همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند منابع آب جهان باید به دقت مدیریت شود تا نیازهای میلیاردها نفری که به مراکز شهری هجوم می‌آورند، تامین شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان سه‌شنبه 24 ژوئن (4 تیر)  در کنفرانسی درباره توسعه پایدار در سنگاپور گفتند پیشرفت‌‌ها در تکنولوژی آب نقش مهمی در افزایش منابع آب ایفا خواهد کرد، اما اقدامات ساده‌ای مانند بستن نشتی‌های لوله‌ها و صرفه‌جویی آب در خانه هم مهم هستند.

تونی تان، رئیس " بنیاد ملی پژوهش" سنگاپور گفت که دنیا شاهد بزرگترین مهاجرت از مناطق روستایی به مناطق شهری است، که در ابعادی بزرگتر از پدیده مشابه در اروپا و آمریکای شمالی در قرن هجدهم صورت می‌گیرد.

او خطاب به صدها نماینده از کشورهای مختلف گفت: "تا پایان امسال، برای اولین بار در تاریخ، بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری ساکن خواهند بود."

او افزود: "بیشترین رشد جمعیت در مناطق شهری در کشورهای رو به توسعه به خصوص در آسیا رخ خواهد داد."

او گفت تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که شهرک‌ها و شهرها در جهان رو به توسعه تا سال 2030 بیش از 80 درصد جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد.

تان و سایر کارشناسان گفتند انتظار می‌رود این جابه‌جایی جمعیتی بر سیستم‌های حمل و نقل، مسکن و منابع آب فشا زیادی وارد آورد، و برطرف کردن نیازهای سلامت و بهداشت محیط را مشکل‌تر کند.

تان نمونه چین را یادآور شد که امروز بیش از 660 شهر دارد، در حالیکه 25 سال قبل تنها220 شهر داشت. او افزود پیش‌بینی‌ می‌شود که در کمتر از 10 سال آینده، بیش از نیمی از جمعیت چین یا 870 میلیون نفر در شهرها زندگی کنند.

به گفته او با توجه به شهرهای جدیدی که برای سکونت این افراد ساخته خواهد شد، بیش از 40 کلان‌شهر جدید ظهور خواهد کرد، که هر کدام اندازه‌ای معادل پکن خواهند داشت.

نخست وزیر سابق ژاپن یوشیرو موری در این کنفرانس گفت ناحیه آسیا-اقیانوسیه علیرغم رشد اقتصادی قوی،  محل سکونت 700 میلیون نفر است که دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند، و تعدادی بیشتری از مردم این ناحیه فاقد تسهیلات پایه‌ای دفع فضولات هستند.

نخست‌وزیر سنگاپور لی‌هسین لونگ گفت با سرعت و میزان بالای فعلی شهری‌شدن که چالش فراهم‌آوری آب سالم و قابل‌اطمینان را تشدید می‌کند، آب به طور فزاینده‌ای به عنوان کانون بحران‌زای بالقوه جهانی در نظر گرفته می‌شود.

فهید الشریف، رئیس " شرکت حفاظت آب شور"، در عربستان سعودی گفت پیشرفت‌های تکنولوژیک کشورها را قادر کرده است که فاضلاب‌ها را بازیافت کنند و آب‌دریا شیرین کنند.
اما به گفته او این تکنولوژی‌ها گران‌قیمت هستند، و اقدامات ساده‌ای مانند مهار نشت آب در شبکه‌های آب‌رسانی و مدیریت استفاده آب در خانه باید مورد تاکید قرار گیرد.

سال گذشته دانشمندان برجسته هواشناس پیش‌بینی کردند که میلیاردها نفر با کمبود آب روبه‌رو خواهند شد و صدها میلیون نفر در نتیجه آسیب ناشی تغییر الگوی ریزش باران، تشدید قدرت توفان‌ها و افزایش خطر خشکسالی، سیلاب و فشار بر منابع آب به علت تغییرات آب و هوایی کره زمین ناشی از گازهای گلخانه‌ای به گرسنگی دچار خواهند شد.