همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست زاهدان ۸۰ قطعه پرنده مینا از قاچاقچیان پرنده در این شهرستان کشف و ضبط کردند.

به گزارش روز سه شنبه اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، سعید محمودی اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت زاهدان در گشت‌های شبانه‌روزی خود در مناطق و مسیرهای استان موفق به كشف این محموله غیر مجاز پرندگان شدند.

وی ادامه داد: در این رابطه یك نفر متخلف دستگیر و پس از تكمیل مدارك و مستندات تحویل مقام قضایی شد.

یك میلیون و 489 هزار و 590 هكتار معادل 9/7 درصد از كل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

گونه‌های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شكار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرك و جنگلی پوزك، مناطق شكار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مك سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل‌فشان تنگ كنارك زیست می‌كنند.

بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، تاكنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشكی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه‌ای، رودخانه‌ها و تالاب‌ها از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است.

این استان به سبب همسایگی با دو كشور افغانستان و پاكستان همواره مورد توجه قاچاقچیان و سودجویان قرار دارد به گونه‌ای كه برخی افراد پرندگان زینتی را از كشورهای همجوار به این استان وارد و سپس به استان‌های داخلی كشور و یا از طریق آب‌های آزاد به كشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان انتقال می‌دهند.