بازارچه شهرستانی در ضلع جنوب‌شرقی میدان امام حسین(ع) قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین مراکزخرید منطقه۱۳ به حساب می‌آید.

  همشهری آنلاین- پروانه بهرام نژاد:  بازارچه شهرستانی در ضلع جنوب‌شرقی میدان امام حسین(ع) قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین مراکزخرید منطقه۱۳ به حساب می‌آید. این بازارچه که قدمت آن به دهه ۳۰ برمی‌گردد، به دلیل فرسودگی نیازمند رسیدگی بیشتر و بازسازی است. از این‌رو امسال مدیریت شهری نوسازی و بازسازی محیطی آنجا را در دستور کار قرار داده‌است.  

  • مشکلات رنگارنگ

فرسوده بودن محدوده و واحدهای صنفی، عرض کم معبر و آلودگی‌های زیست‌محیطی مغازهای فعال از مهم‌ترین مشکلات این بازارچه است که برای رفع آنها تاکنون چندین طرح موقتی اجرا شده اما این بار طرح ساماندهی و بهسازی محیطی بازارچه شهرستانی مطرح است که با هدف رفع مشکلات و ارتقای خدمت‌رسانی به شهروندان انجام می‌شود. برای این منظور هم چند جلسه برگزار شده که «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «در برنامه زمانبندی شده و براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته از عملکرد و مشکلات این بازارچه برای بهینه‌سازی و بهسازی محیطی اقدام خواهد شد. » او می‌افزاید: «ازآنجاکه شهروندان نیازهای اولیه خود را از بازارچه‌های محلی برطرف می‌کنند، بنابراین رفع مشکلات بازارچه‌ها نقش مهمی در افزایش رضایتمندی آنها خواهد داشت. »

  • توجه به بافت فرسوده

در آخرین جلسه‌ای که برای رسیدگی به وضعیت بازارچه شهرستانی انجام شده، پیش فرض‌های آغازین طراحی بازارچه و پهنه‌بندی اقدامات ارائه و صورت جلسات کمیته راهبری، باز طراحی و تهیه آلترناتیوهای پیشنهادی و تهیه الگوی انتخابی مطرح و بررسی شده‌است.  
رحمان‌زاده می‌گوید: «طراحی اولیه برای بازسازی و نوسازی این بازارچه ارائه شده و کارشناسان مطالعات را انجام داده‌اند. » او ادامه می‌دهد: «نوسازی بافت‌های فرسوده شهری یکی از مسائل اساسی در حوزه شهرسازی است که در این راستا با توجه به اینکه محله‌ها نقطه عطف شهرها و هسته اولیه شکل‌گیری و توسعه آنها در دوران گذشته و حال هستند، شهرداری منطقه با تکیه بر رویکرد محله‌محوری اقدامات متعددی برای بهبود وضعیت اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان محدوده‌ها و محله‌های هدف انجام می‌دهد که یکی از آنها بازارچه شهرستانی است. »

  • کسبه همکاری کنند

ساماندهی مشکلات بازارچه شهرستانی نیازمند همکاری بیشتر کاسبان است و اگر همراهی آنها نباشد، این بار هم نمی‌توان به رفع مشکلات خیلی امیدوار بود. چراکه در ماه‌های پایانی سال گذشته هم طرح ساماندهی بازار شهرستانی در زمینه‌های بهداشت و سدمعبر با حکم دادستانی و همکاری نیروی انتظامی اجرا شد و با اجرای آن به کاسبان فرصت دادند تا مشکلات خود را رفع کنند که برخی انجام دادند اما بعضی همچنان از قوانین سرپیچی می‌کنند.