شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۱ - May 7, 2005
حزب كارگر انگليس براي سومين بار
متوالي در انتخابات پيروز شد
001554.jpg
مهر: حزب كارگر به رهبري توني بلر نخست وزير انگليس در انتخابات عمومي روز پنج شنبه  اين كشور با كسب ۳۵۳ كرسي در مجلس عوام براي سومين بار به پيروزي رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه و شبكه تلويزيوني بي بي سي، حزب كارگر به رهبري توني بلر نخست وزير انگليس براي سومين بار پياپي قدرت را در دست گرفت اما اكثريت اين حزب در پارلمان به شدت كاهش يافته است. بلر توانست براي سومين بار بر رأس قدرت در انگليس تكيه بزند و اين براي اولين بار است كه حزب كارگر در سه انتخابات متوالي به پيروزي مي رسد.بر اساس نتايج اعلام شده، حزب كارگربا ۳۵۳ كرسي، حزب محافظه كار با ۱۹۴ راي و حزب ليبرال دمكرات با ۵۹ راي و ديگر احزاب با ۱۲ راي در رده هاي اول تا چهارم انتخابات عمومي  انگليس قرار گرفتند.
در انتخابات قبلي مجلس عوام، حزب كارگر ۴۱۰ كرسي، حزب محافظه كار ۱۶۴ كرسي و حزب ليبرال دمكرات ۵۴ كرسي در مجلس كسب كرده بودند.
پيروزي مجدد حزب بلر در حالي صورت گرفت كه محبوبيت وي به علت جنگ بر ضد عراق به شدت كاهش يافته بود و بلر به دليل ضعف سياسي خود در جلب اعتماد مردم انگليس به دليل جنگ بر ضد عراق شكست خورد.با جنگ بر ضد عراق اعتماد راي دهندگان انگليسي به بلر كاهش يافت .
بر اساس نخستين تحليل ها پس از اعلام نتايج انتخابات در رسانه هاي دنيا اظهار نظر شد كه بلر و حزب كارگر پيروزي خود را مديون محبوبيت گوردون براون وزير خزانه داري موفق انگليس هستند. گفته مي شود اين انتخابات موقعيت براون را تقويت كرده و ممكن است بلر پيش از پايان دوره نخست وزيري خود پست نخست وزيري را به گوردون براون واگذار كند.

سفر دوره اي بوش به اروپاي شرقي آغاز شد
001551.jpg
مسكو _ واحد مركزي خبر: رئيس  جمهور آمريكا همزمان  با بزرگداشت  شصتمين  سال  پيروزي  در جنگ جهاني  دوم  از ديروز سفر دوره  اي  خود را به  كشورهاي  حوزه  بالتيك ، روسيه  و گرجستان  آغاز  كرد.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از مسكو، جورج  بوش  قبل  از عزيمت  به  لتوني  در جمع  خبرنگاران  در واشنگتن  گفت:  در سفر به  مسكو قصد دارد درباره  حل پرونده  هسته اي  ايران ، برخورد روسيه  با كشورهاي  حوزه  بالتيك  و گرجستان با مقامات  روسيه  گفتگو كند.
بوش  با بيان  اينكه  مواضع  آمريكا و روسيه  در زمينه  پرونده  هسته اي  ايران به  يكديگر نزديك  مي شود گفت: هر دو كشور خواستار صرف  نظر كردن  ايران  از غني سازي  اورانيوم  هستند.
جورج  بوش  افزود: در ديدار با پوتين  درباره  مسائلي  كه  ميان  دو كشور منجر به  اختلاف  شده  از جمله  دمكراسي  در روسيه  و اختلاف  روسيه  و گرجستان  و حضور نظامي روسيه  در گرجستان  بحث  و تبادل  نظر خواهد كرد.
رئيس  جمهور آمريكا گفت : در ديدار با پوتين  از وي  همچنين  درخواست  خواهدكرد روابط روسيه  با كشورهاي  حوزه  بالتيك  عادي  شود.
بوش  درباره  گرجستان  گفت:  بعد از پيروزي  انقلاب  مخملي  در اين  كشور باحمايت  آمريكا، كه  به  انقلاب  هاي  بعدي  در كشورهاي  جامعه  مشترك  المنافع  از جمله  اوكراين  منجر شد آمريكا توجه  بيشتري  به  گرجستان  مي كند.
گفتني  است  رئيس  جمهور آمريكا در سفر دوره  اي  خود به  كشورهاي  حوزه بالتيك ، روسيه  و گرجستان  شب گذشته ابتدا وارد ريگا پايتخت  لتوني  شد و قرار است در اين  شهر با روساي  جمهور كشورهاي  لتوني ، استوني  و ليتواني  ديدار وگفتگو  كند.
بوش  قبل  از عزيمت  به  كشورهاي  حوزه  بالتيك  از درخواست  غرامت  اين  كشورها از روسيه  به  علت  اشغال  آنها بعد از پايان  جنگ  جهاني  دوم  حمايت  كرد.
رئيس  جمهور آمريكا پس  از لتوني  فردا با ولاديمير پوتين  رئيس  جمهور روسيه  در كاخ  كرملين  ديدار و گفتگو مي كند و روز نهم  مه برابر با نوزدهم ارديبهشت در مراسم  شصتمين  سال  پيروزي  در جنگ  جهاني  دوم  در ميدان  سرخ مسكو شركت  خواهد كرد.
بوش  سپس  از مسكو به  تفليس  پايتخت  گرجستان  عزيمت  و با ساكاشويلي  رئيس جمهور گرجستان  ديدار و گفتگو خواهد كرد.

پيروزي حماس در انتخابات شوراهاي شهربزرگ فلسطين
001548.jpg
خبرگزاري فارس: جنبش فتح وابسته به رئيس تشكيلات خودگردان در انتخابات شورا هاي شهر فلسطين با حداكثر آرا از جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس پيشي گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، يك منبع رسمي فلسطين با اعلام اين خبر گفت: «جنبش فتح ۵/۵۹ درصد آرا و جنبش حماس ۳/۳۳ درصد از كل آرا را كسب كرد.»
فراس ياغي مدير كل كميته انتخابات محلي فلسطين افزود: جنش فتح ۵۰ درصد، جنبش حماس ۲۸ درصد و جبهه خلق آزادي بخش فلسطين، جبهه دمكراتيك آزاديبخش فلسطين و مصطفي البرغوثي (مستقل) هر كدام در يك شوراي شهر پيروز شدند.
اين در حالي است كه حسن يوسف يكي از رهبران جنش حماس با اعتراض به نتايج انتخابات تأكيد كرد، جنبش حماس در اين انتخابات پيروز شده است.يوسف گفت: «ما اكثريت آرا را بدست آورديم و در ۴۶ شهر از مجموع ۷۸ شهر پيروز شديم.»
وي افزود: «ما از تشكلهاي چپ و مستقل ها در ديگر شهر ها نيز حمايت كرديم.»
اين انتخابات كه روز گذشته در فلسطين برگزار شد، آخرين محك جنبش فتح و حماس دو ماه پيش از برگزاري انتخابات پارلماني بشمار مي آيد.
در اين انتخابات ۹۰۶ عضو شورا از ميان دو هزار و ۵۱۹ نامزد كه ۳۹۹ نفر آنان زن هستند، انتخاب شدند. يك منبع رسمي گفت: ۷۰ درصد مردم در كرانه غربي و ۸۰ درصد در نوار غزه در اين انتخابات شركت كردند.
در همين حال يك مقام ارشد جنبش فلسطيني حماس اعلام كرد اين گروه پيشنهاد جنبش حاكم فتح را براي به تعويق انداختن انتخابات پارلماني تا پايان امسال رد كرده است.
فتح در مقابل اين درخواست به حماس مشاركت در كابينه تشكيلات خودگردان فلسطين را پيشنهاد كرده بود.

دولت جعفري برقراري امنيت را
نخستين اولويت عراق اعلام كرد
001545.jpg
ايرنا: روزنامه دولتي الصباح چاپ بغداد روز پنجشنبه نوشت: ابراهيم الجعفري نخست وزير عراق اولويت هاي برنامه سياسي دولت وحدت  ملي خود را تعيين كرد. الصباح به نقل از منابع موثق در ائتلاف ملي عراق يكپارچه افزوده است كه در راس اين برنامه ها تامين و استقرار امنيت در سراسر عراق وجود دارد.
تعيين برنامه زمانبندي شده براي خروج نيروهاي چند مليتي از عراق، تفاوت قائل شدن بين بعثي هاي جنايتكار با بعثي هايي كه تنها به خاطر شرايط زندگي و حفظ جان ناچار به عضويت در اين حزب شده اند، از ديگر برنامه دولت الجعفري عنوان شده است.
۴۶ كشته در حوادث
پنجشنبه و جمعه عراق
روز پنجشنبه بر اثر يك عمليات انتحاري ۲۵ نفر از نيروهاي پليس و ارتش عراق در بغداد كشته شدند. همچنين در اين روز ۹ نفر از شبه نظاميان در بغداد به قتل رسيدند. در اين روز همچنين قائم مقام وزارت كشور عراق از يك سوءقصد جان سالم بدر برد اما يكي از محافظانش كشته و شش نفر ديگر زخمي شدند.
در موصل نيز بر اثر انفجار بمب چهار پليس عراق كشته و پنج تن ديگر مجروح شدند. ديروز نيز در تكريت و بر اثر يك حادثه بمب گذاري هفت پليس كشته شدند در اين حادثه هشت پليس نيز مجروح گرديدند.
شبكه تلويزيون رسمي عراق ديروز خبر داد كه نيروهاي پليس توانستند چهار اتومبيل بمب گذاري شده را در يكي از خيابانهاي شهر مدائن كشف كنند. در اين عمليات دو تروريست نيز دستگير شدند.در شهر بيجي نيز نيروهاي آمريكايي ۲۲ نفر مظنون به عمليات تروريستي را دستگير كردند.
جديدترين آمار تلفات
اشغالگران عراق
تلفات نيروهاي آمريكايي در عراق به ۱۶۰۰ نزديك مي شود. به نوشته شماره ديروز روزنامه نيويورك تايمز در اينترنت طبق جديدترين آمار تا روز پنجشنبه گذشته حداقل ۱۵۹۳ نظامي آمريكايي از آغاز تهاجم به عراق در اين كشور كشته شده بودند.
طبق گزارش وزارت دفاع آمريكا از اين تعداد حداقل ۱۲۰۷ تن در حوادث جنگي و بقيه در حوادث ديگر جان باخته اند. اين ارقام چهار غير نظامي ارتش آمريكا را نيز شامل مي شود.
در خلال اين مدت ۸۷ تن از نيروهاي نظامي انگليس، ۲۱ نيروي ايتاليايي، ۱۸ اوكرايني، ۱۷ لهستاني، ۱۱ اسپانيايي، ۸ بلغاري، ۳ اسلواك، ۲ تن از نيروهاي هر يك از كشورهاي استوني، تايلند و هلند و يك تن از نيروهاي هر يك از كشورهاي دانمارك، السالوادور، مجارستان، قزاقستان و لتوني در عراق كشته شده اند.
ساير تحولات
* روزنامه واشنگتن پست به نقل از نظاميان آمريكايي نوشت: زرقاوي ۲ هفته پيش زماني كه در بيمارستان رمادي مورد معالجه قرار گرفت، مي توانست به راحتي دستگير شود.
* در حالي كه هنوز تدوين قانون اساسي جديد عراق در پارلمان اين كشور آغاز نشده است مخالفان سني عراقي ديروز مركزي را براي تدوين قانون اساسي جداگانه اي در مقر هيأت علماي اهل تسنن عراق راه اندازي كردند.
* كميته ۲۵ نفره تدوين قانون اساسي كه در مجمع ملي عراق تشكيل شده است از امروز كار تدوين پيش نويس قانون اساسي را آغاز خواهد كرد.
* كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از انتخاب احمد چلبي به عنوان معاون نخست وزير عراق استقبال كرد.

آمريكا تحريم هاي سوريه را تمديد كرد
بي بي سي: جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا، طي فرماني تحريم هاي اقتصادي عليه دولت سوريه را به مدت يك سال ديگر تمديد كرده و دامنه آن را گسترش داده است.
قانون تحريم سوريه در ماه مه سال گذشته تصويب شد و به رئيس جمهوري آمريكا اجازه داد تا در صورتي كه سياست و اقدامات دولت سوريه را مغايربا منافع ايالات متحده و تهديدي عليه امنيت اين كشور تشخيص دهد ممنوعيت هايي را در زمينه روابط اقتصادي بين دو كشور به اجرا بگذارد. تحريم سال گذشته شامل ممنوعيت صادرات كالاهاي آمريكايي به سوريه به استثناي مواد غذايي و دارو و مسدود كردن دارايي هاي دولت سوريه بود اما در فرمان جديد، محدوديت هاي ديگري نيز منظور شده است.
از سال جاري، پرواز هواپيما از آمريكا به سوريه و بالعكس مجاز نيست و به وزارت خزانه داري آمريكا اجازه داده شده است تا در صورتي كه لازم بداند، دارايي هاي شهروندان سوري را در آمريكا مسدود كند.
رئيس جمهوري آمريكا در نامه هايي كه به مناسبت امضاي فرمان تحريم سوريه براي رئيس مجلس نمايندگان و رهبر اكثريت سناي ايالات متحده ارسال داشت، دولت سوريه را به حمايت از تروريسم، تلاش براي دستيابي به تسليحات كشتار جمعي و توانايي موشكي، تضعيف منافع ايالات متحده و ايجاد مانع در برابر اقدامات بين المللي به منظور استقرار ثبات و بازسازي عراق متهم كرد. در اين نامه دولت سوريه متهم شده است كه تهديدي مداوم، غيرعادي و فوق العاده را متوجه امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد ايالات متحده مي كند.
دولت آمريكا همچنين ناخرسندي خود از رويكرد دولت سوريه نسبت به لبنان را ابراز داشته كه اشاره اي به شايعات مربوط به ارتباط مقامات امنيتي سوريه با ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان است.

انفجار در برابر كنسولگري انگليس در نيويورك
ايسنا: همزمان با شروع راي گيري در انتخابات انگليس، روز پنج شنبه دو انفجار مقابل كنسولگري اين كشور در شهر نيويورك به وقوع پيوست. مقامات اعلام كردند در اين حادثه به كسي آسيب نرسيده و تنها خسارات اندكي به ساختمان وارد شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي اين انفجارها كه در ساعت ۳۵ /۳ صبح پنجشنبه به وقت محلي در نيويورك رخ داد، مقامات پليس نيويورك اعلام هشدار امنيتي كردند اما يادآور شدند كه اين حادثه با انتخابات مجلس عوام در انگليس ارتباط ندارد.
ري كلي، رئيس پليس نيويورك به خبرنگاران گفت، اين انفجار توسط دو نارنجك دست ساز كه با پودر سياهي پر شده بود، صورت گرفت.انفجار فوق باعث وارد آمدن خسارت به ورودي ساختمان كنسولگري و خرد شدن شيشه هاي ساختمان شده است.
بازجويان با استفاده از دوربين هاي مدار بسته امنيتي و تحقيق و بررسي هاي انجام گرفته بر روي آنها توانسته اند از شاهدان اين انفجار بازجويي هايي به عمل آورند.

رايزني نمايندگان مجلس لبنان درباره قانون انتخابات
ايرنا: نمايندگان  مجلس  لبنان  به  دعوت  نبيه  بري  رئيس  اين  مجلس  امروز در نهاد قانونگذاري  اين  كشور گردهم  مي آيند تا آخرين  تلاشهاي  خود را براي  تصويب  قانوني  متوازن  براي  برگزاري  انتخابات  پيش  رو به  سرانجام  برسانند.
اين  جلسه  به  درخواست  رسمي  اميل  لحود رئيس  جمهوري  لبنان  از رئيس  مجلس  اين  كشور تشكيل  مي شود كه  سه شنبه  گذشته  مطرح  شد.
رئيس  جمهوري  لبنان  روز پنجشنبه  پس  از امضاي  فرمان  دعوت  از هيات هاي  اجرايي  انتخابات  مجلس  اين  كشور، زمان  برگزاري  انتخابات  مجلس  را در چهار نوبت  مطابق  قانون  مصوب  انتخابات  سال  ۲۰۰۰ اين  كشور اعلام  كرد.
بر اساس  اين  فرمان ، نخستين  دور انتخابات  هشتم  خرداد (بيست  و نهم  مه ) در سه  حوزه  بيروت  برگزار مي شود و دور دوم  پانزدهم  خرداد ( پنجم  ژوئن  ) در دو حوزه  جنوب ، دور سوم  بيست  و دوم  خرداد(دوازدهم  ژوئن  ) در چهار حوزه  استان  جبل  لبنان  و سه  حوزه  استان  بقاع  و آخرين  مرحله  روز يكشنبه  بيست  و نهم  خرداد ( نوزدهم  ژوئن  ) در دو حوزه  استان  شمال  برگزار خواهد شد.
قانون  سال  ۲۰۰۰ تأكيد دارد كه  انتخابات  بايد در ۱۴ حوزه  انتخابيه ، در برخي  نقاط به  شكل  استاني  و در برخي  ديگر از مناطق  به  شكل  شهرستاني  برگزار شود.
جناح  موسوم  به  مخالف  كه  با برگزاري  انتخابات  بر اساس  قانون  سال  ۲۰۰۰موافق  نيست ، تلاش هاي  همه  جانبه اي  را براي  اجراي  انتخابات  بر مبناي  قانون سال  ۱۹۶۰ يعني  شهرستاني  شدن  حوزه هاي  انتخاباتي  آغاز كرده  است .
در اين  چارچوب ، هياتي  از جناح  مخالف  موسوم  به  قرنه  شهوان عصر پنجشنبه با بري  ديدار كرد و دو موضوع  قانون  انتخابات  و بررسي  بخشودگي  سمير جعجع  رئيس  حزب  منحله  مسيحي نيروهاي  لبناني  را با وي  در ميان  گذاشت .
وليد جنبلاط رئيس  حزب  سوسياليست  ترقيخواه  دروزي  و رئيس  فراكسيون گردهمايي  دمكراتيك نيز پنجشنبه با نبيه  بري  ديدار كرد و با وي  درباره  قانون  انتخابات  به  تبادل  نظر پرداخت .
جنبلاط پس  از اين  ديدار در جمع  خبرنگاران  اعلام  كرد كه  پيشنهاد رئيس  مجلس براي  خروج  از بن  بست  كنوني  اين  است  كه  انتخابات  در همه  مناطق  لبنان  براساس  شهرستان  و تنها در جنوب  بر اساس  استان  برگزار شود.
سفر ميقاتي  به نيويورك
روزنامه  الشرق  الاوسط در شماره  امروز خود در اينترنت  نوشت : منابع  لبناني  گفتند نجيب  ميقاتي  نخست  وزير اين  كشور در راس  هيأتي امروز وارد نيويورك  شد و بلافاصله با كوفي  عنان  ديدار و گفتگو خواهد كرد.
اين  منابع  افزودند: ميقاتي  و وزير امور خارجه اش  محمود حمود موضع  دولت  لبنان  را درباره  نحوه  اجراي  قطعنامه  ۱۵۵۹شوراي  امنيت  به  اطلاع  كوفي  عنان  خواهند رساند.
اين  منابع  گفتند ميقاتي  و هيأت  همراه  وي  سپس  به  برزيل  خواهند رفت  تا در جلسات  كنفرانس سران  كشورهاي  آمريكاي  جنوبي ، كشورهاي  عرب  كه  در روزهاي  سه  شنبه و چهارشنبه  هفته  آينده  دهم  و يازدهم  ماه  مه  در برازيليا پايتخت  اين  كشور برگزار مي شود، شركت  كنند.
مراكز فلسطيني در لبنان تعطيل نخواهد شد
مسئول  جبهه   خلق  براي  آزادي  فلسطين  فرماندهي  كل  در جنوب  لبنان  گفت : اين  جبهه  تسليم  فشارهاي  خارجي  نخواهد شد و دو مركز خود در مناطق  بقاع  در شرق  لبنان  و الناعمه  در جنوب  اين  كشور را تعطيل  نخواهد كرد.
ابووائل  عصام ديروز در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين جبهه  به  رهبري  احمد جبريل  ، داراي  دو مركز اداري  و خدماتي  در خارج  از اردوگاه هاي  فلسطيني  در لبنان  است  و آنها همچنان  باقي  خواهند ماند.
به  دنبال  صدور قطعنامه   ۱۵۵۹ شوراي  امنيت  سازمان  ملل  و تأكيد بر خلع سلاح  گروه هاي  شبه  نظامي در لبنان  و پس  از خروج  ارتش  سوريه  از اين  كشور، فشارها براي  تعطيلي  مراكز فلسطينيان  در خارج  از اردوگاه ها آغاز شده  است .
اين  مقام  جبهه   خلق  گفت : به  هيات  سازمان  ملل  اجازه  مي دهيم  از مراكز اين جبهه  در بقاع  و الناعمه  بازديد كند زيرا ما براي  حق  حاكميت  لبنان  احترام  قايل  هستيم .
وي  با بيان  اين  كه  سلاح  فلسطينيان  در لبنان  متوجه  رژيم  صهيونيستي  و براي دفاع  از خود در برابر اين  رژيم  است ، تصريح  كرد: مراكز جبهه  خلق  در بقاع  و الناعمه  از مراكز قديمي است  كه  زماني  موقعيت  راهبردي  داشت  و اكنون  به مراكز اداري  و ارايه   خدمات  درماني  و اجتماعي  تبديل  شده  است .

كوتاه از سياست جهان
واكنش تند حزب دمكرات تاجيكستان به بازداشت رهبر اين حزب
دوشنبه _ ايرنا: شوراي رهبري حزب دمكرات تاجيكستان در واكنشي تند نسبت به بازداشت محمدروزي اسكندراف رهبر اين حزب، تهديد كرده است كه از تشكل موسوم به مجمع رضايت ملي تاجيكستان خارج خواهد شد.
اين در حالي است كه ماجراي بازداشت اسكندراف، همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد و اين ماجرا به موضوعي بحث برانگيز در محافل سياسي اين كشور تبديل شده است.عده اي مي گويند كه رهبر حزب دمكرات را پليس روسيه دستگير و به تاجيكستان تحويل داده است و جمعي هم بر اين باورند كه وي احتمالا هنگام ورود مخفيانه به كشورش توسط پليس تاجيكستان بازداشت شده است.
بوش درجه فرمانده زندان ابوغريب را تنزل داد
فارس: رئيس جمهور آمريكا دستور داد، درجه فرمانده زندان ابوغريب كه در زمان مسئوليت وي رسوايي هايي در اين زندان رخ داد، تنزل داده شود.
سايت اينترنتي بي بي سي ديروز به نقل از بيانيه ارتش آمريكا در اين باره نوشت: «سر تيپ جانيس كارپينسكي فرمانده زندان ابوغريب، به درجه سرهنگي تنزل يافت.»
اين بيانيه افزود: «سرتيپ جانيس كارپينسكي به دليل ترك خدمت گناهكار شناخته شد، همچنين بخاطر پنهانكاري درباره بازداشت يك نفر بخاطر سرقت از يك مغازه متهم است.» كارپينسكي كه در زمان وقوع رسوايي هاي زندان ابو غريب رياست اين زندان را به عهده داشت، ارشدترين افسر ارتش آمريكاست كه در اين زمينه مجازات شده است.
عذرخواهي تلويحي پوتين از كشورهاي حوزه بالتيك
مسكو _ ايرنا: رئيس جمهوري روسيه مي گويد كشورهاي حوزه بالتيك در زمان جنگ دوم جهاني مورد معامله قدرتهاي بزرگ قرار گرفتند.
ولاديمير پوتين در مصاحبه اي با شبكه هاي تلويزيوني «اي.آر.دي » و «زد.دي.اف» آلمان گفت: البته اين يك تراژدي براي ملتهاي مذكور بود و بايد بطور مستقيم و صريح در اين مورد سخن گفت.وي خاطرنشان ساخت روابط بين كشورهاي اروپايي در دوره پس از پايان جنگ دوم جهاني، طبق تصميم متفقين از جمله بر اساس نتايج كنفرانس يالتا پايه ريزي شده بود. در واقع متفقين به تقسيم حوزه نفوذ خود در اروپا پرداختند.اظهارات پوتين به مواضع رهبران چند كشور حوزه بالتيك از جمله لتوني، استوني و ليتواني برمي گردد كه شوروي را متهم به اشغال اين كشورها پس از جنگ دوم جهاني كرده و خواستار عذر خواهي و دريافت غرامت از روسيه شده اند.
آمريكا به طور رسمي عليه وزير سابق انرژي اتمي روسيه شكايت كرد
وين _ ايرنا: آمريكا به طور رسمي عليه يوگني آدامف وزير سابق انرژي اتمي روسيه كه هم اكنون در سوييس در بازداشت به سر مي برد، شكايت كرد.
سايت اينترنتي روزنامه اتريشي استاندارد ديروز نوشت: دادگاه پيتس بور آمريكا در يك بيانيه رسمي اعلام كرد كه آدامف با مجازات ۶۰ سال زندان و پرداخت خسارت مالي ۱‎/۷۵ميليون دلاري روبرو است.
آدامف كه دوشنبه گذشته توسط پليس سوييس در شهر برن دستگير شد، متهم به اختلاس و كلاهبرداري از كمك هاي آمريكا به امنيت هسته اي روسيه شده است.
دو زن جنگجوي چچني قبل از دستگيري، خود را منفجر كردند
مسكو _ ايرنا: در جريان درگيري بين نيروهاي وزارت كشور چچن و شورشيان مسلح، پنج تن از جمله چهار شورشي مسلح كشته و دو تن از مأموران دولتي مجروح شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني ان.تي.وي روسيه، اين درگيري شب گذشته در منطقه سرناوودسك در محدوده مرزي چچن و اينگوش رخ داد و دو ساعت طول كشيد.
زد و خورد زماني آغاز شد كه نيروهاي وزارت كشور چچن، منزل متروكه اي كه افراد مسلح در آن پناه گرفته بودند را محاصره كردند. در جريان تيراندازي دو نفر از شورشيان ازجمله فرمانده جنگجويان منطقه سونژا كشته شد.
دو جنگجوي ديگر كه از زنان انتحاري چچن بودند پس از تنگ شدن حلقه محاصره، بمبي را كه به كمر خود بسته بودند منفجر كرده و كشته شدند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |