کتاب «خداحافظ پدرخوانده» نوشته علی‌اصغر شیرزادی از سوی نشر خزه منتشر شد شیرزادی جزو نویسنگان نسل سوم داستان نویسی ایران است. «هلال پنهان» او به چاپ پنجم رسید. رمان «طبل آتش» دو چاپ خورد و «غریبه و اقاقیا» برنده دو جایزه داخلی و بین المللی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، این کتاب با عنوان فرعی «درنگی بر شش رمان جهانی و نگاهی به داستان‌نویسی ایرانی» گزیده‌ای است از مهم‌ترین تحلیل‌های ادبی علی‌اصغر شیرزادی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار پیشکسوت که پیشتر در نشریات به چاپ رسیده‌اند.

تحلیل‌های کتاب در دو بخش گرد آمده‌اند. بخش اول، شامل نقدهای شیرزادی بر رمان‌هایی از این نویسندگان نامدار است: ماریو بارگاس یوسا، کازوئو ایشی‌گورو، هرتا مولر، کلود سیمون، فریدریش دورنمات و آناتولی ریباکوف.

بخش دوم کتاب «خداحافظ پدرخوانده» به ادبیات ایران اختصاص دارد. کشف معنا و بازآفرینی زندگی در داستان‌نویسی ایرانی، نگاهی به پیوند میان‌بارگی و ابتذال در میدان ادبیات داستانی، و حاشیه‌ای بر آسیب‌شناسی داستان‌نویسی در ایران، از جمله مقالات این بخش از کتاب هستند. شیرزادی همچنین در این بخش به بررسی یک اثر یا کارنامه‌ ادبی نویسندگانی چون محمود دولت‌آبادی، محمدعلی علومی، یعقوب یادعلی و جلال آل‌احمد پرداخته است.

روی جلد کتاب

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «این فوج‌درفوج کارمندان ادبی و غیرادبی که طی چهل و چند سال گذشته -چه با شیدایی و چه از سر وظیفه‌شناسی حرفه‌ای- در روزنامه‌ها و مجله‌ها میلیون‌ها سطر قلم‌فرسایی کرده‌اند تا شادروان جلال آل‌احمد را به قامت یک «اسطوره» برآورند و از ماترک ادبی آن نویسنده یکّه در جهت سوداهای خود هزینه کنند، حتی برای لحظه‌ای به خود زحمت اندیشیدن داده‌اند تا دریابند که «نخبه‌گرایی» خاص هایدگری آن مرشد نازنین در قالب حکم‌های برگشت‌ناپذیر به شبه‌فاشیسم می‌انجامد؟»

«خداحافظ پدرخوانده»  در  ۱۰۸ صفحه و با قیمت ۵۰ هزار تومان به کتابفروشی‌ها راه یافته است.