گزارش مستقل جدیدی که در نتیجه تحقیق یک گروه بین‌المللی منتشر شده ‌است نشان می‌دهد، یک سوم حملات ۲ سال گذشته سعودی‌ها به شهرهای یمن، مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، کارخانه‌ها و مراکز تجمع مردم را هدف گرفته‌است.

  اين گزارش را گروهي به نام پروژه اطلاعات يمن متشكل از دانشگاهيان و فعالان و سازمان‌هاي حقوق بشر از سراسر جهان تهيه كرده‌است. تهيه‌كنندگان اين گزارش براي انجام تحقيق خود، حدود 8600مورد از حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي طي ماه‌هاي گذشته را به‌صورت نمونه مورد بررسي قرار داده‌اند. با بررسي اين حملات، شمار حملات به خانه‌هاي مسكوني، بازارها، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها به تفكيك مشخص شده ‌است. نكته قابل توجه اين گزارش آن است كه برخي هدف‌ها مانند يك مدرسه در صنعا تا 9بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. يك بازار در شمال يمن 24بار هدف حمله هوايي جنگنده‌هاي سعودي قرار گرفته ‌است. در اين گزارش آمده‌ است، در برخي دوره‌هاي زماني طي 18‌ماه گذشته كه از آغاز حملات عربستان به شهرهاي يمن مي‌گذرد، حملات به اهداف غيرنظامي و خانه‌هاي مسكوني و زيرساخت‌ها، بيشتر از حملات به اهداف نظامي بوده‌است.

درحالي‌كه رسانه‌هاي آمريكايي و انگليسي با انتشار گسترده اين گزارش تحقيقي آن را سندي از شراكت دولت‌هايشان در جنايات عربستان عليه يمن دانسته‌اند، وزيرخارجه عربستان به اين گزارش واكنش نشان داده‌است. عادل‌الجبير اين گزارش را اغراق شده خوانده و گفته كه روش اين تحقيق درست نبوده‌است. او گفته كه دليل حملات به مدارس و بيمارستان‌هاي يمن اين بوده كه در اين مكان‌ها سلاح انبار شده ‌است.

رسانه‌هاي انگليسي با اشاره به اينكه در 2سال گذشته همزمان با حملات عربستان به يمن، لندن بيش از 3.3ميليارد پوند سلاح به رياض فروخته‌است، از افزايش روزافزون اسناد بين‌المللي درباره جنايات سعودي‌ها در يمن خبر داده‌اند. نمايندگان پارلمان انگليس و همچنين حزب مخالف كارگر از دولت اين كشور خواسته‌اند كه روند كمك‌هاي نظامي خود به عربستان را هرچه سريع‌تر متوقف كند. در آمريكا هم 64 نماينده كنگره از هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه در نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواستار تعليق قرارداد جديد فروش سلاح به عربستان شدند.