مناطق نیمه جنوبی پایتخت که از نظر سیستم ریلی کم برخوردار و کم بهره‌بودند، صاحب امکان حمل‌ونقلی جدید می‌شوند که سهم مناطق ۱۸، ۴، ۳، ۲و ۲۲ بیشتر از بقیه مناطق خواهد بود.

 به گزارش همشهری آنلاین؛ یکی از مهم‌ترین نتایج ساخت خطوط جدید شبکه مترو تهران، ایجاد ایستگاه‌های متعدد در مناطق بی‌بهره‌ از نظر سیستم حمل‌ونقل عمومی (ریلی) است؛ در واقع خطوط ۸ تا ۱۱ که ساخت آنها به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته است، نه تنها در هم‌افزایی با خطوط هفتگانه موجود، باعث افزایش سطح کارایی و میزان سرویس‌دهی شبکه کلی مترو پایتخت می‌شوند بلکه محدوده‌های فاقد ایستگاه مترو را نیز صاحب امکان حمل‌ونقلی جدید می‌سازند.

روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در این‌باره توضیح داد: «خطوط جدید، دارای ایستگاه‌هایی در مرز مشترک برخی مناطق خواهند بود که همین مسئله سطح مسافرپذیری آن ایستگاه‌ها را بیشتر می‌کند. خطوط جدید در ۲۰ منطقه شهر تهران دارای ایستگاه هستند؛ به‌طور مثال مسیر و ایستگاه‌های خط ۸ مترو، مسافران ۱۳ منطقه را پوشش می‌دهد که البته بعضی ایستگاه‌ها در مرز مشترک برخی مناطق واقع شده‌اند. مناطق ۲، ۳، ۴، ۱۸ و ۲۲ بیشترین سهم را از ایستگاه‌های خطوط جدید خواهند داشت. در یک نگاه دیگر، می‌توان گفت مناطق نیمه جنوبی پایتخت، حدود ۷۰ ایستگاه جدید را در نقاط اغلب کم برخوردار شاهد خواهند بود.»

اهالی محدوده غرب پایتخت و خصوصاً مناطق ۲۱ و ۲۲ که هم اکنون از فقر شدید سیستم حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری رنج می‌برند، از ۳۰ کیلومتر مسیر مترویی و ۲۲ ایستگاه جدید برخوردار می‌شوند و همه اینها از فواید پرشمار احداث و بهره‌برداری خطوط ۸ تا ۱۱ شبکه مترو تهران محسوب می‌شود که ضرورت تسریع در عملیات تکمیل آنها را یادآور می‌شود.