همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع‌به آینده سوریه تصمیم بگیرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور اتریش در پاسخ به سوالی درباره موضوع ایران در رابطه با مسائل سوریه و این که آیا ایران حاضر است با کشورهای منطقه و با قدرتهای جهانی بر سر یک میز بنشیند و مذاکره کند، اظهار کرد: آینده سوریه توسط آراء خود مردم سوریه ساخته می‌شود و این مردم سوریه هستند که نسبت به حکومت آینده و شیوه دولت در آینده این کشور تصمیم می‌گیرند.

وی گفت: هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع‌به آینده سوریه تصمیم بگیرد، ولی به عنوان یک معضل در منطقه همه باید به مردم سوریه و به ایجاد امنیت در این کشور کمک کنند و شرایطی فراهم شود تا دموکراسی در این کشور استقرار پیدا کند که در این زمینه کشورهای منطقه تاثیرگذار هستند.

روحانی ادامه داد: ایران در کنار هر میزی که به آینده امن، با ثبات و دموکراتیک سوریه کمک کند حضور پیدا خواهد کرد و حاضر است با هر کشوری از جمله کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی در این زمینه مذاکره کند. برای ما جان مردم سوریه و بازگشت آوارگان مهم است و اگر این اتفاق یک روز زودتر انجام شود به نفع همه جهان خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک وظیفه بزرگ بین‌المللی، منطقه‌ای و اسلامی خود هر قدمی که برای مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت و ثبات در سوریه، بازگشت آوارگان و ایجاد دموکراسی و مراجعه به آراء مردم بر خواهد داشت و کنار هر میزی با کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ خواهد نشست و البته مهم نوع میز نیست بلکه مهم دستیابی به صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که در مذاکرات امروز با رئیس جمهور اتریش در مورد مساله سوریه صحبت شد، گفت: ما در مذاکرات امروز خود با یکدیگر هم‌نظر بودیم که تروریسم معضل بزرگ جهانی است که نه تنها ثبات و امنیت منطقه ما بلکه امنیت جهان را تهدید می‌کند. دل ‌نگرانی‌هایی که امروز در اروپا و منطقه وجود دارد نشان می‌دهد که آثار تروریسم منطقه خاورمیانه می‌تواند اروپا و سایر مناطق دنیا را در بر بگیرد.

وی با بیان اینکه برای حل بحران سوریه بحث حمایت از فرد و دولت خاصی مطرح نیست، افزود: سوریه یک کشور است که دولت خود را دارد و مخالفینی نیز دارد. گروه‌های تروریستی هم در آن حضور دارند. حال باید دید اولویت با کدام است. آیا اولویت این است که راجع‌به دموکراسی بحث کنیم یا راجع‌به گروه‌های مخالف و قانون اساسی؟ یا اینکه اولویت این است که مردم در حال کشته شدن هستند و میلیون‌ها نفر آواره شدند، کشور کاملا ناامن و بی‌ثبات است و نفت مردم توسط تروریست‌ها استخراج و در بازار فروخته می‌شود.

روحانی تصریح کرد: بحث بر سر اولویت‌هاست و این که اولین قدم کدام است. اگر در اولین قدم اشتباه کنیم هیچ وقت به مقصد نمی‌رسیم و قدم اول این است که جلو کشتار و خونریزی را در سوریه بگیریم. امنیت نسبی ایجاد کنیم و آواره‌ها به کشور خود بازگردند. بعد از آن می‌توان راجع‌به گروه‌های مخالف، دموکراسی و امثال اینها بحث کرد.

وی همچنین به رئیس جمهور اتریش و هیات همراه خوشامد گفت و خطاب به آنها اظهار کرد: امیدوارم این سفر سرآغاز یک تحول بسیار مثبت در توسعه روابط دو کشور دوست ایران و اتریش باشد. سوابق روابط ما به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و همواره روابط خوب و دوستانه‌ای داشته‌ایم. در طول این چند سال به دلیل خاص تحریم‌ها روابط اقتصادی رو به کاهش بود که امیدواریم در ماه‌ها و سال آینده با سرعت قابل قبولی گذشته را جبران کنیم.

باید از دولت اتریش به خاطر میزبانی بسیار خوب‌شان از مذاکرات ایران و 1+5 که منتهی به توافق نهایی شد، تشکر کنیم. این یک توافق مهم و تاریخی است که می‌تواند به نفع ایران، 1+5، اتحادیه اروپا و کل منطقه و جهان باشد.

در ابتدای این نشست خبری، «هاینس فیشر» رییس جمهور اتریش درباره همکاری‌های ایران و اتریش گفت: روابط ایران و اتریش دارای سابقه دیرینه است و اتریش هرگز سوابق استعماری در ایران نداشته از این رو خوشحالیم که مشکلاتی در این زمینه به ارث نبرده‌ایم.

وی ادامه داد: مذاکرات بین ایران و 1+5 که مرحله آخر آن در اتریش بود نتیجه بسیار مثبتی داشت و نتیجه مورد نظر ایران و 1+5 و اتحادیه اروپا به دست آمد و دبیر کل سازمان ملل هم از آن حمایت کرد و این باعث می‌شود فصل جدید حرکتی در تاریخ روابط ایران و دیگر کشورها افتتاح شود. البته باید دقت کنیم که هم ظاهر خوب و هم محتوای خوبی داشته باشد.

رییس جمهور اتریش همچنین اظهار کرد: کشور اتریش در جامعه بین‌الملل وجهه خوبی دارد و به عنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک همیشه در امور به دنبال توازن بوده است و خود را متعلق به اروپا می‌داند که برای حقوق بشر و داشتن روابط خوب با سایر کشورها ارزش قائل است.

وی افزود: این دیدار من از ایران به دعوت آقای روحانی انجام شد و ما تلاش داریم روابط خود را تا حجم 300 میلیون یورو برسانیم. ما از افزایش همکاری‌های فرهنگی و علمی بین دو کشور حمایت می‌کنیم و معتقدیم که هر دو طرف باید از همکاری‌ها بهره‌مند شوند به همین دلیل به دنبال این هستیم که سهم دو کشور 50 - 50 باشد و کسی سهم بیشتری از تبادلات نداشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: سهم برابر در روابط به نفع هر دو کشور است و ما تلاش می‌کنیم اسنادی که امروز امضاء شدند، عملیاتی شوند. ما می‌خواهیم به سوی دنیای صلح‌آمیز حرکت کنیم و با تروریسم مبارزه کنیم. توسعه اقتصادی و اجتماعی هدف ماست و تلاش می‌کنیم برای رسیدن به آن حرکت کنیم.