جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
۱ نفر

فاطمه شمس: سال‌ها قبل کمتر کسی تصور می‌کرد روزی کم‌آبی یکی از دغدغه‌های اصلی‌مان شود.

آب

آن روزها که چشمه‌های جوشان، قنات‌های خروشان و رودخانه‌های پرآب در گوشه گوشه شهر و روستاها چشم‌نوازی می‌کرد چه کسی می‌توانست روزی نبود آنها را تصویر کند. گذشت و گذشت تا امروز که همه جا پر شده از بنرها و پوسترهای هشدار کم‌آبی که آب هست اما کم است.

زمستان و بهار می‌گذرد و بارندگی‌های زیاد دلمان را خوش می‌کند که سدها پر شده‌اند اما آنچه که امروز آمارها نشان می‌دهد عزم جدی ما را می‌طلبد تا نه اینکه خودمان در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم بلکه دیگران را هم به انجام این کار مجاب کنیم و حتی حق به جانب خطاب به آنها بگوییم مصرف بی‌رویه شما از حق و سهم من و فرزندان من می‌زند. لطفا کمی با دقت بیشتر و نگاه عمیق‌تر به اعداد و ارقام این صفحه توجه کنید و ببینید بحران کم آبی در کشورمان از وضعیت هشدار هم پیش‌تر رفته است.

  • آب آشامیدنی مان از کجا تامین می شود؟

آب آشامیدنی شهرها و روستاهای کشورمان از 2 راه تأمین می شود؛ آب های زیرزمینی مثل قنات و چشمه و آب های سطحی جمع شده از برف و باران. طبق جدیدترین آمار 59.5 درصد از مصارف آب شرب ایرانی ها از آب های زیرزمینی و 40.5 درصد از آب های سطحی است.

نمودار


ترکیب مصرف آب در ایران و جهان

نمودار۱


هشدار کم آبی براساس جمعیت کشور

نمودار۲

در حال حاضر ۴۴ درصد جمعیت کشور بدون تنش آبی و ۲۷.۹ درصد در وضعیت تنش آبی قرمز قرار دارند.

اگر میزان تأمین آب شرب با مصرف آن یکی باشد به اصطلاح می گویند تنش آبی وجود ندارد، اما اگر تا ۱۰ درصد میزان منابع آبی کم شود می گویند آن منطقه در مرحله تنش زرد قرار دارد و اگر این اختلاف ۲۰ درصد باشد، تنش نارنجی و اگر بیش از ۲۰ درصد باشد، تنش آن قرمز است.


نمونه هایی از مصرف آب که به چشم نمی آید

نمودار۳


مقدار آب ذخیره شده سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران

در مخازن سدهای پنجگانه تهران که وظیفه تأمین آب شرب شهروندان تهران را به‌عهده دارند817 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده‌است. این عدد در زمان مشابه سال قبل یک میلیارد و 112 میلیون مترمکعب بود که نشان می دهد حجم آب پشت سدها چقدر کاهش پیدا کرده است.

نمودار۴

مقایسه قیمت یک مترمکعب آب شرب ایران با کشورهای دیگر

نمودار۵

 

 


نمودار ۷نمودار۶

کد خبر 409286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha