شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۱ - May 7, 2005
همراه با هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران - ۳
نشست هاي تكراري، آدم هاي ثابت
001536.jpg
گروه علمي فرهنگي: سراي اهل قلم روز پنج شنبه شاهد برگزاري برنامه هاي مختلفي بود.
در اين روز جلسه نقد و بررسي كتاب «ليلي، نام تمام دختران زمين» ، نوشته عرفان نظر آهاري نويسنده و شاعر موفق كودك و نوجوان داير بود.
در همين روز، كتاب «علل گرايش به كتب اساطيري در ميان نسل جوان» با حضور دكتر فتح الله مجتبايي، امان الله قريشي، دكتر محمد تقي راشد محصل، دكتر ميرفخرايي و دكتر شهرام هدايت بررسي شد. همچنين يك نشست نقد و بررسي كتاب با موضوع «زبان در كتب نمايشي» با حضور دكتر فرهاد ناظر زاده، دكتر محمدرضا خاكي و منصور ابراهيمي برگزار شد.
ديروز نيز جلسه نقد و بررسي كتاب «نه تر و نه خشك» نوشته هوشنگ مرادي كرماني با حضور نويسنده اثر، مهوش طهوري، معصومه كشايي و كتاب هاي هنرهاي تجسمي با حضور مهندس مهرداد قيومي و دكتر عبدالحسين لاله برگزار شد.
همچنين مراسم بزرگداشت استاد جلال الدين آشتياني با حضور ابراهيمي ديناني، دكتر اصغر دادبه، دكتر مصطفي بروجردي و دكتر حسن لاهوتي برگزار شد. عيب عمده اين نشست ها، آدم هاي ثابتي است كه هر ساله شاهد حضور آنها در جلسات نقد و بررسي هستيم وجالب اينجاست كه شركت كنندگان در نشست ها و يا به عبارتي همان مستمعين نيز چهره هاي آشنايي هستند كه هر ساله آنها را مي بينيم و با اين شيوه، شايد نتوان افراد جديدي را كتابخوان كرد و يا به حوزه هاي فرهنگي هدايت نمود.
محمدعلي ابطحي كه در روز افتتاح نمايشگاه همراه رئيس جمهوري به نمايشگاه كتاب آمده بود، در حين بازديد از سالني كه در آن كتاب هاي ديني و اسلامي ارائه شده بود، آهسته به مسجد جامعي گفته است: سال آخري، حسابي به تقويت دين و اعتقادات رئيس جمهور پرداخته ايد!
ابطحي ادامه داده است كه يكي از غرفه داران، كتاب جديد خودش با نام «فلسفه فاشيست» را مي خواست به رئيس جمهور هديه كند كه آقاي خاتمي خيلي بلند گفت: اين را بلديم!
از سوي ديگر خبرگزاري مهر هم گزارش داد: اكبر خليلي با نون تافتون به نمايشگاه  آمد.
«نون تافتون» مجموعه داستاني است كه توسط نشر شهراب منتشر شده است.
كتاب ديگر خليلي، ۱۰ سال مصاحبه با حبيب الله عسگراولادي مسلمان، مردي از تبار ميثم تمار با عنوان كلي كتاب پنجم است كه از سلسله كتابهاي گام به گام با انقلاب است.
از ديگر كتابهاي ارائه شده در نمايشگاه مجموعه ۱۰ جلدي نگاهي ديگر به انديشمندان غرب، اقبال و شش فيلسوف غربي و فرهنگ تكميلي زبان انگليسي، از محمد بقايي ماكان است.كتاب عكس «مثل خاتمي» ، حاوي مجموعه آثار هنري حجت الله سپهوند با زيرنويس زبان هاي عربي، انگليسي و فرانسه نيز منتشر و در نمايشگاه ارائه شده است.
سپهوند در مقدمه اين كتاب آورده است: چهره هايي كه خاتمي از ايران، اسلام و مسلماني به جهانيان عرضه كرد، تصويري واقعي و عميق از فرهنگ و تمدن ملتي است كه منادي گفت وگوي تمدنها است.در ايام برگزاري نمايشگاه، هنرمندان سينما و تلويزيون هم با مردم زير چادر سينما ديدار مي كنند.
رويا تيموريان، پگاه آهنگراني، سروش صحت، داريوش مودبيان اشخاصي بودند كه در دومين روز نمايشگاه از نزديك با مردم گفت وگو كردند.
از سوي ديگر، همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب در تهران نمايشگاه كتاب در كيش با ۵۰۰ عنوان كتاب در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
اين نمايشگاه به مدت ۱۵ روز داير است و به پنج نفر از علاقه مندان و خريداران كتاب كه بتوانند خلاصه اي از مضامين كتاب خريداري شده را به صورت تصوير ارايه كنند، جوايزي اهدا مي كند.

مدير عامل همشهري:
نمايشگاه مطبوعات انگيزه رقابت را افزايش مي دهد
001533.jpg
فارس: عليرضا شيخ عطار مديرعامل موسسه همشهري گفت: نمايشگاه مطبوعات با آشنايي رسانه ها از يكديگر انگيزه رقابت را در آنان افزايش مي دهد.
عليرضا شيخ عطار در ديدار از دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات با حضور در غرفه خبرگزاري فارس به خبرنگار اجتماعي اين خبرگزاري گفت: ميزگردهاي نمايشگاه مطبوعات نبايد فقط به مديران مسئول يا سردبيران اختصاص يابد بلكه خبرنگاران، اصحاب خبر و مجموعه خانواده مطبوعات در ميزدگردها و فعاليت ها حضور گسترده تر داشته باشند زيرا آنها افراد اهل فكر و طبقه نخبه جامعه هستند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه امنيت شغلي خبرنگاران مي تواند يكي از موضوعات نمايشگاه امسال باشد يا نه گفت: متاسفانه شرايط اقتصادي كشور و ضعف قوانين باعث شده همه مشاغل كشور با بحران عدم امنيت مواجه شوند و فكر نمي كنم اين نمايشگاه جاي پرداختن به آن باشد چون بزرگ كردن آن وظيفه اصلي مطبوعات را كمرنگ مي كند.

تجليل از گمنام ترين مرد نمونه
001530.jpg
واحد مركزي خبر: نماينده ولي فقيه در كميته امداد امام خميني كشور گفت: مرحوم «حاج عبدالله والي» يكي از خدمتگزاران صديق نظام جمهوري اسلامي بود.
حبيب الله عسگراولادي روز پنجشنبه در مراسم گراميداشت ياد و خاطره مرحوم والي در مسجد قدس بندرعباس افزود: مرحوم والي با هدف كمك به مردم و نيز عمران و آباداني منطقه بشاگرد اوائل انقلاب به اين منطقه عزيمت كرد و پس از ۲۵ سال تلاش شبانه روزي و صادقانه براي رفع محروميت از بشاگرد دعوت حق را لبيك گفت.
وي ساخت حوزه علميه برادران و خواهران، مراكز بهداشت و درماني، جاده هاي روستايي و نيز ساخت تعدادي مدرسه را از جمله خدمات مرحوم والي در بشاگرد دانست.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين نعيم  آبادي نماينده ولي فقيه در هرمزگان،بشارتي مشاور رئيس جمهوري در امور مناطق محروم، استاندار هرمزگان، نمايندگان مردم استان هرمزگان در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مردم بندرعباس حضور داشتند.
عبدالله والي نهم ارديبهشت ماه جاري در سن ۵۶ سالگي بر اثر سكته قلبي دارفاني را وداع گفت.

تحليلي بر زندگي جانبازان در گفت وگو با مردي كه فقط
۶۰ درصد سلامتش باقي است
به سراغ ما هم مي آيند اما وقتي اتفاقي مي افتد
001527.jpg
گروه اجتماعي: پيشكسوتان جهاد و شهادت همچنان دستمايه گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر است. براي كنجكاوي در زندگي مرداني كه رهبر كبير انقلاب اسلامي سفارش كرد تا نگذاريم در پيچ وخم زندگي روزمره فراموش شوند، اين بار شهرك قائميه و جانباز ۴۰درصد محمد جعفر پور طرف گفت وگوي خبرنگاران گروه دفاع مقدس اين خبرگزاري واقع شده است. خبرگزاري مهر با اين پيش فرض كه بررسي مشكلات يك جانباز، موضوعي فردي نيست، بلكه توجه به همه مرداني است كه در روزهاي سخت و مردافكن، نيفتادند، ايستادند تا ما ايستاده زندگي كنيم و فرزندانمان با غرور از ايراني بودنشان بگويند، مهر به سراغ مرداني رفته است كه سلامتشان شكست تا غرور ايرانيان نشكند.
پيرو جوابيه بنياد شهيد و امور ايثارگران درخصوص گزارش هاي مربوط به جانباز سيد هاشم حسيني، گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر با حضور در مجتمع جانبازان شهرك قائميه اسلامشهر، برخي ابعاد جوابيه مذكور را ضمن گفتگو با عده اي ديگر از جانبازان مورد تحقيق و بررسي قرار داد. محمد جعفرپور بسيجي جانباز ۴۰درصد اعصاب و روان كه در عمليات والفجر مقدماتي سال ۶۱ بر اثر موج انفجار و اصابت گلوله به سر و كمر مجروح شده است، با همسر و سه فرزندش در يك سوئيت ۳۸متري در مجتمع جانبازان شهرك قائميه واقع در اسلامشهر زندگي مي كند! او هم مشكلات خاص خودش را دارد. مشكلاتي كه غالبا خانواده او را نيز به شدت تحت تأثير قرار مي دهد و آنها نيز از تبعاتش مصون نيستند. از همه سخت تر و دردناك تر وضعيتي است كه در نتيجه موج انفجار بوجود آمده است. به گفته همسر جانباز، موج انفجار باعث شده كه محمد هر چند ماه يك بار بي اختيار خانه را رها كند و تا مدت ها در خيابان ها و پاركها سرگردان باشد. تا اينكه همسر يا دوستانش او را پيدا كنند و يا به مرور حالش مساعد شود و دوباره به خاطر بياورد كه در كجا هست و به خانه برگردد. گاهي پيش آمده است كه سه ماه تمام زير آفتاب يا برف و باران در خيابان هاي تهران سرگردان بوده است.
محمد جعفرپور درخصوص مشكلاتش در مجتمع جانبازان شهرك قائميه به خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر گفت: من بعد از گذشت چندين سال از مجروحيتم توانايي كار ندارم. ما را حالت اشتغال كردند. بنياد به من تا حدودي رسيدگي كرده اما هنوز مشكل دارم. يكي از مشكلات من مسكن است. الان اينجا يك سوئيت ۳۸متري است كه ۵ نفر در آن زندگي مي كنند. البته بنياد به من گفت كه اينجا را نگير اما مجبور بودم. چون آواره خيابان ها بودم. حتي پيش آمد كه بعضي شبها در حرم حضرت معصومه يا حرم حضرت عبدالعظيم مي خوابيديم. بيكارم، پولي هم نداشتم كه خانه اجاره كنم.
وي افزود: مشكل من اعصاب و روان است. وقتي اعصابم به هم مي ريزد خانه را ممكن است ۴-۳ماه ترك كنم و در خيابان ها بخوابم تا يادم بيايد و برگردم. يا خانواده ام عكسم را در روزنامه چاپ كنند.
اين جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: قبل از عيد يك ميليون و نيم وام از بنياد گرفتم اما بايد علاوه بر اين پول به عنوان بهره ۷۰۰هزار تومان ديگر بپردازم. همين چهار ميليون وام مسكن كه براي خانه دادند با ۴درصد سود بود. براي گرفتن اين وام يك و نيم ميليوني چند وقت هر روز صبح مي رفتم بنياد و غروب بر مي گشتم تا اينكه بالاخره توانستم بگيرم. خيلي از جانبازان به خاطر اينكه پول نداشتند تا پيش پرداخت خانه را بدهند مجبور شدند زير بار نزول بروند و خانه شان را مفت از دست دادند. هشت ماه اين سوئيت لوله كشي نشده بود. آنقدر مراجعه كرديم تا اين سوئيت را لوله كشي كردند.
جعفرپور همچنين گفت: اگر بخواهم اين سوئيت را تبديل به احسن بكنم بايد براي گرفتن وام از بنياد سند بياورم. در صورتي كه بلوك هاي جديد هنوز سند ندارد. علاوه بر آن مي گويند اگر سند آوردي نبايد از شهرك قائميه اسلامشهر باشد! براي اين كار وام هم مي دهند. يك ميليون كه وام است ۵۰۰هزار تومان بلاعوض هست كه بعضي مراكز بنياد جانبازان اين ۵۰۰ هزار تومان را هم مي گيرند. خب من با اين شرايطي كه قرار دادند، چطور مي توانم اين ۳۸متر را به يك واحد يك خوابه تبديل كنم؟
وي درمورد سركشي مسئولين بنياد به خانواده هاي جانبازان اظهار كرد: تا اتفاقي براي جانباز نيفتد سراغ جانباز نمي آيند. ما بايد برويم يا همسرم برود بگويد مثلا محمد از خانه رفته و ما را رها كرده، بعد بنياد اقدام مي كند. خودشان نمي آيند سركشي كنند. ديگر همه جا اينطور شده. آيا حتما بايد مشكل جانباز خيلي حاد شود تا بيايند؟ من مجروح اعصاب و روان هستم ولي توهين به كسي نمي كنم. وقتي وضعيت نابسامان مجتمع را مي بينم و نمي توانم تحمل كنم، خانه و زندگي را رها مي كنم و مي روم. همسران ما جانبازان به اندازه كافي بار مسئوليت و مشكلات ما را تحمل مي كنند. ديگر در برابر وضعيت خانه و شرايط بد زندگي، چطور طاقت بياورند؟ يا من با اين وضعيت و سه بچه و شرايط بد اقتصادي چطور كمر راست كنم؟
جعفرپور وضعيت اقتصادي جانبازان شهرك را بد توصيف كرد و افزود: وقتي براي مشكلات مالي به بنياد مراجعه مي كنيم، مي گويند: ما كه كارمنديم به اندازه شما حقوق مي گيريم. منظورشان اين است كه يعني شما حقوق مفت مي گيريد! كارمندي كه چهار ستون بدنش سالم است، شب ها هم مي رود كار مي كند. چه اشكالي دارد؟ خود من اگر سالم بودم، اگر هشت ماه هشت ماه نمي رفتم توي خيابان ها سرگردان شوم، راضي بودم حتي نظافت چي يك اداره مي شدم. چه اشكالي دارد؟ اما ما ديگر نمي توانيم. ديگر توان روحي و جسمي نداريم. بنده خدا پدر زنم هشت ماه زن و يچه هاي مرا سرپرستي كرد. من را هم مي پذيرد، اما خجالت مي كشم. چرا سربارشان بشوم؟ اين مطالب را مي گوييم ولي ان شاءالله كه در آينده درست شود.

تقدير وزير علوم از نظام مأموريت گرا
دانشگاه علمي كاربردي بايد الگوي مراكز آموزش عالي شود
ايلنا: وزير علوم، تحقيقات و فنآوري، گفت: من در آموزش عالي هيچ محدوديتي قائل نيستم، نه در دسترسي، نه در محتوا و نه در نظام ارائه دهنده و بايد تضمين كنيم اين آموزش كه ما مي  بينيم داراي كيفيت بالايي است و آنچه كه اهميت دارد بحث كيفيت است.
دكتر جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فنآوري، در هفتمين گردهمايي روساي مراكز آموزش و مديران دانشگاه جامع علمي- كاربردي، گفت: بحث نظام علمي- كاربردي، نوآوري در نظام عالي كشور و نظام آموزش عالي كشور است.
وي، با اعلام اينكه دستآوردهاي زيادي بعد از انقلاب در توسعه علمي و تحقيقات داشته  ايم، ولي نظام علمي- كاربردي براي يك نوآوري بود، تصريح كرد: با وجود اينكه كمتر از ۱۰ سال از عمر نظام
علمي- كاربردي مي  گذرد، به يك جريان پرقدرت در عرصه ملي تبديل شده است.
وي، با اعلام اينكه نگاه من به علم يك نگاه حداكثري است، تصريح كرد: همان نگاهي كه زماني آموزش عمومي را اجباري كرد، بايد آموزش عالي را اجباري كند و در دنياي امروز بدون تخصص، مهارت و دانش نمي  شود، قدم از قدم برداشت.
وزير علوم، با اعلام اينكه ما به راحتي كشورهاي ديگر دسترسي به بازار علم جهاني نداشته  ايم و فناوري هسته  اي فقط يك مورد آن است، تصريح كرد: براي كشور، داشتن مراكز تحقيقاتي پيشتاز و پيشگام يك امر حياتي و سرنوشت ساز است و دانشگاه جامع علمي- كاربردي علاوه بر ويژگي ساير دانشگاه  ها، ويژگي  هاي منحصر به فرد ديگري نيز دارد كه اين امر نقطه قوت دانشگاه است.
توفيقي، در بخش ديگر سخنانش به ماموريت  گرا بودن نظام علمي كاربردي اشاره كرد و گفت: اين دانشگاه بايد براي ديگر دانشگاه  ها الگو باشد، زيرا در تاريخچه آموزش كشور از بدو تاسيس تاكنون نگاه ماموريت  گرايي در نظام علمي كشور مورد غفلت واقع شده بود و اين نظام بود كه ماموريت  گرايي و مشتري  گرايي را به عرصه عمل آورد.
وي، نياز سنج بودن، استفاده از تمام ظرفيت  هاي ملي، منعطف بودن و پويا بودن، تلفيق دانش نظري و عملي را از ديگر ويژگي  هاي نظام علمي- كاربردي دانست و افزود: اين دانشگاه در كنار بدست آوردن اين همه دستاورد كمي، براي پيشبرد نظام، نگاه جدي به بحث كيفيت دارد.
وي خاطر نشان كرد: بحث كيفيت تنها نگراني آموزش عالي است و نظام علمي- كاربردي به طور جدي به سمت بحث كيفيت حركت مي  كند و اين حركت يك حركت ملي است كه متعلق به همه نظام است و رمز موفقيت اين دانشگاه اين است كه همه احساس تعلق نسبت به آن دارند.

۱۰ تا ۱۵ هزار زن خودسرپرست و ۳۳ هزار فرزند بي هويت
ازدواج با اتباع بيگانه در مشهد به مرحله بحران رسيده است
مهر: ازدواج دختران مشهدي با اتباع بيگانه بويژه مهاجران عراقي به يك معضل اجتماعي دراين شهر تبديل شده و به مرحله بحران رسيده است.
غلامرضا بصيري پور در نخستين نشست زنان عضو شوراي اسلامي خراسان رضوي ضمن اعلام اين مطلب افزود: اين قبيل ازدواجها ناهنجارهاي فرهنگي و اجتماعي را در شهر مشهد رواج داده است.
وي با اشاره به بررسي هاي صورت گرفته كه نشان مي دهد دختران مشهدي به ترتيب با اتباع عراقي، پاكستاني، افغاني و حوزه خليج فارس ازدواج مي كنند، اظهار داشت: اين قبيل ازدواجها به صورت غير قانوني انجام مي شود و عاقبت آنها مشخص نيست.
بصيري پور حاصل اين ازدواجها را وجود كودكان بي گناهي دانست كه با ترك سرپرست خانواده و فرار آنها به آن سوي مرزها، بر روي دست مادرانشان مي مانند.
رييس شوراي اسلامي خراسان رضوي با تاكيد بر اينكه هر روز با قشر زيادي از زنان خود سرپرست روبه رو مي شوند كه به آنها مراجعه مي كنند، افزود: ما معتقديم قوانين مستحكمي براي اين قبيل ازدواجها در كشور وجود ندارد.
وي آمار زنان خود سرپرست را در مشهد بين ۱۰تا ۱۵ هزار نفر اعلام كرد و گفت: به دليل نبود قانون مستحكم ازدواج اتباع بيگانه با اتباع كشورمان، شاهد افزايش زنان خود سرپرستي هستيم كه همسرانشان آنها را بعد از ازدواج ترك كرده اند.
وي به آمار اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان رضوي اشاره كرد و افزود: ۱۲ هزار نفر از دختران مشهدي با اتباع بيگانه ازدواج كرده اند كه حاصل آنها وجود ۳۳ هزار فرزند بدون شناسنامه و بي هويت است.
بصيري پور ساماندهي زنان خود سرپرست خانوار در مشهد را ضروري دانست و گفت: فراهم كردن زيرساخت هاي لازم براي اشتغال زنان خود سرپرست، امري حياتي است كه بايد براي آن چاره انديشي شود.
در عين حال مخبر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: فرزندان حاصل ازدواج دختران كشورمان با اتباع بيگانه بي هويت نبوده و ايراني محسوب مي شوند.
عفت شريعتي با تاكيد بر اينكه اين قبيل فرزندان، مادر ايراني داشته و در كشور خودمان سكونت دارند پس هويت شان ايراني است، افزود: دولت بايد با هدف پشتيباني از اتباع ايراني، براي فرزندان اين قبيل ازدواجها شناسنامه صادر كند.
وي از تدوين طرح حمايت از فرزندان حاصل ازدواج با اتباع بيگانه خبر داد و گفت: در كار گروه زن و خانواده كميسيون فرهنگي مجلس طرحهاي ديگري در دست اجراست.

خدمات بيمه تكميلي براي خانواده هاي شاهد
گروه اجتماعي: قرارداد خدمات تكميلي درماني خانواده هاي معظم شاهد مابين بنياد شهيد و امور ايثارگران و شركت بيمه ايران منعقد شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، بر طبق اين قرارداد كه روز چهارشنبه چهاردهم ارديبهشت ماه بين طرفين منعقد گرديد، خانواده هاي معظم شهداي سراسر كشور تحت پوشش خدمات تكميلي درماني بيمه ايران قرار گرفتند.دكتر عراقي زاده معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران هدف از انعقاد اين قرارداد را تسهيل در ارائه خدمات درماني به خانواده هاي گرانقدر شهدا ذكر كرد.

تعرفه هاي ديگري از خدمات پزشكي اعلام مي شود
ايسنا: به زودي تعرفه هاي اعمال جراحي، بي هوشي، آزمايشگاهها، پاراكلينيك هاي بخش خصوصي از سوي سازمان نظام پزشكي اعلام مي شود.
دكتر محمد مهدي قيامت عضو هيات مديره سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه اعلام تعرفه هاي اعمال جراحي، بيهوشي منوط به اعلام تعرفه خدمات درماني از سوي دولت است گفت: تعيين تعرفه هاي بخش خصوصي از جانب مجلس به سازمان نظام پزشكي واگذار شده و نسبت به اعلان نهايي آن نوعي اختلاف سليقه نه مخالفت بين دولت و اين سازمان مطرح است.

به علت كمبود زمين در تهران
خيرين مدرسه ساز، مدارس كهنه را بازسازي مي كنند
مهر: پنجمين همايش خيرين مدرسه ساز ايران ۲۲ تا ۳۱ ارديبهشت ماه جاري در سراسر كشور به صورت همزمان برگزار مي شود.
اين مطلب را دو تن از اعضاي هيات مديره مجمع خيرين مدرسه ساز تهران در محل برپايي نمايشگاه كتاب و مطبوعات اعلام كردند.
هاشم سليمي آشتياني يكي از اعضاي هيات مديره مجمع خيرين مدرسه ساز تهران در ارتباط با برگزاري پنجمين همايش خيرين مدرسه ساز گفت: خوشبختانه در اين همايش همه مي توانند شركت كنند و ما هيچ محدوديتي نداريم، در واقع اين موضوع به اين معني است كه شايد شما تنها بضاعت ساخت يك كلاس را داشته باشيد و بتوانيد به عضويت مجمع خيرين مدرسه ساز در بياييد.
ما بعضا در همايش هاي مختلفي كه برگزار مي كنيم با افرادي از اقشار مختلف روبرو هستيم.
وي افزود: در اين ميان ما حتي با دانش آموزان مدرسه ساز نيز روبرو شده ايم، بعضي از دانش آموزان مدارس غير انتفاعي كه خودشان تصميم گرفته اند اين كار را انجام دهند، يعني به ساخت مدارس كوچك با كار يدي خودشان بپردازند كه اين اتفاق علاوه بر اينكه باعث آشنايي نزديك آنها با فقر مي شود، سبب مي شود تا سرمايه اي در راه خير استفاده شود.
مهندس عليرضا علي اكبر از ديگر خيرين مدرسه ساز در ادامه اين گفت و گو گفت: ۴۰ درصد مدارس كشور توسط خيرين مدرسه ساز ساخته مي شود و برگزاري اين همايش در واقع به نوعي براي ترويج فرهنگ مدرسه سازي است.
وي افزود: بارها پيش آمده كه ما با صحبتي كه با معتمدين يك محله داشته ايم، پولي را قرار بوده خرج مساله اي غير ضروري شود، به مدرسه سازي اختصاص داده ايم، مثلا يادم مي آيد كه در يكي از محلات تهران، يك نفر با اتومبيل تصادف كرده بود و طرف مقابل كه جراحاتي را برداشته بود، درخواست ديه داشت، خوب ما از طرفين خواستيم كه پول ديه را به مدرسه سازي اختصاص دهند و در عوض نامشان را روي مدرسه مي گذاريم، آنها هم اين پيشنهاد ما را پذيرفتند.
در ادامه سليمي به بيان بخشي از مشكلات خيرين مدرسه ساز پرداخت و گفت: در حال حاضر در تهران با كمبود زمين مواجه هستيم و تصميم گرفته ايم در اين شرايط مدارس قديمي را بازسازي كنيم تا با تكنيك و معماري جديد ساخته شوند، ضمن اينكه خريداري مدارس استيجاري را مد نظر قرار داده ايم، چون در اين صورت هم مالك تخفيف مي دهد و مدرسه ديگر استيجاري نيست.
وي درمورد مدارس تهران گفت: بر خلاف انتظار، تهران از نظر فضاي آموزشي فقيرترين استان ايران محسوب مي شود.
ما پيشنهادمان به شهرداري تهران اين بوده است كه بعضي از مدارس را كه در بازارهاي تهران يا مكان هاي تجاري واقع شده و فرسوده اند، فروخته و با پول آن بيست مدرسه ديگر بسازند.
علي اكبر ادامه داد: يكي ديگر از مشكلات ما كه به دليل كمبود اطلاع رساني در اين زمينه است، ناآگاهي از اوضاع مدرسه هاي ايران براي ايراني هاي خارج از ايران است.
متاسفانه بسياري از مدرسه سازان خير كه در خارج از ايران زندگي مي كنند، گاهي ايران را فراموش كرده و به مدرسه سازي در خارج از ايران مي پردازند كه در طول اين چند ساله ما سعي كرده ايم بعضي از آنها را جذب اين كار خير كرده و به مدرسه سازي در ايران سوق دهيم.
وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر مشغول تاسيس جامعه خيرين مدرسه ساز كشور هستيم.
بايد بگويم كه نه مجمع خيرين مدرسه ساز تهران و نه جامعه خيرين مدرسه ساز كشور به هيچ جا وابسته نيستند و در اساسنامه آنها وابستگي به هر ارگاني منع شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |