نبود سیاستگذاری منسجم و بی‌توجهی به بازاریابی موجب شده است تا در سال‌های اخیر بسیاری از اقلام صادرات غیرنفتی کشور با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شوند.

موضوعی که با نابسامانی بازارهای جهانی فرش اکنون با تشدید افزایش قیمت زعفران، به انتظار طلای سرخ ایران نشسته است. در واقع می‌توان گفت لطماتی که در ماه‌های اخیر توسط برخی واسطه‌ها به بازار زعفران کشور وارد شده سرنوشتی مشابه فرش ایرانی برای این محصول رقم خواهد زد که آثار آن طی 2 سال آینده مشخص خواهد شد.

موضوعی که یک صادر‌کننده زعفران با هشدار نسبت به وضعیت نابسامان کنونی تولید و عرضه این محصول به آن اشاره کرده و به ایسنا، می‌گوید: ضربه‌ای که واسطه‌ها به بازار زعفران وارد کردند، غیرقابل جبران است و اثر خود را طی 2 سال آینده نشان می‌دهد به عبارتی دیگر واسطه‌ها همانند سرطان در بازار زعفران عمل می‌کنند.

خزایی، می‌افزاید: در سال‌های اخیر چین و افغانستان از طریق ورود پیاز زعفران چه به‌صورت آزاد و چه قاچاق این بازار را نابسامان‌تر کرده‌اند. و با این روند بازار زعفران در آینده جایگاهی نظیر جایگاه فعلی فرش پیدا می‌کند.وی می‌گوید: با وجود مبادله زعفران بین واسطه‌ها و با قیمت‌های بالا، مشتری خارجی محصول ما ر‌ا نمی‌خرد و صادرات صورت نمی‌گیرد. دست به دست شدن محصول در خانه‌ها و انبارها نه تنها در‌آمد ارزی برای کشور ندارد، بلکه سبب می‌شود که بازار زعفران در آینده جایگاهی نظیر جایگاه فعلی فرش  پیدا کند.این صادرکننده در زمینه راهکارهای ساماندهی واسطه‌ها، می‌افزاید: صحبت‌هایی در این زمینه با همکاران صورت گرفته است و وزارت امور اقتصاد و دارایی و بازرسی باید در این زمینه همکاری کنند.

می‌توان در شهرهایی مانند کاشمر، تربت‌حیدریه، تربت جام و حتی خود مشهد که واسطه‌ها در آن به کار مبادله زعفران در مقادیر بالا مشغول هستند و سود فراوانی نیز از این طریق دارند، از ماموران بازرسی استفاده کرده و جلوی خسارات وارده توسط واسطه‌ها را گرفت.وی با بیان عدم‌حمایت دولت از بخش خصوصی و تشکل‌ها، می‌گوید: با تعیین حداکثر و حداقل قیمت (قیمت تضمینی) برای این بخش می‌توان تا حدودی قیمت‌ها را تعدیل کرد که این امر مستلزم وجود یک نیروی اجرایی در این زمینه است.