طبق تحقیقات به عمل آمده گیاهان در تصفیه هوا نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ حتی ناسا نیز در این زمینه لیستی از گیاهان تصفیه کننده هوا را قبلا منتشر کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون خانه‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند؛ اما موضوعی که بیشتر از زیبایی و سرسبزی محیط خانه اهمیت دارد، نقش این گیاهان در تصفیه هوایی است که در آن تنفس می‌کنید.

با توجه به اینکه آلودگی هوا به معضلی اساسی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است، نگهداری گیاهانی که به تصفیه هوا کمک می‌کنند می‌تواند برای سلامت شما مفید باشد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی ناسا هم در این باره تحقیقاتی انجام داده و لیستی از تصفیه کننده‌های طبیعی هوا در گذشته منتشر کرده است.

گیاهان تصفیه کننده هوا در فصل تابستان هوای گرم و خشک را جذب می‌کنند و اکسیژن و رطوبت خاک را در هوا منتشر می‌کنند تا هوای اطراف خنک شود. همچنین این گیاهان بهترین گزینه برای از بین بردن آلودگی هوای محیط خانه هستند، زیرا با استفاده از برگ‌های خود سموم و مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب و هوای تازه و سالم تولید می‌کنند.

گیاهان تصفیه کننده هوا به جز جذب سموم گیاهان از طریق برگ می‌توانند دی اکسید کربن را نیز جذب کنند و با عمل فتوسنتز، اکسیژن تازه تولید می‌کنند. بنابراین هرچه تعداد این گیاهان بیشتر شود اکسیژن بیشتری نصیبتان می‌شود.

همچنین دکتر ولترتون در سال ۱۹۸۵ آزمایشات متعددی بر روی گیاهان مانند گندمی انجام داد. وی در این آزمایش‌ها و متوجه شد وقتی گیاه گندمی را در اتاقی که شامل چند نوع از گازهای سمی هوا بود قرار داد، پس از گذشت ۲۴ ساعت میزان گازهای موجود در اتاق به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. همچنین دکتر ولترتون در تحقیق دیگری نیز به توانایی گیاهان در جذب فرمالدئید پی برد، برخی از گیاهانی که در فضای بسته قرار داشتند پس از گذشت مدتی توانستند  این ماده را در هوا به شکل قابل توجهی کاهش دادند، فرمالدئید یک سم خانگی است که از لوازم خانگی خارج می‌شود و هوای خانه را آلوده می‌کند.

در زیر لیست گیاهانی را که تصفیه کننده هوا هستند می‌خوانید:

۱- سانسوریا؛ زبان مادرشوهر

 سانسوریا آلاینده‌ها و سمومی مانند بنزن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن، زایلن و تولوئن را تصفیه می‌کند و از بهترین و قوی‌ترین تصفیه کننده‌های هوا از نظر ناسا اعلام شده است. نگهداری این گیاه نیز در آپارتمان آسان و بی‌دردسر است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

۲- شفلرا؛ پنجه کلاغی تصفیه کننده

شفلرا سمومی مانند بنزن، زالین و دی اکسید کربن را تصفیه می‌کند. برگ‌های این گیاه سمی است، بنابراین اگه کودک یا حیوانی در خانه دارید باید مراقب باشید. نگهداری این گیاه در آپارتمان راحت و با نور کم نیز سازگار است.

۳- کاکتوس؛ گل کاکتوس تصفیه کننده هوا

کاکتوس نیز کربن، مونواکسید و دی اکسید کربن را تصفیه می‌کند و بی‌شک یکی از راحت‌ترین گیاهانی است که می‌توانید در خانه بی‌دردسر از آن نگهداری کنید.

۴- بونسای؛ بهترین تصفیه کننده هوا

بونسای دی اکسید کربن را حذف می‌کند و با این کار در تصفیه هوا و خنک کردن آن نقش مهمی دارد. با این گیاه زیبا می‌توانید سلامت خود را تضمین کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

۵- دیفن باخیا

این گیاه نیز در تصفیه هوا نقش بسزایی دارد. در واقع جز قوی‌ترین گیاهان اکسیژن ساز است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

 ۶- آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه پرطرفداری است که خواص بسیاری دارد، اما شاید ندانید که در تصفیه هوا هم نقش دارد. آلوئه ورا شما را از شر سمومی مانند فرمالدئید و بنزن خلاص می‌کند.

 ۷- آگلونما

آگلونما فرمالدهید و زایلین را تصفیه می‌کند. این گیاه زیبا شب‌ها اکسیژن خالص تولید می‌کند و جزو ده گیاه برتر از نظر تصفیه هوا و بهبود کیفیت هوا از نظر ناسا است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

۸- فیکوس

فیکوس سمومی مانند بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن را از شما دور می‌کند. نگهداری این گیاه نیز در آپارتمان راحت و بی‌دردسر و حتی با نور کم هم سازگار است.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع فیموس روی لینک زیر کلیک کنید:

۹- اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم سمومی مانند بنزن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید را تصفیه می‌کند. این گیاه علاوه بر اینکه بسیار زیباست گل نیز می‌دهد. فقط دقت کنید این گیاه را در مقابل نور مستقیم قرار ندهید.

۱۰-عشقه

پاپیتال یا عشقه سمومی مانند فرمالدئید و بنزن را دور می‌کند و یک گیاه بسیار عالی برای تصفیه هوا است.  

۱۱- گیاه عنکبوتی یا گندمی

گیاه عنکبوتی جزو مقاوم‌ترین گیاهان تصفیه کننده هواست که از شما در برابر سمومی مانند فرمالدئید و زایلن محافظت می‌کند.

 ۱۲-گیاه دراسنا  

دراسانا نیز اکسیژم ساز است و از شما در برابر سمومی مانند زایلن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید محافظت می‌کند.

۱۳- پتوس یا پوتوس

گیاه پرطرفدار و زیبای پتوس نیز سمومی مانند زایلن، بنزن، مونوکسید کربن را نابود می‌کند و جزو قویترین گیاهان اکسیژن ساز است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

۱۴- سرخس  

سرخس نیز فرمالدئید و بنزن را حذف می‌کند و تصفیه کننده هوا محسوب می‌شود. این گیاه برای نگهداری در حمام و سرویس بهداشتی نیز بسیار مفید است. 

۱۵- فیلودندرون

فیلودندرون سم فرمالدئید را از شما دور می‌کند و به جز زیبایی‌اش که آن را مدیون برگ‌های شبیه به قلب یا گوش گرگی‌اش است، هوا را نیز تصفیه می‌کند.

۱۶-   نخل اریکا

نخل اریکا یکی از بهترین تصفیه کننده‌های هواست، زیرا تولوئن و هیدروکربن های مضر را از هوا تصفیه می‌کند. همچنین یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای زیبایی بخشیدن به محیط خانه است. اما نخل اریکا به جز زیبایی در دکوراسیون خانه، آلودگی‌ هوا را هم از بین می‌برد. محققان می‌گویند این نوع نخل برای کسی که سرما خورده است، مثل یک داروی قوی عمل می‌کند. زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می‌کند.  

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها