همشهری آنلاین: معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: ۲۰ سلامتکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راه اندازی شده و قرار است ۲۰ سلامتکده دیگر نیز ایجاد شود.

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر محمود خدا دوست،‌ افزود:‌ سلامتکده‌هاي طب سنتي، محلی برای اصلاح سبک زندگی و آموزش به مردم است و علاوه براين، مردم در سلامتكده‌هاي طب سنتي، در کنار دریافت این خدمات، می‌توانند از خدمات درمانی هم استفاده کنند.

او از مجوز صدور ساخت 20 سلامتکده با نقشه و معماری ایرانی اسلامی، در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور ديگر هم خبر داد و گفت: قرار است،‌ این سلامتکده‌ها مراکز مشاوره ارتقاء سلامت، مراکز درمانی و نمایشگاه مربوط به فرآورده ها و گیاهان دارویی هم داشته باشند.

خدا دوست گفت:‌ برای راه اندازي هر یک از این سلامتکده‌ها 2 تا 3 میلیارد تومان، اختصاص يافته و مقرر شده است، ظرف 18 ماه آینده، این سلامتکده‌ها، راه اندازي شوند.

او بر ضرورت ورود بخش خصوصی برای راه اندازی سلامتکده‌هاي طب سنتي تاكيد كرد و گفت: برای تسهیل در این بخش با هماهنگی دفتر حقوقی پیش نویس تفاهم‌نامه ای میان دانشگاه علوم پزشکی و سلامتکده بخش خصوصی تنظيم شده تا بتوانيم از ظرفیت‌های این بخش در سلامتکده‌های طب سنتی هم استفاده کنیم.

  • وضعيت طب سنتي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي

معاون طب سنتي وزارت بهداشت، خاطر نشان كرد: 86 رشته تخصصی طب سنتی ايجاد شده است و در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، دكتراي تخصصي طب سنتي تدريس مي‌شود. در اين،‌ 17 دانشگاه،‌ 8 دانشکده طب سنتی داریم.

  • بسياري از عطاري‌ها مجوز ندارند

خدا دوست تاكيد كرد: بسیاری از عطاری‌ها مجوز فعالیت را ندارند و متاسفانه برخی از عطاری‌ها حتی طرز نگهداری و استفاده از فراورده های گیاهی و دارویی را نمي‌دانند و این مسئله به سلامت مردم آسیب مي‌زند.

او با تاكيد بر اينكه، اصل نظارت بر عطاری‌ها بر عهده صنف آنها است گفت: مقرر شده است، براساس تفاهم‌نامه ای میان انجمن علمی، دانشکده طب سنتی در تهران، سازمان غذا و دارو و صنف عطاری‌ها، عطار ها یک دوره آموزشی از سوی انجمن علمی با همکاری دانشکده طب سنتی را بگذرانند.

معاون طب سنتی گفت : در حال حاضر متخصصین طب سنتی که دارای مدرک دکترای تخصصی دانشگاهی طب سنتی هستند، مجاز به انجام طب سوزنی هستند که تعداد این افراد زیر 80 نفر است و افرادی که این مدرک را از خارج از کشور بعنوان گواهی دریافت کرده اند توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ارزشیابی می‌شوند.

معاون طب سنتی با اشاره به فعالیت برخی از پزشکان در حوزه طب سنتی که نه به لحاظ درمان و نه ازنظر آموزش، مجوز اینگونه فعالیت‌ها را ندارند، گفت: برای ساماندهی این بخش، آیین نامه تعیین محدوده فعالیت با هماهنگی معاونت درمان را مشخص کردیم که تا هفته آینده نهایی خواهد شد.

او افزود: پیش بینی کردیم که پزشکان عمومی که در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کنند در این سامانه ثبت نام کنند و گواهی‌های آموزشی خود را ارسال کنند، آزمون دهند و در نهایت در صورت قبولی در آزمون از انجمن علمی گواهی دریافت کنند.

خدا دوست، درباره تخلفات حوزه طب سنتی گفت: تاکنون هیچ نظارتی بر فعالیت افراد مدعی طب سنتی وجود نداشته است، در برخی دانشگاه‌ها به پزشکان عمومی اجازه فعالیت می‌دهند، مگر اینکه شاکی خصوصی وجود داشته باشد و در برخی جاها بصورت سلیقه ای در این زمینه سختگیری می‌کردند.

او تاکید کرد: بزودی با ابلاغ آیین‌نامه تعیین محدوده فعالیت پزشکان در حوزه طب سنتی و برگزاری آزمونها از سوی انجمن علمی طب سنتی و با مدرک این انجمن، افراد صلاحیت‌دار مشخص می‌شوند و برخورد قانونی با متخلفان نیز می‌تواند شروع شود.

  • ضرورت همكاري بيمه‌ها با طب سنتي

معاون طب سنتی، بر لزوم تحت پوشش قرار گرفتن خدمات طب سنتی توسط بیمه تاکید کرد و افزود: چنانچه خدمات طب سنتی بیمه شود به اقتصاد بیمار و کشور کمک خواهد شد.

خدا دوست گفت: پیشنهاد دادیم که 5 خدمت طب سنتی از قبیل خدمات ویزیت، مشاوره حجامت خشک و تر و ماساژ تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

معاون طب سنتی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، خدمات بستری برای طب سنتی هم دیده شده است، گفت: لازم است برای پیگیری بیمار خدمات طب سنتی یک یا دو تخت در بیمارستان‌های عمومی در بخش داخلی داشته باشیم.

  • خدمات طب بستري براي طب سنتي

خدا دوست گفت: با دستور وزیر بهداشت قرار است خدمات بستری طب سنتی، تعریف شود و در سال 95 در سه بیمارستان کشور و در هر بیمارستان،‌ یک یا دو تخت برای این خدمات،‌ تعریف شود.

معاون طب سنتی با بیان این که تدوین کتاب اول خدمات پیشگیرانه طب سنتی و ادغام این خدمات در شبکه بهداشتی - درمانی کشور تدوین شده است، گفت: کتاب اول طب سنتی بر پایه اصول اولیه حفط و ارتقای تندرسی و سلامت و اصلاح سبک زندگی تدوین شده و 15 اردیبهشت درمراسمی با حضور وزیر بهداشت معرفی مي‌شود.

وی افزود: این کتاب مبنای آ موزش بهورزان در خانه‌های بهداشت است و از 15اسفند مربیان بهورزان 10 دانشگاه علوم پزشکی آموزش‌های لازم را بصورت متمرکز برای ارائه این خدمات دریافت می‌کنند و هر کدام از این مربیان به بهورزان استان خود این آموزش‌ها را منتقل می‌کنند. معاون طب سنتی گفت: قرار است در سال 95، بهورزان در پنج درصد خانه‌های بهداشت که حدود هزار خانه بهداشت خواهند بود، ارائه این خدمات را به مردم شروع کنند.

دکتر خدادوست، درباره حجامت و زالو درمانی نیز گفت: انجام حجامت و زالودرمانی،‌ فقط در مواردی که پزشک متخصص طب سنتی تشخیص دهد مجاز است.