رئیس اورژانس کشور ضمن اعلام آمار بیماران ناشی از آلودگی هوا گفت: به‌اندازه کافی آب بنوشید تا با شست‌وشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان آثار ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر پیرحسین کولیوند، در خصوص اهم اقدامات مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت در موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: بر اساس اطلاعیه و اخطاریه شماره ۱ ویژه آلودگی هوا که در تاریخ ۱۶ و ۱۸ آبان از سوی سازمان هواشناسی دریافت شد، مبنی بر کاهش کیفیت هوا در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم و اصفهان، ضمن ارسال هشدار به مراکز EOC و MCMC وضعیت E۱ به این مراکز اعلام شد.

رئیس اورژانس کشور در خصوص آمار تجمیعی خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی در زمینه خدمات‌رسانی به بیماران تنفسی و قلبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ آبان به تفکیک استان، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان ۷۱۸ بیمار تنفسی و قلبی، در استان البرز ۶۴۰ بیمار، در استان تهران ۲۸۶۳ بیمار، در استان قزوین ۲۱۹ بیمار، در استان قم ۱۲۶ بیمار و در استان مرکزی ۱۶۴ بیمار و در مجموع، 4۷۳۰ بیمار تنفسی و قلبی، توسط اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی پذیرش شدند و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفتند.

  •  اعلام آماده‌باش به مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی

کولیوند در خصوص اهم اقدامات مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت گفت: ارسال هشدار هواشناسی به مراکز EOC دانشگاه‌های درگیر، اعلام آماده‌باش به مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی در افزایش مراجعات بیماران تنفسی و قلبی، توصیه به استقرار اتوبوس‌آمبولانس و آمبولانس اورژانس در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهرهای درگیر، رصد و پایش لحظه‌ای سایت‌های هواشناسی معتبر داخلی و خارجی و رصد پایش لحظه‌ای شاخص‌های آلودگی و پایش لحظه‌ای مراجعه تنفسی و قلبی با کمک سامانه MCMC، از جمله اقدامات مهم مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت در مواجهه با هوای آلوده است.

وی با تاکید بر ضرورت انتشار توصیه‌های بهداشتی به شهروندان در فضای مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری، گفت: در مواجهه با هوای آلوده، از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری شود. به تمامی شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری و سفرهای غیرضروری در شهر را حذف کنند.

کولیوند ادامه داد: به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم توصیه می‌شود در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری و در منزل استراحت کنند. ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد. به شهروندان عزیز توصیه می‌شود حتی‌المقدور کودکان را در منزل نگه دارند و درها و پنجره‌ها را ببندند.

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: تمامی ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های ورزشی هوازی به ویژه در اوایل صبح خودداری کنند. به عموم شهروندان توصیه می‌شود به‌اندازه کافی آب بنوشید تا با شست‌وشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان آثار ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد و توصیه می‌شود از شیر، میوه و سبزی بیشتر استفاده شود و مصرف تنقلات کم‌ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار را کاملاً حذف کنند. افرادی که در فضاهای باز مجبور به فعالیت هستند، باید قبل از خوردن غذا، دست‌ها و دهان خود را به طور کامل بشویند و پس از مراجعه به منزل، حتماً دوش بگیرند. همچنین توصیه می‌شود در صورت نیاز به فوریت‌های پزشکی با ۱۱۵ تماس بگیرند.