همشهری آنلاین: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اذعان به اینکه نباید خودمان را گول بزنیم، تهران روی گسل‌های فعال است گفت: اما روی گسل هم می‌توان زندگی کرد البته امکان وقوع زلزله ۸ ریشتری در تهران محال است.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی همزمان با هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی خواستار طرح مخاطره‌شناسی برای مردم شهر تهران و گفت: در تهران 38 مخاطره طبیعی شناسایی شده که زلزله تنها یکی از آنهاست.

وی زلزله، سیل، فرونشست زمین، طوفان و ... را از دیگر خطرات شایعی که تهران را تهدید می کند دانست و گفت: باید برای مردم واکنش مناسب در مقابل هریک از این حوادث تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از مخاطرات را می‌توان از بین برد اظهار کرد: اما برخی دیگر از مخاطرات را نمی‌توان از بین برد و تنها باید از خسارات آن پیش بینی کنیم که زلزله از جمله این حوادث است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مراحل چهار گانه مدیریت بحران اظهار کرد: مرحله "مقابله" یکی از این مراحل است که وظیفه آن بر عهده سازمان‌های تخصصی است.

  • در طوفان تهران آمادگی پیش‌بینی از سوی هواشناسی وجود نداشت

صادقی با اشاره به طوفانی که چند ماه پیش تهران را درنوردید اظهار کرد: این آمادگی برای پیش‌بینی طوفان از سوی سازمان هواشناسی وجود نداشت و در حقیقت این سازمان دستگاه مخصوص این کار را در اختیار نداشت.

وی افزود: در بحث مقابله دستگاه‌های ما آمادگی خوبی دربرابر طوفان داشتند و شما دیدید که طوفانی که در ساعت 5 عصر رخ داد تا نیمه شب کاملا تهران به حالت عادی بازگشت و از حالت بحرانی خارج شد.

  • خودمان را گول نزنیم، تهران روی گسل است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وقوع زلزله در شهری مانند تهران را یک بحث دارای ابعاد بین‌المللی دانست و تصریح کرد: خودمان را گول نزنیم، تهران روی گسل است آن هم گسلی فعال، اما روی همین گسل هم می‌توان زندگی کرد و ما باید خودمان را برای زندگی روی آن آماده کنیم و درک درستی از خطر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران حوزه‌ای فرابخشی است و یک نهاد به تنهایی مسئول آن نیست خاطرنشان کرد: 14 کارگروه تخصصی در مدیریت بحران وجود دارد که هرکدام وظایف و مسئولیت‌های مشخص و تعریف‌شده‌ای دارند. کارکردهای تخصصی امنیت، بهداشت، امدادرسانی و ... از جمله آن‌هاست و یکی از وظایف سازمان نیز تقویت فضای همکاری میان این دستگاه‌هاست.

  • تهران به کمپین بین‌المللی تاب‌آوری شهرها پیوست

صادقی آموزش مخاطرات طبیعی برای شهروندان را یکی از مهم‌ترین مباحث موجود برای آنان دانست و افزود: شهر تهران به کمپین بین‌المللی تاب‌آوری شهرها پیوسته و یکی از بندهای این کمپین بحث آمادگی شهروندان دربرابر مخاطرات طبیعی است.

وی بحث هشدار سریع در حوادث طبیعی را امر بسیار مهمی برشمرد و افزود: پروژه هشدار سریع زلزله در شهر تهران بزودی تکمیل می‌شود و براساس آن اگر گسل‌ها فعال شوند 10 ثانیه قبل از وقوع آن هشدارهای لازم داده خواهد شد و تاسیسات گاز، برق‌ و غیره قطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای 374 محله شهر تهران نقشه تخلیه امن و اضطراری محلات تشکیل شده است گفت: در این نقشه‌ها نزدیک‌ترین محل امن در محلات معرفی شده و بنا داریم آن را به هر خانواده‌ای بدهیم.

صادقی راه‌اندازی گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات را یکی دیگر از اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برشمرد و افزود: یکی از کارکردهای این گروه که با عنوان مخفف شده «دوام» شناخته می‌شود نحوه مقابله با حوادث، خروج اضطراری، امدادرسانی و ... در محلات است که ما برابر برنامه پنج ساله دوم شهرداری موظفیم تعداد این گروه‌ها را به عدد 750 برسانیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آمادگی این سازمان برای تشکیل گروه‌های مدیریت بحران در ساختمان‌ها و اماکن عمومی خبر داد و گفت: در صورتی که از ما درخواست شود آماده‌ایم تا گروه‌های مدیریت بحران در این مراکز را آموزش دهیم.

  • بحث مدیریت بحران هنوز جامعه‌محور نشده است

وی با بیان اینکه بحث مدیریت بحران هنوز جامعه محور نشده است اظهار کرد: هزینه‌های مربوط به مدیریت بحران در سبد هزینه خانوار نیامده، در حالی که باید دستگاه‌های مختلف در این حوزه وارد شوند.

صادقی در ادامه با بیان اینکه زلزله 8 ریشتری در تهران محال است اظهار کرد: زمین‌لرزه‌ بر روی گسل‌های شمال تهران یا گسل مشا نیز نهایتا 7.2 ریشتر قدرت خواهد داشت بنابراین اینکه می‌گویند در تهران زلزله‌ای 8 ریشتری رخ می‌دهد باید بگویم که تقریبا چنین چیزی محال است.

وی بحث بافت فرسوده در شهر تهران را از دیگر مشکلات موجود در این شهر دانست و گفت: خوشبختانه از چند سال پیش با نوسازی انجام شده این شرایط بهبود یافته است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بحث کمبود آب در تهران را به منزله یک بحران توصیف کرد و افزود: این موضوع یکی از دغدغه‌های ماست و شهروندان باید در این حوزه صرفه جویی کنند چرا که ما منابع آبی محدودی داریم.