گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار از عرضه سهام فولاد مبارکه در روز 20 اسفند ماه جاری خبر داد.

بر اساس این گزارش، سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان دومین شرکت مشمول اصل 44 قانون اساسی در روز یکشنبه هفته آینده واگذار خواهد شد.

در همین حال همایش معارفه شرکت فولاد مبارکه پس از پذیرش در بورس تهران در روز سه‌شنبه برگزار شد. در این جلسه   مدیر عامل کارگزاری بانک صنعت و معدن نیز عرضه سهام فولاد مبارکه در روز یکشنبه  را تایید کرد.

رسول اسکندری- مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن- در همایش معارفه شرکت  فولاد مبارکه که روز سه‌شنبه برگزار شد، گفت: پنج‌ درصد سهام فولاد مبارکه روز یکشنبه هفته آینده در تالار فرعی معاملات بورس عرضه خواهد شد که با توجه به سهم  45 درصدی شرکت از صنعت فولاد کشور، خرید این سهم در اصل به معنای خرید صنعت فولاد کشور است؛ چرا که این شرکت نماینده صنعت فولاد است.

واگذاری فولاد خوزستان، ایرالکو و ذوب آهن

در همین حال ایرج اکبریه ـ مشاور وزیر صنایع ـ گفت: هم‌اکنون 90 درصد از سهام 15 میلیارد و 850 میلیون سهم فولاد مبارکه در اختیار سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن (ایمیدرو) قرار داد،10 درصد از سهام این شرکت بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشور و چند نهاد غیر دولتی واگذار شد که قیمت سهام این 10درصد تا چند روز آینده مشخص و اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: پنج شرکت از شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو مشمول صدر اصل 44 هستند که بعد از عرضه مناسب سهام ملی مس سهام شرکت فولاد مبارکه با سه برابر سرمایه ملی مس یکشنبه آینده در بورس عرضه خواهد شد و سهام شرکت‌های فولاد خوزستان، ایرالکو و ذوب‌آهن نیز در سال آینده واگذار خواهند شد.

معاون اقتصادی ایمیدرو، فولاد مبارکه را گل سرسبد وزارت صنایع معرفی کرده و افزود: این شرکت هرچند از لحاظ فروش در سال 84 رتبه نهم را کسب کرده، اما با توجه به هلدینگ بدون سازمان‌هایی چون سازمان گسترش در واقعیت فولاد مبارکه دومین یا سومین شرکت برتر سال 84 است.

وی ادامه داد: اگر ما دوم شدیم، به خاطر سهم 50 درصدی فولاد مبارکه است و شرکتی که هفته آینده در بورس واگذار خواهد شد، دارای فروش دوهزار و 200 میلیارد تومانی و سود 650 میلیارد تومان است که سود اعلامی سال 86 از سود 32 تومانی امسال بیشتر خواهد بود. 

وی دوسوم از دارایی‌ سه‌هزار و 500 میلیارد تومانی فولاد مبارکه را مربوط به حقوق صاحبان دانست و خاطرنشان کرد:‌ سهام این شرکت هم در بلندمدت و هم در کوتاه مدت قطعاً با سود مناسبی همراه خواهد بود.

موضع شرکت

محمد رجایی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این همایش با اشاره به سابقه شرکت و بهره‌برداری محصولات از سال ‌٧٢، گفت: دیروز از مرز ظرفیت تولید ‌٢/٤ میلیون تن عبور کردیم و از ابتدای امسال تاکنون ‌٤ میلیون و ‌٣٥٠ هزار تن تولید داشتیم و ‌١٠٠ درصد از سود ‌٦٥٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده را نیز پوشش داده‌ایم.

وی درباره عملکرد شرکت از سال ‌٧٨ تا ‌٨٤ خاطرنشان کرد: طی این مدت بیش از ‌٧/٣٨ میلیون تن فولاد به ارزش ارزی ‌١٢ میلیارد دلار تولید کردیم که این روند صعودی در سال ‌٨٥ نیز ادامه یافته است.

رجایی سهم تولیدات شرکت از کل تولید فولاد خام کشور را ‌٤٦ تا ‌٤٧ درصد ارزیابی کرد و گفت: ‌٦٧ درصد از سود ایمیدرو توسط فولاد مبارکه تأمین می‌شود و این شرکت هم‌اکنون در رتبه بیستم دنیا قرار دارد که با اجرای برنامه‌های طرح و توسعه به مقام‌های بهتری دست خواهیم یافت.

مدیرعامل فولاد مبارکه از پیشنهاد تأمین منابع مالی توسط خارجی‌ها خبر داد و درباره تحریم احتمالی تاکید کرد: تحریم‌ها غالباً جنبه روانی دارند و ما کارمان را بدون توجه به این مسائل انجام می‌دهیم و احساسی هم در این رابطه نداشته و محدودیت‌های صادراتی نیز نداریم.

به‌گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت، تا ‌١٥ اسفند ماه تمام سود ‌٣٢٤ ریالی سهام پوشش داده خواهد شد و برای سال ‌٨٦ نیز ‌٣٣٢ ریال به ازای هر سهم سود خالص در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها