا افزودند: امروز هم سران استكبار با همه زياده گوئيها خود، در برابر عزم پولادين ملت و نيروهاي مسلح ايران دچار تزلزلند و مي دانند كه هرگونه تهاجم نظامي به ايران براي آنان بسيار گران تمام مي شود و آرزوهاي خود را به گور خواهند برد.
رهبر معظم انقلاب، امنيت شهروندي را يكي ديگر از ابعاد بسيار مهم امنيت برشمردند و خاطرنشان كردند: مردم مي خواهند در خانه، محيط كسب و كار، محيط تحصيل و هر محيط ديگر، از آرامش و امنيت برخوردار باشند و آشوبگران و ستونهاي پنجم دشمن، فضاي امن و آرام زندگي آنان را به هم نزنند كه در زمينه تامين امنيت شهروندي نيز نيروي انتظامي، بسيج و سپاه نقش مهمي برعهده دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي امنيت فرهنگي و اخلاقي را سومين بعد از مقوله امنيت دانستند و با اشاره به دغدغه و تلاش مردم براي دور ماندن فرزندانشان از اعتياد و فساد و ناهنجاريهاي اخلاقي افزودند: در تامين امنيت فرهنگي و اخلاقي جامعه نيروهاي مومن و جان بركف بسيج و نيروي انتظامي نقش مؤثري دارند.ايشان امنيت كامل و همه جانبه را دغدغه و نياز مردم خواندند و افزودند: مسؤولان نيز بايد همين دغدغه را داشته باشند كه اين مسئله مي تواند معيار بسيار مهمي براي تعيين دولت آينده باشد زيرا متصديان امور كشور بايد معنا، اهميت و راههاي برقراري امنيت همه جانبه را به درستي بدانند.
فرمانده كل قوا همچنين آمادگي علمي و عملي نظم و انضباط، برخورداري از تجهيزات لازم و بازنگري مستمر دربرنامه ها براي انطباق آنها با نيازهاي جديد كشور را، براي اقتدار نيروهاي مسلح و تامين امنيت جامعه ضروري خواندند.ايشان با تجليل از رشادت و حماسه آفريني هاي نيروي بياد ماندني نظامي و انتظامي استان كرمان به ويژه لشكر خط شكن و پيروز ۴۱ ثارالله و فرماندهان لايق و انديشمند اين لشكر افزودند: آمادگي نيروهاي مسلح _ ابتكار عمل آنان در صحنه هاي گوناگون و وحدت كلمه آنها از نعمتهاي الهي است و بايد حفظ بشود.
در پايان مراسم يگانهاي حاضر در ميدان از مقابل فرمانده معظم كل قوا رژه رفتند.
ديدار نخبگان كرماني با مقام معظم رهبري
همچنين نخبگان و برگزيدگان قشرهاي مختلف مردم استان كرمان در ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي به بيان ديدگاهها و آراء خود در زمينه مسائل مختلف پرداختند.
دكتر فرزام، پژوهشگر ، نويسنده و استاد دانشگاه - محمد سلجوقي، نقاش، گرافيست و استاد دانشگاه - پروفسور داعي پاريزي، پزشك و استاد دانشگاه - حامد حسين خاني، شاعر - گلاب زاده، شاعر خوشنويس و نويسنده - همايون صنعتي از خيرين استان - خانم شجاعي، شاعر و اديب - پروفسور زاهدي، استاد رياضي دانشگاهها در سخنان خود كه مجموعاً يك ساعت و نيم طول كشيد بر اين نكات تأكيد كردند: پيوند عميق مردم كرمان با رهبر معظم انقلاب به عنوان تجلي گوشه اي از عشق ملت ايران به اسلام و انقلاب، لزوم توجه بيشتر به رشته هاي فرهنگي هنري در دانشگاهها، بيمه هنرمندان و فعالان فرهنگي، فعالتر شدن دستگاههاي ذيربط دولتي براي آموزش هنر متعالي به جوانان، افزايش چشمگير شاخص هاي بهداشتي و سلامت در استان كرمان، انتقاد از طرح خودگرداني بيمارستانها، وفاداري و ايمان و استقامت تاريخي مردم كرمان، ضرورت استفاده از قوه ابتكار و يك الگوي جامع در زمينه كشاورزي - لزوم رفع موانع و مقررات دست و پاگير صادراتي، ضرورت اهتمام به ارتقاي فرهنگ عمومي، تلاش بيشتر براي تحقق جنبش نرم افزاري و توليد علم، لزوم ارائه تسهيلات براي مقاوم سازي منازل مسكوني و توجه بيشتر به مسائل جوانان استان كرمان.
پس از سخنان جمعي از نخبگان استان كرمان، رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندي از ملاقات با اصحاب علم و هنر و فرهنگ، كرمان را استاني نخبه پرور و تحسين برانگيز خواندند و اين ديدار را نماد احترام و تكريم عميقي دانستند كه نظام اسلامي براي نخبگان رشته هاي مختلف قائل است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين اين ديدار را فرصتي براي آشنايي بيشتر مردم با ديدگاههاي نخبگان خواندند و خاطرنشان كردند: بيان ديدگاههاي برگزيدگان علم و ادب و هنر، به ياري پروردگار و همت مسئولان به حركتي براي تحقق اين نظريات منجر خواهد شد.ايشان نخبگان را سرمايه هاي بسيار گرانقدر معنوي برشمردند و افزودند: در بسياري از مناطق دنيا، سرمايه هاي معنوي را با توجه به امكان تبديل تواناييهاي آنها به پول و ثروت ارزيابي و ارزش گذاري مي كنند اما اسلام، ضمن آنكه استفاده از استعداد و ظرفيتهاي علمي، فرهنگي و هنري و ادبي را براي بهبود و رونق زندگي نفي نمي كند، براي اين توانايي ها و براي سرمايه هاي معنوي ارزش ذاتي قائل است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به نخبگاني كه در طول تاريخ با بي اعتنايي و حتي تحقير روبرو بوده اند، خاطرنشان كردند: نخبگان، مسئولان و همه دستگاهها بايد فرهنگي را گسترش دهند كه در آن دانش و علم و هنر با پول سنجيده نشود بلكه في نفسه داراي ارزش باشد و همين فرهنگ است كه مي تواند به توسعه حقيقي كشور كمك كند.
ايشان، انقلاب اسلامي را زمينه ساز بازشناسي هويت تاريخي ملت ايران دانستند و افزودند: ما با نگاه نويي كه محصول انقلاب است هويت پرافتخار خود را بازيابي كرده ايم و معتقديم كه مي توانيم در علم و دانش و فناوري و معرفت هاي گوناگون، نوآوري كنيم و به پيش برويم و اسلام نيز همين را از ما مي خواهد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيشرفتهاي علمي دودهه اخير خاطرنشان كردند: برخلاف تصور برخي دير باوران، ملت ايران و جوانان و دانشمندانش، در پرتو اعتماد به نفس ملي، مرزهاي كنوني علم را پشت سر مي گذارند و با برنامه ريزي، كار و تلاش بي وقفه علمي، نام ايران را در زمينه علم و فناوري، سرآمد جهان خواهند كرد.

آرايش صحنه انتخابات ۳ روز تا ثبت نام نامزدها
گروه سياسي: روز سه شنبه هفته جاري ثبت نام كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري آغاز مي شود و تا شنبه بيست و چهارم ارديبهشت ماه به مدت پنج روز ادامه دارد. به اين ترتيب هفته جاري به ويژه سه روز آينده اوج فعاليتهاي انتخاباتي دوره نهم خواهد بود ، دوره اي كه نسبت به دوره هاي پيشين از پيچيدگيهاي بيشتري برخوردار است.
در دوره هاي قبل تا پايان فروردين ماه كانديداهاي اصلي انتخابات قابل تشخيص بودند و حتي گمانه زني ها براي نتيجه انتخابات هم به واقعيت بسيار نزديك مي نمودند. اما دموكراسي ايراني در دوره نهم چنان پيچيده شده است كه نه تنها تصوير نتيجه انتخابات در اذهان تحليل گران شكل نمي گيرد كه حتي كانديداهاي نهايي و قطعي انتخابات هم مشخص نشده اند.
دو جريان عمده سياسي كشور كه در دو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي و هماهنگي جبهه اصلاحات ساماندهي شده اند، بيشتر توان خود را به جاي تبليغات انتخاباتي به وحدت و اجماع داخلي مصروف مي دارند و براي اولين بار رقابت هاي بين جناحي به رقابت هاي درون جناحي تبديل شده است كه البته در نظر تمامي اين گروه ها رقابت ها براي ايجاد فرصت بيشتر خدمت شكل گرفته اند.
جريان اصولگرا با آغاز فعاليت هاي انتخاباتي خود در آ ذرماه، با تمام توان خود به ميدان آمد و پنج كانديداي اصلي را به ميدان وارد كرد تا در نهايت يك كانديدا را به عنوان نامزد نهايي خود معرفي كند. علي اكبر ولايتي وزير خارجه نجيب سالهاي ۶۰ تا ،۷۶ علي لاريجاني مدير پرتلاش ۱۰ سال گذشته صداوسيما كه سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد را هم يدك مي كشيد، محمود احمدي نژاد شهردار پركار تهران كه سابقه استانداري هم داشت، احمد توكلي كانديدايي كه دو تجربه خود در رقابت هاي انتخاباتي را ضميمه سابقه هايي چون نمايندگي مجلس و وزارت كار كرده بود و سردار سرلشكر محسن رضايي كه سابقه فرماندهي طولاني مدت سپاه پاسداران را به دبيري مجمع تشخيص مصلحت نظام افزوده بود، و همه اينها مرداني بودند كه اصولگرايان مي توانستند هركدام را براي دوره اي از انتخابات به عنوان كانديدا معرفي كنند اما بد حادثه همه آنها را در زماني واحد بر سر مسير ميدان پاستور رسانده بود.
تلاش براي انتخاب كانديداي نهايي اصولگرايان با تشكيل كميته منتخب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي آغاز شد كه با خروج چهار كانديدا از اين ائتلاف، شوراي هماهنگي پس از بررسي هاي خود در نهايت در هفته پايان سال ۸۳ علي لاريجاني را به عنوان كانديداي نهايي و قطعي خود معرفي كرد. هرچند در ساختمان هشت بهشت شوراي هماهنگي چهار كانديداي اصولگرا تفاهم كردند با نظرسنجي در پايان ارديبهشت ماه يكي از ميان خود را به عنوان كانديداي نهايي برگزينند. علي اكبر ولايتي كه با اعتراض به روند كند فعاليت ها دي ماه از شورا خارج شده بود بعدها با حق تحفظ به عضويت اين ائتلاف درآمد تا ائتلاف ۱+۴ شكل گيرد، ائتلافي كه جاي نفر چهارم را سردار سرتيب محمدباقر قاليباف فرمانده سرشناس نيروي انتظامي گرفته بود. اين گروه چهار نفره و حاميان جوان ايشان در شورا پس از تست كردن موقعيت چهره هاي قوي و استخوان دار شورا درميان بدنه اين تشكيلات در سراسر كشور و باتوجه به علت اعتبار اين شورا كه در طول دو انتخابات شوراها و مجلس هفتم كسب شده بود خروج و انشعاب از شورا را به مصلحت ندانستند و با بلندكردن تابلوي بخش اجتماعي شوراي هماهنگي درعين حال عنوان آبادگران را يدك مي كشيدند.
اما با اين تعدد نامزدها و به دنبال آن ديدگاه ها تلاش ها براي اجماع با روش هاي مختلف پيگيري شد، اصولگرايان ابتدا دكتر حداد عادل را به ميانجيگري خواندند و مدتي بعد از بزرگان علما درخواست مصلحت انديشي نمودند. زمان گذشت اما كانديداي واحد ي از جمع شش نفره اعلام نشد. حداد عادل با برگزاري سه جلسه همدلي بين شش كانديدا و سپس ارسال نامه اي مطول از آنها خواست با توجه به نظرسنجي ها كنار بروند و البته تنها پاسخي كه گرفت از سوي احمد توكلي بود. دكتر توكلي هفته پيش با انتشار بيانيه اي براي وحدت اصولگرايان از صحنه رقابت ها كنار كشيد انصرافي كه از نظر قاليباف به دليل جايگاه پاياني در نظرسنجي ها بود گرچه وي پيام اقدام خود را اولويت خدمت به مردم براي اصولگرايان دانسته بود.
دكتر لاريجاني نيز اعلام كرد درصورت اجماع اصولگرايان بر يك نامزد (به غير از خود وي) او حاضر به كنارگيري به نفع آن نامزد است. البته جالب اينكه به جز ولايتي كه موضع مخالف خود را با آخرين نامه حداد عادل در گوشه و كنار بيان نموده است قاليباف اصل دريافت نامه را انكار نموده و احمدي نژاد نيز در اين مورد سكوت كرده است.
هرچند يكي از سران موتلفه به عنوان يك منبع مطلع مي گويد اين نامه به همه نامزدهاي شش گانه واصل شده است.
با احتساب امروز تنها سه روز فرصت براي اجماع بين اصولگرايان باقي مانده است اما به نظر مي آيد از مجموع پنج نفر باقيمانده بيش از يك نفر براي ثبت نام در ميدان جهاد و ستاد انتخابات كشور حاضر خواهد شد.هرچند در عالم سياست غيرممكن ها شدني است.
پس از انصراف توكلي از رقابت ها اخبار متعددي از احتمال كناررفتن كانديداهاي ديگر جريان اصولگرا منتشر شد كه هنوز هيچ كدام عملي نشده اند. محسن رضايي كناررفتن پيش از تاريخ ۱۲ خرداد، را نامحتمل دانست. قاليباف معتقد است با توجه به جايگاهش در نظرسنجي ها لزومي به كناره گيري ندارد. ولايتي هم  چنين مي پندارد. علي لاريجاني شرط كناررفتن خود را اجماع ديگر كانديدا به نفع يك نفر مي داند. احمدي نژاد هم هرچند كه ايسكانيوز روز گذشته احتمال كناره گيري اش را منتشر كرد اما بنابر آنچه گفته شده حضور خود را درمقابل هاشمي رفسنجاني قطعي مي  داند.
مشكل اجماع در جبهه دوم خرداد كمتر از جمع اصولگرايان نيست «اصطلاح طلبان پيشرو» عنواني است كه مجاهدين انقلاب و جبهه مشاركت با حمايت از مصطفي معين  وزير مستعفي علوم براي خود برگزيده اند تا خط خود را از جريان سنتي جبهه دوم خرداد جدا كنند. مجمع روحانيون و مجمع نيروهاي خط امام از كانديداتوري مهدي كروبي رئيس مجلس سوم و ششم حمايت مي كنند. اصغرزاده دبيركل حزب همبستگي كه سابقه رد صلاحيت دارد اعلام كانديداتوري كرده است. مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردسالاري نيز خود را از كانديداهاي جدي دوم خردادي مي داند. اكبر اعلمي نماينده تبريز نيز فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كرده است. جالبتر آنكه جريان كارگري جبهه دوم خرداد به شدت به دنبال كانديداتوري هاشمي رفسنجاني است. برخلاف اصولگرايان كه مدام از روشهاي مختلف اجماع صحبت مي كنند شوراي هماهنگي ۱۸ گروه دوم خردادي با حمايت از سه نامزد معين، كروبي و رفسنجاني در آخرين جلسات خود حتي اين بحث را نيز رها كرده اند شايد آنها احتمال راي آوري خود را كمتر از اصولگرايان مي دانند.
جالب آنكه در اين ميان مجددا احتمال حضور مهندس ميرحسين موسوي نخست وزير دهه ۶۰ در رقابت هاي انتخاباتي تقويت شده است .خبرگزاري دانشجويان ايران كه به صورت ويژه اخبار احتمال كانديداتوري موسوي را دنبال مي كند روز گذشته از ديدار خاتمي با ميرحسين موسوي خبر داد. گرچه از نتايج اين جلسه خبري منتشر نشد و در خبرديگري از سوي مهندس باقريان سرسلسله دعوت كنندگان از موسوي افزود كه موسوي «نه» نمي گويد. اين در حالي است كه به جز دعوت هاي غيرسازماندهي شده و مردمي هيچ تشكلي از جبهه دوم خرداد به صورت جدي پيگير اين موضوع نيست و حتي مهدي كروبي دبيركل مجمع روحانيون كه تا حدودي قرابت فكري با موسوي دارد طرح مساله كانديداتوري موسوي را سياسي دانست و تصريح كرد آمدن موسوي منتفي است.
فارغ از رقابت هاي درون جناحي، بازيگر سوم صحنه انتخابات ،هاشمي رفسنجاني رييس جمهور مقتدر دهه ۷۰ است. رفسنجاني تا امروز با ترديدهاي مداوم خود كانديداتوري را نه رد و نه پذيرفته است. رفسنجاني در آخرين موضعگيري هاي خود اعلام كرد كه اگر تا پيش از روزهاي ثبت نام انتخاباتي جناح ها بر سر كانديداي واحد به اجماع برسند از خوردن داروي تلخ نامزدي انتخابات صرف نظر مي كند و صحنه را به جوانترها مي سپارد. اما حاميان رفسنجاني از كارگزاران سازندگي و حزب اعتدال و توسعه تا حزب كار كه در قالب ائتلاف براي فرداي بهتر سازماندهي شده اند مدام تاكيد مي كنند هاشمي قطعا مي آيد، هرچند زمان اعلام رسمي آن را ابتدا سفر كرمان، سپس روز هاي بعد از عيد نوروز و مدتي هم روز كارگر اعلام كرده اند. اما روز گذشته عطريانفر از اعضاي شوراي مركزي كارگزاران از فشارهايي براي كناركشيدن هاشمي خبر داد.
به اين ترتيب به نظر مي آيد برخلاف سال ۸۰ كه ستاد انتخابات كشور با خيل افراد گمنام براي ثبت نام انتخابات مواجه بود در اين دوره خيل افراد سرشناس اند كه براي ثبت نام در انتخابات بايد صف بكشند. بزرگان البته براي ثبت نام روز آخر يعني شنبه را به ديگر روزها ترجيح مي دهند تا با توجه به آخرين تحولات انتخاباتي در صحنه حاضر شوند.
البته بايد گفت هرچند يك هفته زمان كمي براي تبليغات انتخاباتي است ، اما آخرين فرصت براي رايزني ها و تصميم گيري است. بايد منتظر شد و چشم ها را به ورودي وزارت كشور دوخت.

دستورات تازه رئيس قوه قضائيه براي رعايت حقوق متهمان:
ضابطان بدون حكم قضايي حق احضار يا جلب ندارند
گروه اجتماعي: رئيس قوه قضاييه به وعده خود در همايش سراسري دادستانهاي كشور عمل كرد و مجموعه انتقادات و مشكلاتي را كه منجر به عدم رعايت حقوق شهروندي متهمان از سوي مأموران و ضابطين قضايي و نيز قضات دادسرا شده است در قالب بخشنامه اي به دستگاههاي قضايي كشور ابلاغ كرد.
اين بخشنامه و سخنان آيت الله شاهرودي در شرايطي مطرح مي شود كه رئيس قوه قضاييه قبل از اين، خود با ورود مستقيم به پرونده وبلاگ نويسان گامهاي عملي را در جهت رعايت اين بخشنامه برداشته بود كه منجر به آزادي اغلب وبلاگ نويسان و روزنامه نگاران مرتبط با اين پرونده شد.
اين مشي عملي به اضافه تأكيدي كه در پايان اين بخشنامه آمده مبني براينكه تخلف از اجراي بخشنامه از سوي دادسراي انتظامي قضات و مديران قضايي به دقت پيگيري مي شود، اميد به اجراي آن و وزيدن نسيم اصلاحات در سيستم قضايي كشور را قوت مي بخشد.
رئيس قوه قضاييه در بخشنامه پنج ماده اي خود نيروهاي انتظامي و امنيتي را از هر گونه دخالت در تعيين قرار براي متهمان و اخذ تأمين از آنان منع و عنوان كرده اند مأموران انتظامي و امنيتي مجاز نيستند بدون دستور قاضي افرادي را كه جرم مشهود  انجام نداده باشند احضار يا بازداشت كنند.
در بخش ديگري از اين بخشنامه با خطاب قرار دادن قضات آمده است: قضات دادسرا بايد قبل از احضار يا جلب افراد تحقيقات كامل انجام داده و دلائل و مستندات كافي براي ايراد اتهام داشته باشند. رئيس قوه قضاييه اغفال متهمان و گرفتن اقرار از آنان با اكراه و اجبار را ممنوع كرده و تأكيد كرده اند كه نبايد در بازجويي از كلمات توهين آميز و تحقير كننده استفاده شود.
در بخش ديگري از اين دستور العمل آمده است: نبايد حين بازجويي سئوالات خارج از موضوع اتهام يا مربوط به مسائل اخلاقي و خانوادگي و سوابق متهم پرسيده شود، همچنين نبايد با فشارهاي فيزيكي و رواني، شخصيت متهمان را مرعوب و منكوب كرد.
بنابراين بخشنامه تفتيش منازل اشخاص تنها با دستور و زير نظر قاضي آنهم فقط در روز مجاز است و در تفتيش نيز ضبط اموال و وسايلي كه ارتباطي با موضوع جرم ندارد ممنوع است.
رئيس قوه قضاييه در پايان بخشنامه خود مسئوليت هر گونه تخلف مأموران انتظامي و امنيتي بعنوان ضابطين قضايي را متوجه قاضي دانسته و از قضات كشور خواسته است بر عملكرد اين ضابطين به شدت نظارت كنند.
وزير اطلاعات: عدالت را نبايد قرباني امنيت كرد
خطاب  بخشي از سخنان و بخشنامه رئيس قوه قضائيه علاوه بر نيروي انتظامي، نيروهاي امنيتي بود از همين رو حجت الاسلام يونسي وزير اطلاعات نيز طي سخناني در همايش دادستانهاي كشور ضمن تاييد و تاكيد بر سخنان آيت الله شاهرودي تصريح كرد:  براي تامين امنيت نمي توان شكنجه داد، آدم كشت، خفقان ايجاد كرد يا سركوب كرد.
حجت الاسلام والمسلمين علي يونسي افزود: در برقراري امنيت بايد به عدالت به عنوان عنصري تعيين كننده توجه كرد؛ زيرا ميزان امنيت عدالت است. لذا شاخص كار ما در تامين امنيت رعايت عدالت است.
وي مسئوليت دادستان ها در اجراي عدالت را به واسطه  تاثيرگذاري آن بر تامين عدالت بزرگ دانست و اظهار داشت: سياست موكد وزارت اطلاعات با بخش قضايي به حداكثر تعامل هماهنگي و اطلاع رساني با اين بخش استوار است.
وي با بيان اين كه شديدا مخالف دخالت امنيتي و پليسي در دستگاه قضايي هستيم، افزود: ما به استقلال قاضي به شدت اعتقاد داريم و معتقديم حقايق آن طور كه بايد به اطلاع قاضي برسد و هر نوع خسارت به امنيت قاضي، خسارت به امنيتي است كه ما دنبا ل آن هستيم.وي همچنين با تأكيد بر لزوم استفاده  قاضي از نظرات كارشناسي چگونگي استفاده از اين نظرات را در حوزه  سياسي و امنيتي پيچيده توصيف كرد.وي همچنين در اظهاراتش يادآور شد: در جايي كه امنيت نباشد، عدالت برقرار نمي شود.لذا چنان چه قاضي احساس امنيت شغلي جاني و جايگاهي نداشته باشد نمي تواند عدالت را اجرا كند.وي در عين حال تصريح كرد: نبايد عدالت را قرباني امنيت كرد، اما متاسفانه حكومت ها زماني كه تحت فشار قرار مي گيرند چيزي را كه قرباني مي كنند عدالت است.وي همچنين از خدمت به مردم و كسب رضايت آنها به عنوان محور فعاليت هاي وزارتخانه متبوعش نام برد.يونسي كه تعجيل در دستگيري، اجراي حكم يا تعليق مجازات را به واسطه  دردسرهاي احتمالي كه از آن ناحيه براي كشور در بعد داخلي و بين المللي ايجاد مي شود به هيچ وجه شايسته نمي دانست، گفت: بايد به بازتاب هاي كارمان توجه داشته باشيم.
وزير اطلاعات در ادامه با اشاره به مشكلاتي كه از ناحيه  توجه جامعه به شايعه و سياه نمايي ها ايجاد مي شود از اين قضيه اظهار تاسف كرد و آن را عاملي كه موجب مي شود مردم به اقدامات مثبت انجام شده بي اعتماد باشند برشمرد و گفت: ايران كشوري مترقي و موفق در ابعاد مختلف است، اما حتي در داخل خودمان صحت تبليغات سوء را بيش از خدمات مي پذيريم.
وي افزود: دستاني تلاش مي كنند جمهوري اسلامي را ناكارآمد و شكست خورده معرفي كنند كه متاسفانه بخش زيادي از اين تبليغات ناشي از فيلم ها و اظهارنظرهاي نابه جايي است كه در داخل ساخته مي شود.وي ادامه داد: جمهوري اسلامي بايد در اين زمينه بيش از دشمنان از دوستاني كه با پول نظام فيلم ساخته و مقاله نوشتند گله مند باشد.
حمايت دادستانهاي كشور از بخشنامه رعايت حقوق متهمان
دادستانها و رؤساي ستادهاي حفاظت اجتماعي قوه قضائيه در پايان همايش دو روزه خود در هتل المپيك تهران با صدور بيانيه اي ضمن حمايت از بيانات انتقادي رياست قوه قضائيه در مورد عدم رعايت حقوق متهمان و عملكرد دادسراها اعلام كردند در جهت عملي كردن بيانات رئيس قوه قضائيه از هر گونه تلاشي فروگذار نخواهند كرد. در اين بيانيه، دادستان هاي عمومي و انقلاب، نظامي و روساي ستادهاي پيشگيري و صيانت اجتماعي سراسر كشور، حمايت همه ي جانبه خود را از سياست هاي آيت ا... هاشمي  شاهرودي، رئيس قوه ي قضاييه و برنامه هاي توسعه ي قضايي و اصلاحات كمي و كيفي در دستگاه قضايي كشور به ويژه تشكيل و استقرار دادسراهاي عمومي و انقلاب و شوراهاي حل اختلاف و ستاد پيشگيري و صيانت اجتماعي در سراسر ميهن اسلامي اعلام كرده و آورده اند:   بيانات معظم له را در تبيين رفتار نظام قضايي اسلامي و نحوه ي رعايت كرامات انساني در رسيدگي به شكايات ارج نهاده و در جهت عملي ساختن آن تلاش خواهيم كرد.
متن كامل بخشنامه رئيس قوه قضاييه رادر صفحه ۲۷ امروز همشهري مي توانيد بخوانيد.

شمخاني: هر ايراني يك شهاب ۳ است
مهر: امير دريابان شمخاني وزير دفاع كشورمان پيرامون مولفه هاي دفاعي كشور گفت: هر ايراني يك شهاب ۳ براي كشور محسوب مي شود.
وزير دفاع با اشاره به پشتوانه مردمي كشور افزود: چون كشور ما از پشتوانه عظيم مردمي برخورداراست واين علاقه مردم مهمترين عامل بازدارندگي ما محسوب مي شود بنابراين ارزش دفاعي هر ايراني به اندازه ارزش يك موشك شهاب ۳ براي كشور است.وي كه در حاشيه مراسم بدرقه رسمي وزير نيروهاي مسلح سنگال با خبرنگاران گفتگو مي كرد درزمينه حوادث خوزستان و گزارش خود به هيات دولت اظهار داشت : تحريك خارجي در اين قضيه حتما تاثير گذار بوده اما ساده ترين راه حل براي برخورد با يك مشكل، پيدا كردن مقصر است درحالي كه بايد به دنبال راه حلهاي واقعي و صحيح برطرف كردن مشكلات رفت.
دريابان شمخاني تصريح كرد: چهار علت، تنگدستي ، تبعيض، تحقير و تحريك، عوامل بوجود آمدن حوادث خوزستان بوده و اين عوامل در طول زمان بوجود آمده اند و منحصر به يك يا دو روز قبل از حادثه نيستند اما تحريك هايي نيز در طي آن روزها به تشديد ماجرا كمك كرده اند.وزير دفاع در زمينه برخورد نظامي با فعاليتهاي هسته اي ايران گفت: ما هرگزدر مورد مراكز هسته اي خود، پذيرش ضربه اول را رد نكرده ايم اما پاسخگويي ما به اين ضربه اول ، قاطع و كوبنده خواهد بود.
قبل ازمراسم بدرقه ، وزير نيروهاي مسلح كشور سنگال نيز با دريابان شمخاني به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
«بكاي ديوپ» در پاسخ به سئوالي در زمينه نتايج سفر خود به ايران گفت: اين ديدار به نسبت آنچه كه ما فكر مي كرديم از سطح بسيار بالاتري برخوردار بوده است.وي افزود: ما متوجه شديم كه ايران يك قدرت بسيار مهم در منطقه است و كشور سنگال خواستار توسعه هر چه بيشتر روابط در همه زمينه ها با ايران است.

خرازي در ديدار با كوفي عنان:
مصمميم فعاليت هاي هسته اي را ادامه دهيم
گروه سياسي:نتايج نشست لندن و توقف مذاكرات جمهوري اسلامي ايران با نمايندگان اروپايي پرونده هسته اي ايران را وارد مرحله حساسي ساخته است.
مذاكره كنندگان اروپايي كه در نشست لندن از پذيرش چارچوب زماني كتبي ارائه شده از سوي ايران براي اجراي مرحله اول برنامه غني سازي اورانيوم سر باز زدند همچنان منتظر دريافت پيامي براي ادامه مذاكرات از سوي ايران هستند. اين درحالي است كه مسئولان ارشد پرونده هسته اي و مقامات كشورمان اگرچه توقف مذاكرات را بن بست آن تلقي نكرده اما صراحتا اذعان داشتند كه زمان تصميم گيري فرارسيده است. كمال خرازي وزير خارجه كشورمان در ديداري با كوفي عنان ضمن تأكيد بر تداوم مذاكرات با اروپا تصريح كرد: ايران به مذاكرات با اروپا ادامه خواهد داد مشروط بر آن كه مذاكرات ما را در مدت زماني قابل لمس به جايي برساند. اشاره خرازي به رفتار سه كشور اروپايي در عدم پذيرش پيشنهادهاي ايران و ادامه فرسايشي گفت وگوهايي است كه از دو سال پيش آغاز و تاكنون به نتيجه مشخصي نرسيده است. خرازي همچنين تأكيد كرد: ما مصمم هستيم فعاليت هاي هسته اي مان را كه هدف از آن فقط توليد سوخت لازم براي نيروگاه ها ست ادامه دهيم.
رئيس كميته اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز در همين راستا گفت: در حال حاضر بين طرف ايراني و اروپايي مذاكره اي وجود ندارد اما اين مذاكرات قطع نشده است. اگر آنها طرح ما را نپذيرند و مجددا بيان كنند كه آن را قبول دارند، احتمال ازسرگيري مذاكرات در اين مقطع وجود دارد.
آقامحمدي همچنين تصريح كرد: كميته هاي كارشناسي كميته راهبردي در كنار جلسه كميته با كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مشغول به كار است تا از نتايج مذاكرات و در نظر گرفتن مجموعه نظرات مختلف پيشنهاد مناسبي را ارائه كند.
اين در حالي است كه خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: ايران تاكنون هيچ چيزي را ارائه نكرده است كه نشانگر همان تضمين هايي باشد كه توقف غني سازي اورانيوم را ارائه خواهد كرد. وي گفت: ايران بايد ايده هايي را در اين باره روي ميز بگذارد. اين اظهارات نشان مي دهد اروپايي ها همچنان خواستار مذاكره اند، چراكه بيم آن دارند كه اين گفت وگوها به شكست منجر شود.

آيت الله جنتي:
رئيس جمهور آينده بايد مديران ناكارآمد را كنار بگذارد
فارس: خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينكه مردم بايد رئيس جمهوري انتخاب كنند كه توانايي حل مشكلات جامعه در چهارچوب اختياراتش را داشته باشد، گفت: رئيس جمهور آينده بايد توانايي آن را داشته باشد كه بدون رودربايستي مديران ناكارآمد را كنار بگذارد.
 احمد جنتي در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تبريك روز معلم، از معلمان خواست آثار مطهري را به خوبي مطالعه كرده، به آموزش قناعت نكرده و در تربيت دانش آموزان از آثار مطهري بهره بگيرند.
جنتي، فرمايشات مقام معظم رهبري در استان كرمان در باره انتخابات رياست جمهوري را ارزنده خواند و بيان داشت: مقام معظم رهبري بر پيشرفت هاي چشمگير ايران اسلامي اشاراتي داشتند اما به بيان ايشان بايد نتيجه اين خدمات و پيشرفت ها در سفره فقرا نيز احساس شود. وي افزود: مردم بايد پس از واريز كردن آراي خود، از رئيس جمهور مطالبه خود را اعلام كنند تا ببينند كه آيا رئيس جمهور به وظايفش عمل مي كند يا عمل نمي كند.
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اين كه  كشور با مشكلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي مواجه است گفت: رئيس جمهور آينده بايد قدرت حل مشكلات يادشده را در حد اختياراتش داشته باشد.
جنتي در سئوالي پرسيد،  چرا ما بايد حدود ۴۶۵۰ شركت ايراني در امارات داشته باشيم، چرا اين شركت ها در ايران سرمايه گذاري نكرده اند كه توليد كشور فعال شود و بيكار كم گردد؟. وي همچنين از به كارگيري نادرست سرمايه ها در داخل كشور به شدت انتقاد كرد و افزود: رئيس جمهور آينده بايد توانايي آن را داشته باشد كه اين سرمايه ها را درست به كار بگيرد.

حداد عادل در همايش «ايران در نظام بين الملل» :
رويكرد كانوني سياست خارجي ايران ،تعامل است
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما متوجه هستيم كه كشورمان با چالش هاي مهمي روبرو است و جهت گيري سياسي و مديريت ما تاثير بسزايي در روابط با ساير كشورها دارد، اما رويكرد كانوني سياست خارجي ما تعامل است.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي پنج شنبه شب در همايش «ايران در نظام بين الملل» كه در دفتر مطالعات خاورميانه برگزار شد، اظهار داشت: در دو دهه اخير در جهان سياست پديده اي به نام «ترس از اسلام» پديد آمده كه مخصوصاً در چهار سال گذشته و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر شدت روزافزون يافته است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: آنچه امروز مخصوصاً مايه ترس و وحشت غرب از اسلام شده و دستاويز و بهانه اي براي ايجاد اين ترس گرديده علاقه مسلمانان براي تشكيل حكومت اسلامي در كشورهاي اسلامي مي باشد.
وي گفت: ما مي پرسيم چرا بايد از چنين اهتمامي در ميان مسلمانان وحشت داشت؟  مگر مسلمانان چه مي گويند و چه مي خواهند؟ و اين وحشت با آنچه كه غرب ليبرال و دموكراتيك از فلسفه نظري و عملي آن دفاع مي كند در تعارض است. حداد عادل تاكيد كرد:  نخستين آرمان و روشن ترين تقاضاي مسلمانان و از جمله مردم ايران، نفي سلطه بيگانه بر كشور خويش است و مهمترين اصل سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر همين مبنا شكل گرفته است.
رئيس قوه مقننه با تاكيد بر اينكه آمريكا بايد حكومت اسلامي ايران را محترم بشمارد و آرمان حكومت اسلامي هرگز به معناي تعرض به ديگران نيست، افزود: امروز هيچ كشور مسلماني نيست كه بخواهد به كشور ديگري تجاوز كند، مسلمانان مي خواهند حكومتي داشته باشند كه امكان زندگي آزادانه را بر اساس فرهنگ، تمدن و اخلاق اسلامي آنان فراهم سازد و مسلمانان به هيچ وجه از حكومت هاي استبدادي،  استقبال و طرفداري نمي كنند.
حداد عادل تصريح كرد: مخالفت با استبداد، عشق به آزادي و تمايل به زندگي بر اساس هويت خود،  خواسته طبيعي همه ملت هاست كه بايد به آن احترام گذاشت.
فرانسويان پس از گذشت ۲۰۰ سال از انقلاب كبير فرانسه به آن احترام مي گذارند و آنچه در ايران به نام انقلاب اسلامي روي داد،  چيزي نفي سلطه و سرنگوني استبداد و كسب آزادي و ايجاد جامعه اسلامي نبود. حدادعادل اضافه كرد: اگر غرب به راستي خواهان دموكراسي،  آزادي و حاكميت استراتژيك مردم كشورها بر سرنوشت خودشان است، بهتر است از پشتيباني حكومت هاي استبدادي دست بردارد.

دستگيري عامل اصلي ناآرامي هاي خوزستان
ايسنا: وزير اطلاعات از دستگيري عامل اصلي ناآرامي هاي خوزستان خبر داد.علي يونسي در حاشيه دومين روز همايش دادستان هاي كل كشور گفت: تمامي افراد دخيل در ناآرامي هاي خوزستان شناسايي شده اند، عامل اصلي اين ناآرامي ها - كه با افتخار نام مجعول براي خليج فارس ساخته و نوعي تجزيه طلبي را تبليغ مي كند - سابقه  عضويت در گروه هاي منافقين را دارد.
وي با بيان اين كه تمام افرادي كه در روزهاي اول ناآرامي خوزستان مردم را تحريك كردند، شناسايي شده و كار دستگيري آنها ادامه دارد، گفت: عمده  اين افراد همان كساني هستند كه در زمان صدام آن جنايت ها را در خوزستان آفريدند و باعث شدند تعداد زيادي از اعراب هموطن ما كشته شوند.
وي ادامه داد: عامل اصلي و عوامل ناآرامي هاي خوزستان ايراني هستند، ولي حاميان آنها خارجي مي باشند.
يونسي در ادامه درباره  خبر مربوط به انتشار نامه اي از جانب وزارت اطلاعات با موضوع جلوگيري از سخنراني فعالان دانشجويي درباره  انتخابات گفت: هيچ بخشنامه اي براي محدود كردن سخنراني ها صادر نشده است؛ البته وزارت اطلاعات اين حق را دارد و چنان چه كاري انجام دهيم، صرفا بر اعلام پيش بيني ما نسبت به آشوب كشيدن برنامه استوار است كه آن را به اطلاع شوراي تامين مي رسانيم و جز اطلاع رساني وظيفه  ديگري براي ما تعيين نشده است.وي همچنين درباره  آمار آخرين ميزان مشاركت مردم طبق نظرسنجي هاي وزارت اطلاعات گفت: تا به حال بيش از ۵۰ درصد مشاركت پيش بيني شده كه اميدواريم كم نشود.لذا بايد كاري كنيم كه بيشتر شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |