شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۱ - May 7, 2005
دو برادر در انتظار صدور حكم
اختلافات خانوادگي منجر به قتل شد
گروه حوادث: به زودي حكم سه برادر كه به اتهام معاونت و مشاركت در قتل عمدي يك بوم ساز در زندان به سر مي برند، از سوي قاضي شعبه ۱۰۶ دادگاه عمومي اصفهان صادر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده نعمت ا...، حبيب ا... و رمضانعلي متهم هستند كه با طرح نقشه اي مرد ۶۳ ساله اي را كه حيدرعلي.ك نام داشته به طرز فجيعي در كارگاهش به قتل رسانده اند.
شرح حادثه
ماجراي اين حادثه هولناك در پي اختلاف خانوادگي كه بين فهيمه و همسرش ابوالفضل به وقوع پيوست، اتفاق افتاد. فهيمه چندين سال بود كه به عنوان همسر ابوالفضل با وي زندگي مي كرد اما در پي برخي اختلافات چندين مرتبه با هم دعوا كرده و جريان به حيدرعلي كه شخص معتمد و ريش سفيد خانواده بود كشانده شد. به دنبال چندين مرحله صلح و سازشي كه بين اين زوج صورت گرفت، دو بردار رمضانعلي كه نعمت ا... و حبيب ا... نام داشتند باعث دخالت در اين كار شدند تا اينكه در يك درگيري فهيمه از همسرش خواست به خاطر اين كه دو برادر شوهر باعث اختلاف بين آنها مي شوند رابطه خود را با دو برادرش قطع كند. در پي اين اتفاق بود كه روز ۵ بهمن ماه سال ۸۱ رمضانعلي با همسرش مجدداً درگير شد و اين قضيه مجدداً به حيدرعلي كشانده شد كه با ميانجي گري قضيه ختم شد اما رمضانعلي كه برادر بزرگتر بود با تحريك و ترغيب دو برادرش مبني بر اين كه حيدرعلي قصد دخالت در زندگي خصوصي آنها را دارد نقشه قتل وي را طراحي كردند.
روز ۷ بهمن ماه سال ۸۱ بود كه دو برادر به انگيزه اجراي نقشه شان چندين مرتبه با خودرو مزدا، در اطراف كارگاه حيدرعلي تردد مي كردند تا اينكه حيدرعلي ساعت ۸ شب وارد كارگاهش شد و دو برادر براي اينكه شناسايي نشوند وسيله نقليه خود را عوض كرده و با موتورسيكلتي اقدام به تردد در اطراف كارگاه كردند. وقتي دو برابر مطمئن شدند كه به غير از حيدرعلي هيچ فرد ديگري در كارگاه نيست در فرصتي مناسب وارد كارگاه شدند و پس از بستن در، به حيدرعلي حمله ور شده و او را با ضربات متعدد چاقو به قتل رساندند، سپس بر روي پيكر بي جانش تعداد زيادي وسايل كارگاه را ريخته و از محل خارج شدند.
چند ساعت بعد از جنايت، همسايه ها با كشف جنازه حيدرعلي اطلاعاتي را كه در مورد دو برادر داشتند دراختيار پليس قرار دادند و آنها توانستند با تشكيل تيم عملياتي ويژه كشف جرم با توجه به شهادت شهود كه بيشتر مغازه داران بودند موفق به دستگيري حبيب ا... و نعمت ا... در همان شب شوند.
دو برادر پس از دستگيري به قتل اعتراف كرده و رمضانعلي نيز به اتهام معاونت در قتل مرد ۶۳ ساله دستگير شد. پس از برگزاري جلسات متعدد دادگاه قرار است به زودي قاضي هاشمي رئيس شعبه ۱۰۶ دادگاه عمومي اصفهان حكم را درخصوص پرونده صادر كند.

جزئيات تكان دهنده يك باند رباينده دختران و زنان
001539.jpg
گروه حوادث: سه مرد كه قصد ربودن يك دختر را داشتند بعد از دستگيري لب به اعترافات تكان دهنده گشودند.
به گزارش خبرنگار ما، غروب روز ۱۸ ارديبهشت مأموران گشت انتظامي در جاده چالوس با ظنين شدن به ۳ سرنشين مرد و يك سرنشين دختر در يك پيكان وقتي قصد بررسي و تحقيق داشتند، سرنشينان مرد با مشاهده پليس با باقي گذاشتن خودرو از محل متواري شدند. تحقيق از دختر جواني كه درون خودرو باقي مانده بود آغاز شد و وي با گريه گفت: وقتي براي عزيمت به منزل يكي از بستگانم در منطقه بلوار آيت الله كاشاني سوار خودرو شدم، در ميانه راه سرنشينان خودرو با حمله به من و بستن دهان، مرا زير صندلي كشاندند و پس از انتقال به اين محل مورد آزار و اذيت قرار دادند، ولي با ديدن مأموران فرار كردند.
دستور پيگيري ويژه
سردار زارعي، فرمانده انتظامي استان تهران در ارتباط با اين پرونده گفت: با انتقال دختر جوان به پليس آگاهي كرج و تحقيق از وي معلوم شد ۳ سرنشين فراري خودرو از متهماني هستند كه پيش از اين به دليل شكايت از سوي زنان و دختراني كه از سوي آنان مورد آزار و اذيت قرار گرفته بودند، تحت تعقيب قرار داشتند. سردار زارعي افزود به دليل حساسيت موضوع، با اخذ دستور قضايي از سوي بازپرس دادسراي كرج، پرونده براي ادامه تحقيقات و پيگيري به اداره اطلاعات جنايي پليس آگاهي ارجاع و با بررسي مقدماتي، ابتدا مالك خودرو به نام حسين شناسايي شده و متهم در عملياتي ويژه در حالي كه در منزل يكي از بستگان خود مخفي شده بود دستگير شد.
اعترافات تكان دهنده
فرمانده انتظامي استان تهران افزود: متهم ابتدا با مطرح كردن اين موضوع كه خودروي وي به سرقت رفته، قصد فريب مأموران را داشت اما پس از رويارويي با دختر ربوده شده، زبان به اعتراف گشود و گفت: از چندي پيش به اتفاق ۲ نفر از دوستانم به نامهاي مهدي و امير با استفاده از خودرو با پرسه زدن در غرب تهران و كرج پس از سوار كردن زنان و دختران آنها را مورد حمله قرار مي داديم و پس از انتقال به خانه اي اجاره اي در كرج و يا داخل ماشين آنها را آزار و اذيت مي كرديم.
زارعي تصريح كرد: در ادامه تحقيقات، مأموران با راهنمايي متهم دستگير شده، ديگر متهم فراري به نام امير را اطراف كرج دستگير كردند و اين ۲ متهم به ۱۱ فقره آزار و اذيت زنان و دختران در پوشش مسافركشي اعتراف كرده اند. زارعي افزود، ديگر متهم پرونده به نام مهدي نيز دستگير شد.
فرمانده انتظامي استان تهران با اشاره به عملكرد مجرمانه متهمان گفت: بارها از سوي مسئولين انتظامي و قضايي در ارتباط با استفاده خانمها از خودروهاي مسافربر شخصي هشدارهاي متعددي ارائه شده است.
وي افزود تاكنون ۳ نفر از شاكيان پرونده شناسايي و اظهارات آنها در حمله متهمان و سرقت اموال آنها به قدري هولناك است كه پرونده موسوم به كركس هاي سياه را در اذهان تداعي مي كند.
وي افزود: برخي شاكيان پرونده براي حفظ آبروي خود و ترس و وحشت از متهمان، شكايت هاي خود را مطرح نكرده اند.
سردار زارعي تأكيد كرد: براساس دستور قضايي مبني بر چاپ تصاوير متهمان بدون پوشاندن چهره بازپرس پرونده از مردم خواست چنانچه شكايتي از متهمان دارند، مي توانند به اداره اطلاعات جنايي كرج مراجعه كنند و اطمينان داشته باشند كه هيچ گاه نام شاكيان پرونده اعلام نخواهد شد.

اعضاي يك شركت مجعول تور زيارتي دستگير شدند
ايسنا: مامورين فرماندهي نيروي انتظامي آذربايجان شرقي موفق شدند اعضاي يك شركت مجعول تور زيارتي را كه موجب سرگرداني زائرين در مشهد مقدس شده بودند دستگير كنند.
اين افراد سودجو با اجاره نمودن دفتر و استخدام منشي در قالب دفتر تور زيارتي، پس از ثبت نام اشخاص حقيقي و حقوقي جهت زيارت مشهد مقدس به ازاي هر نفر زائر ۵۰ الي ۷۰ هزار تومان دريافت نموده بودند كه با تلاش مامورين شناسايي و دستگير شده و براي رسيدگي به مرجع قضايي معرفي شدند.
فرماندهي نيروي انتظامي استان به شهروندان توصيه كرد جهت ثبت نام براي سفرهاي زيارتي و سياحتي سوابق شركت هاي ثبت نام كننده را بررسي نمايند و در صورت مشاهده و مظنون شدن مراتب را به مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ و يا با تلفن ۱۹۷ دفتر نظارت فرماندهي نيروي انتظامي استان اعلام نمايند.

قتل در كرمان دستگيري در بندر لنگه
گروه حوادث: ماموران انتظامي استان كرمان روز سه شنبه قاتل راننده خودرو را در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان شناسايي و دستگير كردند.
ماموران انتظامي استان كرمان در پي به قتل رسيدن يك راننده خودرو به نام «حسين - ب» در بيست و سوم فروردين ماه تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز كردند.
براساس اين گزارش، ماموران با انجام يكسري تحقيقات فني - پليسي سرانجام موفق شدند قاتل را در كمتر از بيست روزدر استان هرمزگان شهرستان بندر لنگه شناسايي و دستگير كرده و خودروي مسروقه مقتول نيز توسط ماموران كشف شد.
گفتني است متهم در بازجويي ها به جرم خود اعتراف كرده و براي رسيدگي بيشتر پرونده به مراجع قضايي تحويل داده شد.

دستورالعمل جديد براي واحدهاي قضايي سراسر كشور
مهر: يكي از اهداف اصلي احياي دادسراها در سراسر كشور سپردن امر تعقيب و تحقيق از متهمين به مقامات قضايي مي باشد تا قضات دادسرا با مباشرت در اين امر موجب حفظ حقوق جامعه و متهمين گردند ، به همين منظور توجه قضات و ضابطين دادگستري را به موارد ذيل معطوف مي نمايد.
به نقل از روابط عمومي قوه قضاييه در اين بخشنامه آمده است: به موجب قسمت دوم بند (ه ) ماده ۳ قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب انجام تحقيقات مقدماتي كليه جرائم به عهده بازپرس است و در جرائمي كه در صلاحيت دادگاههاي كيفري استان نيست دادستان و به تبع او دادياران داراي كليه وظايف و اختيارات بازپرس مي باشند، بنابراين مستفاد از اين امر اين است كه مقامات دادسرا بايد از بدو ارجاع و تشكيل پرونده مباشرتا تحقيق امر كيفري را به عهده گرفته و بدون نظارت و حضور مقامات دادسرا هيچگونه تحقيقي توسط ضابطين صورت نگيرد.
بنابراين اولا، تشكيل هرگونه پرونده قضايي در غير از جرايم مشهود لازم است از ابتدا، در دادسرا تشكيل شود.
ثانيا استفاده از مهرهاي متحدالشكل و ارجاع كلي به ضابطين و دستور به انجام تحقيقات كلي توسط مقامات ارجاع ممنوع است.
ثالثا: امر بازجويي و استنطاق را شخصا به عهده گرفته و در مواردي كه ممكن نباشد با حضور و نظارت قاضي پرونده ، بازجويي با رعايت ضوابط و مقررات قانوني به عمل آمده و مراتب توسط مقام قضايي گواهي گردد.
خامسا: در صورت وجود دلايل كافي و توجه اتهام به رعايت مواد ۱۳۲ و ۱۳۴ قانون آيين دادرسي ، قرار تامين مناسب و متناسب با نوع جرم صادر گردد و از تفويض اين امر به ضابطين اكيدا جلوگيري شود.
يادآور مي گردد برابر ماده ۱۹ قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب تحت هيچ شرايطي آزادي متهم منوط به سپردن تامين به ضابطين دادگستري نخواهد بود.
سادسا: به منظور سرعت بخشيدن به امر تحقيقات مقدماتي و نظارت مستقيم مقامات قضايي، دادستانهاي سراسر كشور موظف هستند هر چه سريعتر در مراكز مهم مانند ادارات آگاهي و ساير پاسگاههايي كه مقدور باشد يكي از شعب بازپرسي يا دادياري را با حفظ شئون آنان مستقر نمايند.
به موجب ماده ۱۲۴ قانون آيين دادرسي كيفري قاضي نبايد كسي را احضار يا جلب كند مگر اينكه دلايل كافي براي احضار يا جلب موجود باشد. بنابراين مقامات دادسرا موظف هستند قبل از هر چيز تحقيقات مقدماتي را تكميل نموده و از وجود دلايل كافي و توجه اتهام به متهم مطمئن شوند و ضابطين دادگستري نيز نبايد در خارج از حدود جرائم مشهود راسا و بدون دستور مقام قاضي كسي را احضار يا جلب نمايند.
همانگونه كه در قسمت دوم ماده ۱۲۹ قانون آيين دادرسي تاكيد شده است در زمان بازجويي سئوالات بايد مفيد و روشن باشد و سئوالات تلقيني يا اغفال يا اكراه و اجبار متهم ممنوع است و برابر ماده ۱۳۱ همان قانون پاسخ سئوالات همانطوري كه بيان مي شود بايد بدون تغيير و تبديل يا تحريف نوشته شود.
لذا از طرح سئوالات خارج از موضوع اتهام و يا مربوط به مسائل اخلاقي و خانوادگي و سوابق متهم و بيان مطالبي در راستاي مرعوب نمودن و منكوب شدن شخصيت وي جدا خودداري شود و از هرگونه عامل فشار فيزيكي و رواني اجتناب گردد.
بديهي است اقرار و شهادت ناشي از شرايط مذكور نافذ نمي باشد و كرامت انساني ايجاب مي كند در جريان تحقيقات از بكارگيري الفاظ و كلمات توهين آميز و تحقير كننده جلوگيري شود.
علاوه بر ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامي رعايت مواد ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون آيين دادرسي كيفري در خصوص نحوه ضبط اشيايي كه وسيله ارتكات جرم هستند مورد تاكيد است همچنين تفتيش منازل اشخاص بايد با رعايت كليه موازين شرعي و قانوني و توجه به حقوق مجاورين و در غير موارد اضطراري بايد در روز و با دستور و زير نظر مقام قضايي به عمل آيد و ضبط اموالي كه ارتباطي با موضوع جرم ندارند ممنوع است.
با عنايت به موارد فوق الذكر مسئوليت قانوني هرگونه تخلفي كه در جريان تحقيقات مقدماتي توسط ضابطين دادگستري به عمل آيد علاوه بر مباشر به عهده قاضي پرونده نيز خواهد بود و دادسراي انتظامي قضات و ساير مقامات و مديران قضايي كه حسب وظايف قانوني موظف به نظارت بر جريان دادرسي مي باشند مسئول اجراي دقيق اين بخشنامه مي باشند.

دستگيري سارق مسلح
گروه حوادث: سارق مسلحي كه قصد ربودن خودرو يك مسافركش را داشت با حضور به موقع پليس دستگير شد.
به گزارش خبرنگار ما، عصر روز چهارشنبه مأموران گشت نيروي انتظامي در حين انجام وظيفه در خيابان فدائيان اسلام متوجه حركت غيرعادي يك خودرو پرايد شدند. مأموران پليس براي بررسي علت رانندگي نادرست به سمت خودرو مذكور حركت كرده و در نهايت دستور توقف به راننده پرايد دادند. خودرو پرايد متوقف شد و مأموران وقتي به خودرو نزديك شدند مشاهده كردند در صندلي عقب خودرو يك مرد نشسته كه مسلح به كلت كمري است. عمليات دستگيري مرد مسلح آغاز شد و با موفقيت پليس به پايان رسيد.
راننده خودرو به مأموران گفت: «اين مرد به عنوان مسافر سوار خودرو من شد. هنوز مسافتي را طي نكرده بوديم كه كلت كمري خود را بيرون كشيد و با تهديد قصد ربودن خودروام را داشت ولي حضور به موقع پليس مانع به انجام رسيدن نقشه اش شد.»
مأموران كلانتري مرد مسلح را كه سعيد نام داشت به دايره آگاهي مركز انتقال دادند تا با انجام تحقيقات از وي تعداد سرقتهاي مسلحانه اي كه مرتكب شده است مشخص شود.
بررسي ها در اين خصوص ادامه خواهد يافت.

حادثه در جهان
كشف اجساد ۳ نوزاد در انباري يك پيرزن
ميرور: با كشف اجساد متعلق به سه نوزاد در يك منزل مسكوني در انگليس، پليس به صاحبخانه قبلي اين خانه كه يك پيرزن سالخورده است مظنون شد و او را بازداشت كرد.
با كشف جسد سومين نوزاد در انباري يك خانه مسكوني واقع در شهرك «گورنوز» در «گلامورگان» ديشب، صاحبخانه كه يك پيرزن ۶۴ ساله انگليسي است، براي بازجويي روانه بازداشتگاه شد.
براساس اين گزارش، خانواده اي كه چندي پيش به خانه اين پيرزن نقل مكان كرده بودند با مشاهده جسدي كه داخل انباري مخفي شده و مربوط به يك نوزاد بود، شگفت زده شده و پليس را مطلع كردند.
اين گزارش حاكي است، ماموران پس از حضور دراين محل ۲ جسد ديگر را نيزكه در كيسه هاي پلاستيكي و در همان مكان جاسازي شده بودند، يافتند و براي روشن شدن موضوع صاحبخانه قبلي يعني همان پيرزن سالخورده را بازداشت كردند.
به گفته همسايگان، اگر چه اين منطقه پيش از اين نيز شاهد چنين حوادثي بوده و از اين لحاظ از شهرت خوبي برخوردار نيست، درعين حال وقوع اين حادثه باعث شگفتي تمامي ساكنان محل شده است.گفتني است، پليس همزمان با انجام آزمايشات كالبد شكافي از اجساد - كه هنوز علت مرگ آنان معلوم نيست- بازجويي از پيرزن متهم به قتل را نيز آغازكرده است.
فقر، چشم زن بنگلادشي را به حراج گذاشت
رويتر: زن ۲۶ ساله كه همسرش او را ترك و در فقر و تنگدستي رها كرده و يكي از چشمانش را ماه گذشته در يك روزنامه معتبر، به فروش گذاشته بود با دريافت مساعدت هاي مالي از نابينا شدن نجات پيدا كرد.
بنابراين گزارش، اين زن ۲۶ ساله كه همسرش او را ترك و در فقر و تنگدستي رها كرده بود و مادر يك نوزاد دختر است، براي تهيه هزينه مسكن غذا و تحصيل دخترش دست به اين اقدام عجيب زده بود از طرف دولت بنگلادش مورد مساعدت مالي قرار گرفت.
براساس اين گزارش، دولت يك فقره چك براي سپرده گذاري در حساب يكي از شعبات بانك براي او افتتاح كرد. مقدار اين كمك نقدي مشخص نيست.
يك مقام رسمي در اين باره گفت:من نمي توانم مقدار كمك نقدي دولت را فاش كنم اما به اندازه اي است كه زندگي زن و دخترش را تامين كند.
اين گزارش حاكي است، فروش كليه از شدت فقر در ميان مردان بنگلادشي بسيار مشاهده شده است اما اين اقدام زن مبني بر فروش چشم وي عجيب و بي سابقه است.
لازم به ذكر است نزديك به ۱۴۰ ميليون بنگلادشي كه نيمي از جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهد در فقر به سر مي برند بطوري كه نمي توانند در روز از دو وعده غذايي استفاده كنند. تعداد زيادي از آنها نيز زناني هستند كه همسرانشان به علت فقر و تنگدستي آنها را با كودكانشان در بدترين شرايط مالي رها كرده و رفته اند.
گفتني است: فروش اعضاي بدن در قوانين بنگلادش ممنوع بوده مگر اهداي اعضاي بدن براي نجات جان افراد باشد.
اين در حالي است كه بارها مشاهده شده پيوند اعضاي بدن به فردي خارج از افراد خانواده با پرداخت هزينه همراه بوده است.

پليس ايران و ساحل عاج به دنبال كلاهبردار اينترنتي
پليس: اداره كل مبارزه با جرايم رايانه اي نيروي انتظامي ضمن هشدار به كاربران ايراني اينترنت از آنان خواست مراقب كلاهبرداراني مانند كلاهبردار ساحل عاجي باشند.
در آخرين پرونده اي كه براي رسيدگي در اختيار پليس مبارزه با جرايم رايانه اي آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت، شخصي با ارسال mail e-براي يك كاربر ايراني، خود را فرزند وزير اقتصاد كشور ساحل عاج در آفريقا معرفي و اظهار مي دارد، پدرش فوت شده و تمامي دارايي خود را به شريكش كه نام او در وصيت نامه ذكر نگرديده ، بخشيده است.
اين كلاهبردار از طرف ايراني مي خواهد تا خود را به عنوان شريك پدرش معرفي تا پس از انجام كار هاي اداري و تصاحب دارايي از منافع مالي آن، بهره مند گردد.
بر اساس اين گزارش، مرد ساحل عاجي آنگاه با ارسال مدارك جعلي ، اعتماد طعمه را جلب و از او در خواست مي كند تا براي انجام تشريفات اداري، مبلغ پنج هزار و ۴۰۰ دلار به حساب بانكي وي در كشور ساحل عاج واريز نمايد.
فرد ايراني نيز همين كار را كرده ولي پس از مدتي متوجه مي شود كه موضوع، كلاهبرداري اينترنتي بوده و او در اين جريان، قرباني طمع خود شده است.
سرهنگ اميدي، مديركل مبارزه با جرايم خاص و رايانه اي اداره آگاهي در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در اين مورد پرونده اي در اداره كل مبارزه با جرايم خاص و رايانه اي تشكيل شده است. همچنين اقدامات پرونده از طريق پليس ايران و كشور ساحل عاج در حال پيگيري است.

با مقاومت مالباخته ، زورگير ناكام ماند
گروه حوادث : فردي كه ديروز در كوي فرهنگيان شيراز قصد زورگيري ازجواني را داشت ، با مقاومت مالباخته به دام افتاد.
ساعت ۱ و ۳۵ دقيقه بامداد پنجشنبه چند تن از اهالي كوي فرهنگيان شيراز طي تماس با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ ، مأموران اين شهرستان را در جريان وقوع يك فقره زورگيري در خيابان۲۰ متري امام خميني قرار دادند.
بر اساس اين خبر ، بلافاصله اكيپي از مأموران كلانتري ۳۱ «جنت» به اين محل رفته و فردي را كه قصد زورگيري داشت ، دستگير كردند.
پليس در تحقيقات انجام شده از شاكي به نام «علي- ر» ۲۳ ساله دريافت كه اين متهم قصد زورگيري داشته و هنگامي كه با مقاومت مالباخته روبرو شده با چاقو او را از ناحيه گوش چپ مجروح كرده است.
گفتني است، اين زورگير به نام «روح الله - ت» دستگير و براي بازجويي و زورگيريهاي احتمالي ديگر به اداره آگاهي منتقل شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |