بازار کتاب کودک و نوجوان آبان ماه امسال با افزایش ۴۸ درصدی انتشار کتاب نسبت به آبان ماه سال گذشته، در صدر جدول موضوعات کتاب در بازارهای نشر ایران قرار گرفت.

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: بازار نشر کتاب‌های کودک و جوان، طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده و در اغلب مواقع، یکی از پررونق‌ترین بازارهای کتاب در کشورمان محسوب می‌شود که معمولا در همه ایام سال مخاطبان خاص خود را دارد و در مواردی هم در صدر بازار کتاب ایران قرار گرفته است. مانند آبان ماه امسال که با افزایش ۴۸ درصدی انتشار کتاب نسبت به آبان ماه سال گذشته، در صدر جدول موضوعات کتاب در بازارهای نشر قرار دارد. بخشی از این موضوع به موفقیت کتاب‌های کودک و نوجوان در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی بر می‌گردد که هوای تازه‌ای در حوزه کودک و نوجوان بازار نشر ایران دمیده شد و استقبال مخاطبان و ناشران از این کتاب‌ها بیشتر شد.‌

به بیان دیگر، ادبیات و کتاب کودک و نوجوان بعد از انقلاب رشد روزافزونی را تجربه کرد، چرا که مضامین آیینی و دینی و به تبع آن اخلاقی که جزء جدانشدنی ادبیات و کتاب کودک و نوجوان به شمار می‌رود، در این سال‌ها پررنگ‌تر شد و فضای جدیدی برای تنفس ادبیات و کتاب کودک در جامعه و همچنین رشد و پرورش نویسندگان و شاعران بسیاری فراهم شد.

۲۰۲۸ عنوان کتاب کودک و نوجوان در آبان‌ماه امسال منتشر شده است

۱۳۷۱ عنوان کتاب کودک و نوجوان، آمار آبان ماه سال گذشته است.

۱۰۰۵ عنوان از کتاب‌های کودک و نوجوان تالیفی است

۱۰۲۳ عنوان از کتاب‌های کودک و نوجوان ترجمه است

۱۶۳۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان در استان تهران منتشر شده است

۳۹۸ عنوان کتاب کودک و نوجوان در سایر استان‌ها منتشر شده است

۷۶۵ عنوان کتاب کودک و نوجوان چاپ اول است

۱۲۶۳ عنوان کتاب کودک و نوجوان چاپ مجدد است

۳۳۸۳۰۸۶ عنوان کل شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده در آبان ماه امسال است

۱۶۶۸ عنوان، میانگین شمارگان کتاب کودک و نوجوان است.

۱۰۰۰۰ شمارگان ۴ عنوان از کتاب‌های نشر نیک‌یار است که پرشمارگان‌ترین کتاب کودک در آبان ماه امسال منتشر شده است.

۷۲۹۵۵۵ میانگین قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان در آبان ماه امسال است.

۴۸ درصد افزایش کتاب‌های کودک و نوجوان در آبان ماه امسال نسبت به سال گذشته است.

پرتیراژترین کتاب‌های کودک و نوجوان

پرتیراژترین کتاب‌های کودک و نوجوان در آبان ماه امسال، کتاب‌هایی با رویکرد و محتوای رنگ آمیزی همراه با شعر است که اغلب در تیراژ حدود ۱۰ هزار نسخه برای عنوان منتشر شده است.

آمار و درصد تغییر تعداد کتاب‌های آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱

بیشترین افزایش در رده‌های سنی کودک و نوجوان به میزان ۴۸ درصد، دین به میزان ۲۵ درصد، سپس موضوعات کمک درسی و آموزشی ۲۲ درصد بوده و بیشترین کاهش در رده‌های زبان به میزان ۵۲ درصد، کلیات به میزان ۱۷ درصد، هنر به میزان ۱۴ درصد بوده است.