تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۹

فرزانه فولادبند: بدن ما برای استراحت و ترمیم به خواب نیاز دارد. کارشناسان بهداشت می‌گویند هر فرد بزرگسال به 6 تا 8 ساعت خواب روزانه نیاز دارد.

اگر تصور می‌کنید خوابیدن که دیگر نکتهaت و گاهی به پهلوی چپ. ممکن است بدن ما هنگام خواب ساعت‌ها در یک حالت قرار بگیرد و اگر این حالت نادرست باشد، ستون فقرات و مفاصل دچار آسیب می‌شود.
رعایت نکردن نکات بهداشتی و نداشتن وضعیت صحیح در موقع خواب، باعث بروز دردهای گردنی و کمردرد می‌شود. بسیاری از ما کمردردها و گردن‌دردهایی را تجربه کرده‌ایم که علت آن طرز خوابیدن‌مان بوده است. اگر درباره ستون فقرات و دیسک‌های بین‌مهره‌ای بیشتر بدانید، آن وقت است که در مورد وضعیت خوابیدن‌تان تجدیدنظر خواهید کرد.

پشت، پهلو یا شکم
بهترین روش خواب، خوابیدن به پهلوهاست. اگر هنگامی‌که به پهلو می‌خوابید، بالش کوچکی بین زانوهایتان قرار دهید، فشار کمتری به ستون فقرات ـ به‌ویژه در ناحیه کمر ـ وارد می‌شود. هنگام خوابیدن به پشت هم بهتر است بالشی زیر زانوهایتان قرار دهید.
اگر عادت دارید به شکم بخوابید، بهتر است این عادت را ترک کنید چون خوابیدن در این وضعیت بیشترین فشار را به ستون فقرات ـ به‌خصوص در ناحیه کمر ـ وارد می‌کند. برای خواب‌های کوتاه‌مدت، چرت زدن یا استراحت‌های
 15 تا 30 دقیقه‌ای، بهتر است به پشت دراز بکشید و پاهایتان کمی‌ بالاتر از بدنتان قرار بگیرد.

بالشی خوب برای خواب
استفاده از بالش یا متکا هنگام خواب ضروری است تا ستون فقرات گردن را در یک راستا نگه دارد. بالش نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد. همچنین نباید زیاد بلند یا کوتاه باشد.
بهترین بالش، بالشی است که یک طرف آن کمی‌ بلندتر از طرف دیگر باشد. هنگام استفاده دقت داشته باشید که طرف بلند زیر گردن قرار گیرد.

تشکی برای خوابی خوش
یکی از مهم‌ترین موارد برای خواب خوب و پیشگیری از کمردرد، استفاده از تشک خواب است. تشک‌های ابری، خیلی نرم یا خیلی سفت برای خواب مناسب نیستند. مناسب‌ترین تشک‌ها برای تخت، تشک‌هایی هستند که دارای لایه میانی سفت و محکم و رویه نرم باشند. تشک‌هایی هم که از پنبه و یا پر قو پر شده باشند - به شرطی که دارای لایه میانی محکم و سفت باشند- مناسب‌اند.

بیدار شدن از خواب و بلند شدن از رختخواب
برای اینکه بدنتان دچار آسیب نشود، بهتر است وقتی بیدار می‌شوید یکدفعه و به طور ناگهانی از جای خود بلند نشوید بلکه کمی‌ صبر کنید و چند دقیقه در رختخواب بمانید.
ابتدا پاهایتان را به‌آرامی ‌روی زمین بگذارید، با کمک گرفتن از دست‌ها بنشینید و بعد به‌آرامی ‌بلند شوید.

برچسب‌ها