تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱

گروه بین‌الملل: مقام‌های آمریکا پس از یک‌ماه گریز از موضعگیری صریح درباره اقدام ارتش مصر در کنار گذاشتن محمد مرسی از قدرت سرانجام حمایت خود را از روند در پیش گرفته شده از سوی نظامیان این کشور اعلام کردند.

درحالی‌که ارتش و دولت موقت مصر به هواداران اخوان‌المسلمین هشدار داده‌اند که به تحصن‌های آنها پایان خواهند داد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به پاکستان اعلام کرد که نظامیان مصر در حال بازگرداندن دمکراسی به کشورشان هستند و مرسی را به درخواست «میلیون‌ها و میلیون‌ها» نفر از مردم این کشور از قدرت برکنار کرده‌اند.

مقام‌های آمریکا در ۳۰ روز گذشته، از کودتا خواندن اقدام ارتش مصر خودداری کردند، چون در این صورت باید براساس قوانین آمریکا کمک‌ سالانه 1.5میلیارد دلاری واشنگتن به نظامیان مصری متوقف می‌شد. جان کری که برای مذاکره با مقام‌های پاکستان به این کشور سفر کرده در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی جئو با اعلام اینکه نظامیان مصری در حال بازگردان دمکراسی در کشورشان هستند گفت: میلیون‌‌ها و میلیون‌ها نفر از مردم مصر که نگران سقوط کشورشان به ورطه هرج و مرج و خشونت بودند، خواستار دخالت نظامیان شده بودند.

درحالی‌که طرفداران مرسی همچنان با وجود تهدیدها و هشدارهای نظامیان در خیابان‌ها هستند و اقدام ارتش این کشور را یک کودتا می‌خوانند وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد: تا جایی که من تشخیص می‌دهم تاکنون، نظامیان قدرت را در دست نگرفته‌اند بلکه اداره امور کشور در دست یک دولت غیرنظامی است. این در حالی است که با وجود هشدار دولت و ارتش درباره متفرق کردن تظاهرات وتحصن در مصر هواداران مرسی روز گذشته به تجمع‌های خود ادامه دادند.

وعده پایان حملات هواپیماهای بدون سرنشین

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به اسلام آباد در تلاش برای بهبود روابط با پاکستان و کاهش خشم افکار عمومی این کشور وعده داد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا «بسیار بسیار زود» به پایان خواهد رسید.درحالی‌که دوطرف توافق کرده‌اند مذاکرات امنیتی بار دیگر از سر گرفته شود جان کری اعلام کرد که باراک اوباما جدول زمانی برای پایان حملات هواپیماهای بدون سرنشین دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حملات پهپادهای سیا حداقل ۳هزار و۴۶۰ نفر از سال ۲۰۰۴ تاکنون درپاکستان کشته شده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین