سازمان جهانی بهداشت می‌گوید به نظر می‌رسد برخی داروها می‌توانند شدت یا مدت بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهند و این سازمان بر چهار تا پنج داروی با بیشترین تاثیربخشی تا به حال متمرکز است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  سازمان جهانی بهداشت یک ابتکار عمل جهانی به نام «کارآزمایی یگانگی» برای تولید واکسن‌ها، داروها و آزمایش‌های ایمن و مؤثر برای پیشگیری، تشخیص و درمان کووید-۱۹ که تابه‌حال ۴.۱۹ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است، رهبری می‌کند.

مارگرت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت دراین‌باره گفت: «ما داروهایی را در اختیار داریم که به نظر می‌رسد در بررسی‌های بسیار مقدماتی شدت و مدت بیماری را کاهش داده‌اند، اما هنوز دارویی که ویروس را به‌کلی نابود یا متوقف کند، در اختیار نداریم.»

او افزود: ‌«ما داده‌های مثبتی از این داروها به دست آورده‌ایم اما نیاز به داده‌های بیشتری برای اطمینان صددرصدی دراین‌باره داریم.»

هریس نام این داروها را اعلام نکرد، اما شرکت داروسازی گیلیاد ساینسز می‌گوید داروهای ضد ویروسی‌اش به نام رمدسیویر به بهبود نتایج درمانی بیماران کووید-۱۹ کمک کرده است. داده‌های بالینی که ماه پیش درباره رمدسیویر منتشر شد، امیدها را درباره یافتن درمانی مؤثر افزایش داد. چندین بررسی که ترکیب‌های چند داروی ضد ویروسی را بر روی بیماران آزمایش کرده بودند، نیز به نتایج امیدبخشی رسیده‌اند.

نتایج یک کارآزمایی بالینی در هنگ‌کنگ که این ماه منتشر شد نیز نشان داد که ترکیب سه داروی ضد ویروسی به تسکین علائم در بیماران دچار عفونت خفیف تا متوسط کووید-۱۹ کمک کرده و میزان ویروس را در بدن آن‌ها کاهش داده است.

این کارازمایی که شامل ۱۲۷ بیمار می‌شد، تأثیر یک ترکیب دارویی شامل داروهای ضد اچ‌آی‌وی لوپیناویر-ریتوناویر، داروی ضد هپاتیت ویروسی ریباویرین، و داروی اینترفرون بتا درمان‌کننده ام‌اس را برای درمان بیماران کووید-۱۹ با یک گروه شاهد که فقط داروی ضد اچ‌آی‌وی دریافت می‌کردند، مقایسه کرده بود.

داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکین که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بسیار برای آن تبلیغ می‌کرد، نیز در یک بررسی روی بیماران بستری با کووید-۱۹ سودمندی را نشان نداد.

پژوهشگران در این بررسی که البته محدودیت‌های معینی هم داشت، گزارش کردند که استفاده از هیدروکسی کلروکین بر کاهش نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی و کاهش خطر مرگ در بیماران کووید-۱۹ تأثیری نداشته است.

نتایج یک بررسی جدید: داروی ضد مالاریا بر روی کرونا بی‌تاثیر است

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره انتظارات درباره دستیابی به واکسن هم هشدار دارد و گفت کروناویروس‌ها اصولاً «ویروس‌های بسیار نیرنگ‌بازی» هستند و «ساختن واکسن بر ضد آن‌ها کار مشکلی است.»

بیش از ۱۰۰ واکسن بالقوه برای کووید-۱۹ در دست ساخت است ازجمله چندین واکسن به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده‌اند. سازمان جهانی بهداشت در ماه آوریل گفته بود که دستیابی به واکسن دست‌کم ۱۲ ماه طول خواهند کشید.

برچسب‌ها