بیش از ۵۵ پروژه خدماتی، رفاهی و شهری در قالب سرانه‌های هفت گانه شهری منطقه ۲۲ با حضور شهردار تهران ،نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر تهران اکنون در حال بهره برداری است.

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: مهمترین طرح هایی که امروز در تکه بیست و دوم پایتخت افتتاح می شود شامل ۵ پروژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی، ۳ پروژه در حوزه زیرساخت و مناسب سازی تردد و استفاده از امکانات شهری برای معلولان با هدف تحقق شعار «تهران شهری برای همه»، ۲ پروژه در حوزه «تفریحی و گردشگری» و همچنین ۴ پروژه در بخش تجهیزات شهری است که با بهره برداری از این پروژه ها همه اقشار اجتماعی فارغ از جنسیت، سن و معلولیت می توانند بدون مانع از همه امکانات شهر استفاده کنند.«علی نوذرپور»، شهردار منطقه ۲۲ به اعتبارات مالی لازم برای بهره برداری از پروژه های احداث شده اشاره می کند و می‌گوید: « کل اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها ۶۱۳ میلیارد ریال است که ۵۸۱ میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری، ۱۹ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی تامین شده است. همچنین ۱۳ میلیارد ریال نیز به کمک خیران اختصاص دارد که با این مبلغ کتابخانه‌ای در ورودی چیتگر ساخته شده است. »  شهردار منطقه هدف از افتتاح این پروژه ها را رفع کمبود سرانه های هفت گانه شهری منطقه می داند و در این باره می گوید: «مشکل جدی که در منطقه ۲۲ وجود داشت این بود که ساخت و ساز انجام شده و بلندمرتبه سازی شکل گرفته بود و بارگذاری سکونتی حتی بیش از ظرفیت اکولوژیک انجام شده بود ولی متناسب با این بارگذاری جمعیتی، سرانه های خدماتی شکل نگرفته بود. از رسالت های این دوره از مدیریت شهری پاسخگویی به این کمبودها و تامین سرانه ها و ایجاد یک توسعه متوازن در منطقه ۲۲ بود. در همین چارچوب ۵۵ پروژه ای که تعریف شده، ۲ مورد در حوزه فضای سبز، با تاکید بر فضای سبز محله ای است؛ چون بخش قابل توجهی از فضای سبز منطقه مانند بوستان چیتگر، لتمال کن، خرگوش دره وردآورد و کمربند سبز حریم منطقه ۲۲، کارکرد شهری و فراشهری دارند. »

مهمترین پروژه های در حال افتتاح

  • تاراز: مجموعه گردشگری تاراز درراستای تعامل فرهنگی و حرکت به سمت شهر انسان محور و مکانی برای گفت و گوی شهروندی ایجاد شده است و در طول سال میزبان برنامه های فرهنگی متعددی خواهد بود.
  • بوستان تندرستی:  این بوستان چهار و نیم هکتار وسعت دارد و با هدف افزایش سرانه فضای سبز و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان ایجاد شده است.
  • کتابخانه چیتگر: زمین این کتابخانه از سوی شهرداری واگذار و توسط خیران در سه طبقه به مساحت ۷۵۰ متر مربع ساخته شده است.
  • پاتوق فرهنگی لیدا فریمان: مسیر تندرستی، زمین های ورزشی والیبال، فوتبال، بدمینتون و امکانات ورزشی برای معلولان از جمله بخش های این پاتوق ورزشی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع است.
  • بازار میوه و تره بار آزادشهر: این بازار میوه و تره بار بیش از ۱۵هزار متر مربع وسعت دارد و ۹غرفه در آن جانمایی شده است.
  • دهکده مهربانی 2: با افتتاح این پروژه امکان نگهداری از هزار قلاده سگ در زمینی به وسعت ۱۷هزار مترمربع فراهم شده است.