مدیر امور پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تفرش گفت: ربات تمیزکننده صفحات خورشیدی با همکاری شرکت توزیع برق استان مرکزی در این واحد دانشگاهی طراحی و ساخته شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «علی‌محمد فتوحی»   پنج شنبه بیست و هشتم آذر افزود: ربات تمیزکننده صفحات خورشیدی نیاز به آب ندارد و این ربات به دلیل قابلیت تنظیم ارتفاع، ماژول‌های(یک قطعه به نسبت فشرده که جزیی از یک دستگاه بزرگ‌تر است) غیر هم‌سطح در نیروگاه‌های خورشیدی را تمیز می‌کند.

وی ادامه داد: تمیز نگه داشتن صفحات خورشیدی به منظور ایجاد حداکثر بازدهی و افزایش طول عمر صفحات مهمترین هدف طراحی و ساخت این محصول است.

مدیرامور پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش در استان مرکزی بیان کرد: در این ربات همچنین برای کاهش هزینه‌های شست‌ و شو و صرفه‌جویی درمصرف آب از روش‌های تمیزکاری بدون آب استفاده شده است.

فتوحی اظهار داشت: طراحی و ساخت این ربات حاصل تلاش ۲ ساله «امیرحسین احمدی» و «بهنام نحیفی» دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تفرش، «علیرضا اکبری» و «یونس ملکوتی‌خواه» فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه تفرش و به سرپرستی «مجتبی پیشوایی» و «محمدرضا میوه» اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تفرش است.  

دانشگاه تفرش دارای ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو است که درهشت رشته مشغول به تحصیل هستند.

این مرکز آموزش عالی ۸۵ عضو هیات علمی تمام وقت دارد.