همشهری‌آنلاین: در بیست‌‌وهفتمین اجلاس شورای هماهنگی بین‌‌المللی برنامه انسان و کره‌‌مسکون یونسکو (۸ تا ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵ در مقر یونسکو در پاریس)، ثبت ۲۰ ذخیره‌‌گاه جدید زیست‌‌کره در شبکه جهانی ذخیره‌‌گاه‌‌های یونسکو به تصویب رسید.

ذخیره‌‌گاه تنگ صیاد- سبز کوه واقع در استان چهارمحال و بختیاری یازدهمین ذخیره‌‌گاه ثبت‌‌شده کشورمان است که در طی نشست مذکور به ثبت یونسکو رسید.

این منطقه 532878 هکتار مساحت دارد. نشست زمین، پدیده‌‌های زمین‌‌شناسی و آب‌‌شدن یخ‌‌ها باعث به وجودآمدن تعدادی تالاب در این منطقه و زیستگاه جانوران کمیاب شده است. وجود رودخانه‌‌ها باعث توسعه کشاورزی و دامداری در منطقه است و برگزاری نمایشگاه‌‌های صنایع‌‌دستی محلی می تواند تاثیر زیادی در توسعه گردشگری منطقه داشته باشد. تمامی این فعالیت‌‌ها از طریق جوامع محلی مدیریت خواهد شد.

ذخیره‌‌گاه‌‌های ‌ارژن و پريشان، گنو، حرا، كوير، توران، ميانكاله، گلستان، ارسباران، اروميه و دنا ده ذخیره‌‌گاه زیست‌‌کره کشورمان هستند که پیش از این در شبکه جهانی ذخیره‌‌گاه‌‌های زیست-کره یونسکو به ثبت رسیده است.

در حال حاضر 651 ذخیره‌‌گاه شامل 15 ذخیره‌‌گاه بین‌‌مرزی در 120 کشور جهان ثبت یونسکو شده است.

برنامه انسان و کره‌‌مسکون یونسکو یک برنامه علمی بین‌‌دولتی است که در سال 1970 با هدف بهبود رابطه میان انسان-ها و محیط زیست اطرافشان از طرف یونسکو تاسیس شد.

ذخیره‌‌گاه‌‌های زیست‌‌کره مکان‌‌هایی برای فراگیری توسعه پایدار است و هدف از ایجاد آنها برقراری پیوند دوستی میان حفاظت از تنوع زیستی و استفاده پایدار از منابع طبیعی است.

شورای هماهنگی بین‌‌المللی برنامه انسان و کره‌‌مسکون یونسکو دارای 34 عضو از کشورهای عضو یونسکو است که هرساله درخصوص ثبت ذخیره‌‌گاه‌‌های زیست‌‌کره جدید تصمیم‌‌گیری می کند.