پدیده شوم ساخت و سازهای غیرمجاز به‌ویژه در حاشیه شهر و همچنین حاشیه رودخانه کرج معضلی است که بازنده آن مردم، شهرداری و محیط‌زیست هستند و تبعات اجتماعی، مخاطرات سلامتی و زیست‌محیطی زیادی به دنبال دارد.

به گزارش همشهری، سال‌های گذشته بدون هیچ نظارتی ساخت و سازهای زیادی در گوشه و کنار کرج انجام شد و کانال قدیمی رودخانه کرج که از قدیم مسیر گذر آب سد کرج بود نیز از این معضل بی‌نصیب نمانده است و ساخت‌وساز غیرمجاز و غیراصولی در حریم این کانال اکنون علاوه بر ایجاد مشکل برای خود شهروندان و مسئولان، چالشی را بین شهرداری و آب منطقه‌ای ایجاد کرده است که هر کدام دیگری را مسئول رسیدگی و حفاظت از این کانال می‌دانند.

معاون خدمات شهری منطقه ۲ شهرداری کرج می‌گوید: از قدیم نگهداری و رسیدگی به مسیر رودخانه و کانال کرج بر عهده اداره آب منطقه‌ای تهران بوده است. «حسین آل حبیب» اظهار می‌کند: رسیدگی و پاکسازی جوی‌های آب و کانال‌هایی که برای هدایت آب‌های سطحی است و توسط شهرداری ساخته می‌شود بر عهده شهرداری است، اما این کانال بر عهده آب منطقه‌ای بوده و شهرداری در قبال آن مسئولیتی ندارد.

وی می‌افزاید: با وجود این، در گذشته اطراف این کانال در محدوده ساسانی فنس کشی کرده بودیم، اما پایان سال گذشته فنس‌های آن سرقت و از آن به بعد این کانال ناایمن شد. وی می‌گوید: در این باره با آب منطقه‌ای مکاتبه و درخواست رسیدگی به این موضوع را کردیم، اما تاکنون هیچ پاسخی داده نشده است.

آل حبیب می‌گوید: با وجود این برای حفظ امنیت شهروندان برای فنس‌کشی و بستن اطراف کانال اقدام کردیم تا از مخاطرات احتمالی برای شهروندان پیشگیری شود. معاون خدمات شهری منطقه ۲ شهرداری کرج در مورد فاضلابی که به کانال می‌ریزند می‌گوید: خانه‌ها باید با حفر چاه جذبی از هدایت آب به کانال خودداری کنند و اگر این اقدام انجام می‌شود متولی آن شرکت آب و فاضلاب است که باید از کار آنها جلوگیری کند.