تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱

در جدیدترین جنایت سعودی‌ها در یمن، حمله جنگنده‌های این کشور به یک بازار و رستورانی در استان حجه، کشتاری به راه انداخته‌ که تا‌کنون بیش از ۱۰۷ کشته به همراه داشته‌است.

اين حمله عصر سه‌شنبه‌صورت گرفت و در ساعات اوليه كسي فكر نمي‌كرد ابعادي چنين هولناك داشته‌باشد. به‌دليل مكان شلوغ اين حمله، علاوه بر 107كشته، حدود 50نفر هم مجروح شده‌اند. بسياري از اجساد سوخته و غيرقابل شناسايي هستند. با گذشت حدود يك روز از اين حمله، همچنان تا ديشب امدادرساني به اين محل ادامه داشت. ابعاد اين فاجعه و تلفات آن‌چنان گسترده بود كه حتي منابع سعودي هم براي نخستين بار مجبور به اعتراف شدند و از اين حمله ابراز تأسف كردند.

سخنگوي ائتلاف سعودي حمله‌كننده به يمن ديروز با ابراز تأسف از كشته شدن اين تعداد غيرنظامي در اين حمله، گفت كه در همكاري با منابع يمني تحقيقاتي درباره اين فاجعه صورت مي‌گيرد و نتايج آن اعلام خواهد شد. منابع امنيتي و بيمارستاني در يمن مي‌گويند كه آمار كشته‌شدگان اين حمله همچنان رو به افزايش است. اين منابع از ساكنان استان حجه خواسته‌اند با مراجعه به بيمارستان‌ها خون اهدا كنند.

يك سال حملات سنگين هوايي، دريايي و زميني عربستان و متحدانش به شهرهاي يمن، بيمارستان‌ها و زيرساخت‌هاي درماني اين كشور را از بين برده و به‌دليل محاصره، يمن با بحران دارو و تجهيزات پزشكي روبه‌روست. اسناد، مدارك و تصاوير منتشر شده از شهرهاي يمن نشان مي‌دهد كه برخلاف ادعاي عربستان، خانه‌هاي مسكوني، زيرساخت‌ها ازجمله كارخانه‌ها و تاسيسات اقتصادي، مدارس و بيمارستان‌هاي يمن زير حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي قرار دارد. اين موضوعي است كه حتي رسانه‌هاي غربي ازجمله شبكه خبري بي‌بي‌سي هم با انتشار تصاوير و فيلم آن را تأييد كرده‌اند.

در همين راستا شوراي سياسي انصارالله يمن در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن اين حمله، آن را نشانه‌اي از پايبند نماندن سعودي‌ها به پيمان‌ها، قراردادها و توافق‌ها دانست. در روزهاي اخير مذاكراتي ميان دولت عربستان با نمايندگان‌ انصارالله (شيعيان حوثي) يمن در جريان بوده‌است. اين مذاكرات به پيشنهاد عربستان و براي برقراري آتش‌بس در مناطق مرزي ميان يمن و عربستان صورت مي‌گيرد. حملات موشكي و زميني ارتش و نيروهاي مردمي يمن به مناطق مرزي عربستان تا‌كنون تلفاتي سنگين از نظاميان سعودي گرفته‌است. ده‌ها نظامي سعودي ازجمله چند افسر بلندپايه در اين حملات كشته شده‌اند. در نتيجه مذاكرات چند روزه ميان انصارالله و سعودي‌ها، توافقي در زمينه مبادله اسرا صورت گرفته‌است.

  • پاسخ رد مالزي به عربستان

وزيردفاع مالزي هرگونه مشاركت نيروهاي نظامي اين كشور در جنگ عربستان عليه يمن را رد كرد. او گفت كه نيروهاي نظامي مالزي در رياض حضور دارند اما در حملات عربستان عليه يمن شركت نمي‌كنند. وزيردفاع مالزي در پارلمان اين كشور صحبت مي‌كرد.