نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، گفت «طوفان» کرونا این کشور را تکان داده است و از همه شهروندان خواست واکسن بزنند و احتیاطات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز، شمار موارد عفونت کرونا در هند در ۲۴ ساعت گذشته به ۳۴۹۶۹۱ مورد رسید و برای چهارمین روز پیاپی رکوردشکنی کرد. بیمارستان‌ها در دهلی نو، پایتخت هند، و سراسر این کشور پس از پایان یافتن ذخایر اکسیژن پزشکی و پر شدن همه تخت‌هایشان بیماران را جواب می‌کنند.

مودی در سخنرانی رادیویی‌اش گفت: «ما به خودمان مطمئن بودیم، روحیه ما پس از مهار موفقیت‌آمیز موج اول بالا رفته بود، اما این طوفان کشور را تکان داده است.»

دولت به خاطر برداشتن زودهنگام محدودیت‌ها در ابتدای امسال و اجازه دادن به گردهمایی‌های بزرگ مذهبی و سیاسی در هنگامی که شمار موارد روزانه عفونت به زیر ۱۰هزار مورد رسیده بود و نداشتن طرحی برای تقویت نظام مراقبت بهداشتی برای بحران‌های بعدی با موجی از انتقادات روبه‌رو شده است.

یک بیمار مبتلا به کرونا در خارج بخش اورژانس بیمارستانی در دهلی نو

هجوم بیماران به بیمارستان‌ها

بیمارستان‌ها و پزشکان هشدار می‌دهند که نمی‌توانندن از پس هجوم بیماران برآیند.

خیابان‌ها در بیرون یک معبد سیک‌ها در شهر قاضی‌آباد در حاشیه دهلی نو به شکل بخش اورژانس بیمارستان درآمده بود و ماشین‌ها پر از بیماران دچار تنگی نفسی بود که برای گرفتن اکسیژن به این محل آمده بودند.

در جاهای دیگر از پایتخت، مردم با برانکاردهای حامل بیماران و کپسول‌های اکسیژن بیرون از بیمارستان‌ها صف کشیده‌ بودند و عاجزانه از مقامات می‌خواستنند بیماران‌شان را راه دهند.

وزیر اعظم دهلی نو تعطیلی عمومی در پایتخت را که روز دوشنبه پایان می‌یافت، برای یک هفته دیگر تمدید کرد. کووید-۱۹ هر چهار دقیقه یک نفر را در این شهر می‌کشد.

متخصصان همه‌گیرشناسی و ویروس‌شناسان می‌گویند گونه‌های واگیرتر ویروس کرونا از جمله گونه‌ هندی آن (با نام رسمی B.1.6.1.7) این اوج‌گیری شیوع را تشدید کرده‌اند.

پزشکان در انستیتوی علوم پزشکی All India در دهلی نو دریافته‌اند که در حال حاضر یک بیمار در هر ۱۰ تماس تا ۹ مورد ویروس را به دیگران منتقل می‌کند، در حالی که این رقم در سال گذشته حداکثر ۴ مورد بود.

مرگ‌ها چند برابر شده‌اند

هند با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری‌اش تا به حال ۱۶.۹۶ میلیون مورد عفونت کرونا و ۱۹۲۳۱۱ مورد مرگ ناشی از آن گزارش کرده است. وزارت بهداشت هند روز یک‌شنبه اعلام کرد ۲۷۶۷ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در این کشور به علت کرونا درگذشته‌اند.

فقط در ماه گذشته در هند، شمار موارد روزانه عفونت تا ۸ برابر و شمار موارد مرگ ۱۰ برابر شده است. کارشناسان بهداشتی می‌گویند شمار مرگ‌ها ناشی از کرونا در هند احتمالا بسیار بالاتر از ارقام رسمی است.

انتقاد از آمریکا بالا می‌گیرد

هم‌زمان موج انتقادات از آمریکا در هند بالا گرفته است، چرا که آمریکا با فعال کردن «لایحه تولید دفاعی» بر صادرات مواد خام مربوط به واکسن‌ها از این کشور کنترل اعمال کرده است.

«انستیتو سرم هند» (SII)، بزرگ‌ترین سازنده واکسن در جهان، این ماه از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواست تا منع صادرات مواد خام واکسن از این کشور لغو کند تا امکان افزایش تولید واکسن آسترازنکا در هند فراهم شود.

همچنین راجا کیرشنامورتی، نماینده هندی‌تبار کنگره آمریکا، از دولت بایدن خواست واکسن‌های کرونا مصرف‌نشده در آمریکا را به هند بفرستد.

کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه هم برای کمک‌رسانی به هند اعلام آمادگی کرده‌اند.

سوزندان اجساد فوت‌شدگان به علت کرونا در یک محل مرده‌سوزی در دهلی نو

موج دوم کرونا هنوز به اوجش نرسیده است

روزنامه ایندین اکسپرس به نقل از منابع داخلی دولت هند نوشت انتظار می‌رود موج دوم شیوع کرونا در این کشور در میانه ماه مه (اواخر اردیبهشت)‌ به اوج خود برسد و شمار موارد روزانه عفونت به نیم میلیون مورد در روز بالغ شود.

به نوشته این روزنامه وی کی پل، رئیس کارگروه کووید-۱۹ در هند در ملاقاتی با نخست‌وزیر مودی و سروزیران ایالتی با اعلام این موضوع گفته است زیرساخت بهداشتی‌درمانی در ایالت‌های پرجمعیت هند نمی‌تواند از پس این موج کرونا برآید.