همشهری آنلاین: این مجموعه آموزشی- پژوهشی در سال 1353 به صورت یک واحد آموزشی غیرانتفاعی به منظور ایجاد دوره‌های آموزش کشاورزی با نام مدرسه عالی مهندسی کشاورزی تاسیس شد.

رشته‌هایی که در بدو تأسیس پذیرای دانشجو گردید، رشته‌های کشاورزی عمومی، جنگل و مرتع و دامپروری بود. در سال 1358 این مرکز آموزش عالی به همراه چند مرکز دیگر زمینه‌ساز ایجاد دانشگاه مازندران به مرکزیت شهر بابلسر گردیدند.

پس از ارتقاء امکانات و قابلیت‌های مورد نیاز یک موسسه آموزشی، از اواخر سال 1376 دو دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی به طور منفک از هم مجوز تأسیس دریافت نمودند و از سال تحصیلی 79-1378 نیز رسماً فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند.

با پیگیری‌های مدیران و کارشناسان ذیربط در سال 1383 موافقت اصولی تاسیس مجتمع آموزش عالی علوم کشاورزی و منابع طبیعی اخذ گردید.

در آغا ماه‌های سال 1384، چهار دانشکده علوم زراعی، مهندسی زراعی، علوم دامی و شیلاتو منابع طبیعیبه طور مستقل آغاز بکار نموده که خود سبب تجهیز و هموار نمودن راه تعالی حوزه‌های متعدد تخصصی در دانش کشاورزی و منابع طبیعی بوده است.

در همین راستا، متولیان در امر آموزش و پژوهش تصمیم به راه‌اندازی پژوهشکده‌هایی در سطح مجتمع نمودند که پژوهشکده برنج و مرکبات و پژوهشکده مطالعات اکوسیستم‌های خزری دستاوردهای مبارک پیگیری‌های مجدانه ایشان بوده است.

در پژوهشکده برنج و مرکبات، ساماندهی و اجرای طرح‌های علمی و پژوهشی برای دو محصول عمده زراعی و باغی استان یعنی برنج و خانواده مرکبات به تحقق پیوست که خود منجر به پیشبرد امر نیل به خودکفایی و دستیابی به استانداردهای کیفیت تولید و تأمین نیازهای غذایی استان، کشور و حتی ارائه تصاویر روشنی از دورنمای صادرات محصولات استراتژیک استان در آینده خواهد بود.

این پژوهشکده که در بطن این مرکز آموزشی واقع گردیده، علاوه بر دارا بودن ساختار مدیریتی و سازمانی مستقل، دارای چند زیرمجموعه و هسته‌های پژوهشی نظیر بهنژادی، ژنتیک و بیوتکنولوژی و مهندسی زراعی می‌باشد.

پژوهشکده اکوسیستم‌های خزری نیز با مطالعه زیرشاخه‌هایی چون شناخت اکوسیستم‌های جنگلی، اکوسیستم‌های آبی، فرآورده‌های اکوسیستم‌ها، اکوسیستم‌های مرتعی و مسائل زیست‌محیطی، راه توسعه و احیا منابع طبیعی استان را پیگیری می‌نماید و با هدایت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و برگزاری کارگاه‌های پژوهشی برای کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و ارائه همایش‌های علمی داخلی و بین‌الملی مسیر پویندگی و تعالی علمی را هموار می‌نماید.

دانشکده های علوم زراعی، مهندسی زراعی، علوم دامی و شیلات و منابع طبیعی در این دانشگاه با بیش از 2500 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، نقش موثری در پرورش دانش‌آموختگان در حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ایفا نمودند. این دانشگاه با 114 عضو هیات علمی هدایت و آموزش این دانشجویان را بر عهده گرفته است.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها