تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

رئیس سازمان چای کشور گفت: امسال ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای را خریداری می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس «حبیب جهانساز» گفت: در سال ۹۷، تعداد ۱۲۱ کارخانه با سازمان چای عقد قرارداد داشتند و این میزان در سال گذشته به ۱۶۱ عدد رسید و در تلاشیم امسال این تعداد را به ۱۶۵ عدد کارخانه برسانیم.

جهانساز اظهارکرد: در سال‌های گذشته به‌خصوص در دهه ۸۰ میزان باغ‌های زیر کشت چای در استان گیلان و مازندران به ۳۲ هزار هکتار رسیده بود که در سال گذشته این میزان به ۲۰ هزار زمین زیر کشت کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در سال گذشته ۱۲۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری و ۲۵ هزار تن چای خشک هم تولید شد که امیدواریم با افزایش میزان باغ‌های زیر کشت، میزان برگ سبز چای تولیدشده هم افزایش پیدا کند.

جهانساز بیان کرد: بخشی از باغ‌های چای به دلایل مختلف ازجمله تغییر کاربری و یا قرار گرفتن در طرح هادی دیگر قابلیت بهره‌برداری را ندارند، میزان باغ‌های چای قابل پرورش چای در استان‌های شمالی ۲۵ هزار هکتار است.

وی تصریح کرد: اقداماتی مانند اصلاح و بهسازی باغ‌ها و همچنین افزایش قیمت برگ سبز چای باعث شد تا چایکاران برای پرورش چای از خود رغبت نشان دهند.

جهانساز افزود: در سال گذشته و برای بهسازی و مکانیزاسیون باغ‌های چای ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق تخصصی چای به چایکاران داد شده و تاکنون هزار عدد ماشین‌آلات چیدن چای از سوی آنها خریداری‌شده است.