گروه ادب و هنر: با اینکه امسال 26 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد که از نظر تعداد بیشتر از دوره‌های گذشته است ولی برخی از سازندگان فیلم‌های بیرون مانده از بخش مسابقه، واکنش‌های معترضانه‌ای نسبت به این مسئله نشان داده‌اند.

سید‌ضیا هاشمی، تهیه‌کننده «زم هریر» دیروز با انتشار نامه‌‌ای نسبت به راه نیافتن فیلمش به جشنواره انتقاد کرد. رضا کریمی کارگردان «آدم‌کش» هم فیلم خود را از بخش خارج از مسابقه بیرون کشید.چنان که محسن عبدالوهاب کارگردان «لطفا کسی مزاحم نشود» گفت: تمایلی ندارد فیلمش از بخش نگاه اول به نمایش درآید.

مهدی رحمانی کارگردان «دیگری» هم به این نکته اشاره کرد که در روزهای گذشته شاهد برخوردی از سوی مسئولان جشنواره بوده که حکایت از راه یافتن فیلمش در بخش بین‌الملل داشته است.

البته دیگری در نهایت به مسابقه فیلم‌های اول و دوم راه یافت و برخی رسانه‌ها چنین خبر داده‌اند که این فیلم در آخرین لحظات از فهرست مسابقه خط خورده است. برخی کارگردان‌ها نیز نگران نمایش عمومی فیلم‌هایشان هستند و اعلام کرده‌اند که دریافت پروانه نمایش مهم‌تر از حضور فیلمشان در جشنواره است.

همچنان که گفته می‌شود فیلمی هم‌اکنون در بخش مسابقه حضور دارد که اعضای هیات‌ انتخاب چندان موافق پذیرفته شدنش در بخش مسابقه سینمای ایران نبوده‌اند.
بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بستر چنین اخبار و شایعاتی به روزهای برگزاری‌اش نزدیک می‌شود؛ جشنواره‌ای که امسال خبر نپذیرفتن داوری فیلم‌هایش از سوی اهالی سینما، پررنگ‌تر از سال‌های گذشته انعکاس داشته است.

هر چند شنیده‌ها از حضور چند کارگردان شاخص در هیات‌داوران بخش مسابقه سینمای ایران حکایت دارد، اما هر نامی که در رسانه‌ها عنوان می‌شود گمانه‌زنی‌های محافل خبری است و به‌طور قطع اسامی هیات‌داوران ظرف هفته آینده اعلام خواهد شد که شاید این موضوع در نشست خبری دبیر جشنواره که هفته آینده برگزار خواهد شد، از سوی مهدی مسعود شاهی عنوان شود.

داوران احتمالی بخش مسابقه

براساس شنیده‌ها مسعود جعفری جوزانی، محسن علی‌اکبری، ابوالقاسم طالبی، سیروس الوند، فرهاد توحیدی و فاطمه گودرزی فیلم‌های ایرانی را داوری می‌کنند. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که دبیرخانه جشنواره در حال رایزنی با استاندار یکی از استان‌های بزرگ و ابراهیم فیاض جامعه‌شناس برای حضور در هیات‌داوران بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است.

پیش‌تر نام چهره‌هایی چون رضا میر‌‌‌کریمی، اصغر فرهادی، عزت‌الله انتظامی و دیگران برای داوری بخش مسابقه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شنیده ‌می‌شد که گویا هیچ‌کدام نپذیرفتند داور جشنواره امسال باشند.

تماشای فیلم‌های مشکل دار توسط مسئول عالی‌رتبه دولت

مهر نیز از احتمال تماشای برخی فیلم‌های راه نیافته به جشنواره توسط یکی از مسئولان عالی‌رتبه دولت خبر داده است. شنیده می‌شود این مسئول عالی‌رتبه به همراه سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد فیلم‌هایی که برای نمایش در جشنواره فیلم فجر مشکل دارند را می‌بینند.

فیلم‌هایی چون: پاداش کمال تبریزی، آتشکار محسن امیر یوسفی و هیچ عبدالرضا کاهانی با مشکلاتی برای نمایش در بخش مسابقه سینمای ایران روبه‌رو شده‌اند؛ درصورتی که با رویکرد معاونت جدید سینمایی مشکل سال‌های گذشته فیلم‌هایی چون به رنگ ارغوان ابراهیم حاتمی‌کیا، تسویه حساب تهمینه میلانی و صد سال به این سال‌ها حل شده است.

فیلم‌های ارزشمند خارج از مسابقه

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم‌های بخش خارج از مسابقه سینمای ایران، آثاری هم ارزش با فیلم‌های بخش مسابقه هستند که به‌دلیل محدودیت‌های این بخش، امکان تماشای این آثار ارزشمند از مخاطبان جشنواره دریغ نشده است.

برخی از این آثار ممکن است به‌دلیل حضور و عضویت عوامل آنها در هیات‌های انتخاب یا داوری جشنواره، به بخش خارج از مسابقه راه یافته باشند. در مجموع، این آثار نیز دارای شاخصه‌های محتوایی و ساختاری ارزشمندی هستند که جشنواره زمینه نمایش آنها را فراهم کرده است.

او همچنین گفت: فیلم حضرت یوسف‌پیامبر علیه‌السلام از جمله آثار ارزشمندی است که به‌دلیل نمایش مجموعه تلویزیونی این فیلم، در بخش خارج از مسابقه به‌نمایش درمی‌آید اما باتوجه به اینکه ما در بخش بین‌الملل با چنین محدودیتی روبه‌رو نیستیم این اثر ارزشمند در بخش مسابقه در جست‌وجوی حقیقت و عدالت به‌نمایش درمی‌آید تا امکان رقابت بین‌المللی این فیلم از بین نرود.

جشنواره بدون مدیر اجرایی

به گفته مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امسال کارگردانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره توسط محمد پرویزی انجام می‌شود. حبیب ایل‌بیگی همچنین گفت: برخلاف سال‌های گذشته چیزی به‌عنوان مدیر اجرایی جشنواره نخواهیم داشت و همه کارهای جشنواره زیرنظر مستقیم مهدی مسعود‌شاهی، دبیر جشنواره انجام خواهد شد.

پخش کلیپی از نکوداشت‌‌ها و تجلیل‌های جشنواره به همراه تیزر جشنواره و درگذشتگان سینما در سال 88 از جمله بخش‌های مختلف افتتاحیه است که در کنار مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان بخش مواد تبلیغی و معرفی هیات‌های انتخاب و داوری در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

اکران عمومی مهم‌تر از حضور در جشنواره

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی آتشکار، روشن‌شدن وضعیت اکران عمومی این فیلم را مهم‌تر از شرکت آن در جشنواره فیلم فجر دانست.

محسن امیریوسفی در این باره به مهر گفت: من همچنان منتظر روشن شدن وضعیت اکران این فیلم هستم و امیدوارم در همین فرصت باقیمانده تا جشنواره فیلم فجر، تکلیف آتشکار هم مشخص شود.

فیلم‌هایی که همزمان با آتشکار توقیف شده‌اند، مشکل‌شان برطرف شده است. حضور این فیلم در جشنواره فجر اهمیت خاصی برای من ندارد و از ابتدا دنبال بحث اکران بودم. آتشکار پروانه نمایش دارد و من فقط دنبال ثبت قرارداد اکران آن در شورای صنفی نمایش هستم.

این فیلم حدود 2 سال قبل قرار بود به نمایش درآید که به دلایلی نشد. فکر نمی‌کنم فیلم مشکل کیفی داشته باشد. آتشکار یادگاری از دوران معاونت سینمایی قبلی است تا فیلم‌های توقیفی جدید تنها نباشند.

درخواست کارگردان هیچ از دبیر جشنواره

عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم هیچ نیز قصد اعتراض به‌ تصمیم هیات‌انتخاب جشنواره فجر را ندارد و تنها برایش صدور پروانه نمایش مهم است.

نویسنده و کارگردان هیچ در ارتباط با پذیرفته نشدن این فیلم در جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: من بعد از اعلام نتایج جشنواره سکوت کردم. با هیات‌انتخاب تماس گرفتم تا متوجه مشکل فیلم شوم اما از قرار معلوم این هیات‌به لحاظ کیفی و نظارتی فیلم‌ها را دیده و نمراتی را که به آنها اختصاص داده بیشتر جنبه نظارتی داشته است.

درخواست می‌کنم اگر مشکل فیلم من نظارتی نیست پروانه نمایش آن را صادر کنند تا همه متوجه شوند که هیچ فقط مشکل کیفی داشته است. تصمیم هیات‌ انتخاب برایم محترم است و تنها برایم صدور پروانه نمایش اهمیت دارد. حاضرم از حق خودم بگذرم و اسم من را به‌عنوان کارگردان از تیتراژ فیلم حذف کنند ولی آن را نمایش دهند.

تا جایی که خبر دارم قرار است مسئولان برای این فیلم تصمیم بگیرند و ممکن است مشکل نمایش آن حل شود اما اگر این اتفاق نیفتد از دبیر جشنواره می‌خواهم یک نمایش برای منتقدان و مطبوعات اختصاص دهد.

جشنواره،  بهترین محل برای نمایش بادهای بهاری

علی قوی تن که فیلمش به جشنواره راه نیافته، گفت: بادهای بهاری را برای اهالی مطبوعات و رسانه‌های جمعی نمایش خواهم داد تا با قضاوت درست، مشخص شود که این فیلم شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر را داشت یا نداشت.

وی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین فیلم خود (بادهای بهاری) گفت: نخستین‌بار آن را برای اهالی مطبوعات نمایش خواهم داد تا قضاوت درستی در مورد این فیلم انجام شود و مشخص شود این فیلم شرایط حضور در جشنواره فیلم فجر را داشت یا نداشت. بهترین جا را برای نمایش این فیلم جشنواره فیلم فجر می‌دانستم چون بادهای بهاری فیلمی فرهنگی است.

تقدیر از مؤسسه قرن بیست و یک

جشنواره همچنین از مؤسسه ویدئو رسانه قرن بیست‌و یک به مدیرعاملی محمدمهدی جعفری به‌عنوان نخستین مؤسسه خصوصی ویدئو رسانه که بیش از 10 سال سابقه فعالیت دارد، تقدیر می‌کند.

اعتراض بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق  به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق درخصوص آنچه صدور بی‌منطق مجوز اکران فیلم‌های توقیفی گذشته خوانده، خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد. در بخش‌هایی از این نامه خطاب به   حسینی آمده است: متأسفانه و به هر دلیلی، انتظاری که در باب فرهنگ از دولت نهم وجود داشت محقق نشد.

واقعا چه تغییری در معیارهای ارزشی رخ داده است که به چنین فیلم‌هایی اجازه اکران داده می‌شود؟ آیا این اقدامات در راستای حفظ و گسترش انقلاب اسلامی است یا گامی جدید برای مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان اسلام و انقلاب؟  چه شده است که دولت فرهنگی دهم، در بخش فرهنگ که اساس امور است اینچنین نگاه لیبرال برگزیده و کارهایی که دولت‌های قبل جرات انجامش را نداشتند،

به راحتی و در توجیهی ارزشی و دردمندانه، بدون برانگیختن حساسیت امت اسلامی انجام می‌دهد و به لیبرال مسلکان درس تساهل فرهنگی می‌دهد؟ تعجب‌آور است که پس از 3 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌دولتی که مدعی برخورداری از رویکرد فرهنگی است در سینمای خود که قرار بود در راستای آرمان‌های والای اسلام گام بردارد،

آرمان‌های امام و انقلاب را دنبال کند و سینمای فرهنگ‌ساز را معرفی نماید، به چنین فیلم‌هایی اجازه اکران می‌دهد و از سوی دیگر عرصه بر هنرمندان متعهد تنگ می‌شود و موضوعات و آثار ارزشی و برخاسته از هنر متعهد به محاق می‌روند.