تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۶

پیش از آنکه زمستان به بهار برسد و گرمای هوا، خاطره روزهای سرد و برفی زمستان امسال را از یادها ببرد، گزارش تصویری از یک شب سرد زمستانی را می‌بینیم.

شهر زیبا و قدیمی سنندج مرکز استان کردستان است. گفته می‌شود که سنندج از دوران‌ قدیم، از قریه‌های کردستان و به «سنه» مشهور بود.

عکس ها از غزال مفاخری

بعدها  قلعه‌‌ای در آنجا بنا شد و به همین علت  به «سنه‌دژ» یا سنندج معروف شد. شهر سنندج در دامنه کوهی قرار گرفته است که  حدود 2550متر ارتفاع دارد. نام این کوه «آبیدر» یا به زبان کردی «ئاویدر» است و یکی از محل‌های گردش و تفریح مردم این شهر و گردشگران  است.
«آبیدر» به چند دلیل برای مردم این شهر  اهمیت زیادی  دارد: هم این‌که به شهر نزدیک است و هم  به دلیل مشرف بودن به شهر زیبایی خاصی به منطقه  می‌بخشد و از طرف دیگر چشم‌انداز دل‌انگیزی است که از فراز آبیدر لحظه‌های شادی را برای مردم به‌وجود می‌آورد و همچنین  چشمه‌های زیبای آب معدنی   آن نیز بسیاری از مردم را به سمت خود می‌کشاند. «ئاویدر» یا آبیدر به معنای جایی است که از آن آب بیرون می‌جوشد. آبیدر  زمستان‌ها‌ در جامه‌ای سفید منتظر است تا مردم را در آغوش بلورهای برف  به مهمانی گرمای شادی دعوت کند.  برف‌ سنگین زمستان امسال برای سنندجی‌ها   با خاطره‌های جذابی در آبیدر همراه بود.