معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه زیر یک درصد زندانیان کشور مبتلا به ایدز هستند، گفت: ۱۲۶ کلینیک داریم و حدود ۵۰ پزشک درمانگر ایدز با ما همکاری دارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مهرزاد تشکریان افزود: بیش از ۶۰ درصد زندانیان اعتیاد دارند و این یعنی در معرض رفتارهای پرخطر و احتمال ابتلا به ایدز هستند.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور گفت: پیش از ورود به زندان، از زندانیان آزمایش‌های مختلف می‌گیریم و سال گذشته ۲۱۰ هزار آزمایش از آنها گرفته شد.

وی ادامه داد: در زندان با زندانیانی سر و کار داریم که اقامت آنان بسیار کم است، بیش از ۵۰ درصد این افراد کمتر از ۹۰ روز اقامت دارند، این اقامت کوتاه کارمان را سخت می‌کند. چراکه باید مراقبت و سلامت آنان در درون زندان انجام شود و در  بیرون از زندان هم ادامه پیدا کند.

تشکریان تاکید کرد: طبق بررسی‌ها هر قدر که پوشش متادون و درمان اعتیاد بالاتر رفته، روند ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی کاهش یافته است.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور در ادامه اعلام کرد: همچنین از سال گذشته درمان هپاتیت C را آغاز و به همین‌منظور ۱۲۶ بیمار زندانی را درمان کرده‌ایم.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز نیز چندی پیش از کاهش آمار مبتلایان به ایدز در زندان‌های کشور خبر داده و گفته بود: در زندان به دلیل غربالگری، به معتادان سرنگ داده می‌شود و به همین دلیل موارد ابتلا به ایدز جدید در زندان‌های کشور بسیار کم مشاهده می‌شود.

محرز گفت: زندانیان مبتلا به ایدز با تماس جنسی، تاتو و سرنگ مشترک ایدز، هپاتیت نوع B و C را به سایر زندانیان منتقل می‌کنند.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در سال‌های گذشته خون و فرآورده‌های خونی و پس از آن سرنگ مشترک، راه انتقال ایدز بین زندانیان بود و مردان ۹۶ درصد و زنان ۴ درصد مبتلایان را تشکیل می‌دادند. اما اکنون تماس جنسی در رده اول عوامل انتقال ایدز قرار دارد و ۶۵ درصد مردان و ۳۵ درصد از زنان، مبتلایان را تشکیل می‌ دهند. سن ابتلا هم به ۲۵ تا ۳۰ سال رسیده است.

این پزشک افزود: با افزایش آمار کارتن‌خواب‌ها و معتادان در کشور، خطر طغیان ایدز وجود دارد اما ۹۹ درصد راه انتقال ایدز در ایران اکنون از راه تماس جنسی است.