همشهری آنلاین: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اتخاذ تمهیدات لازم از سوی وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: هر سال گزارش مربوط به بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به اطلاع مقامات مسئول می‌رسد.

دکتر محمدکاظم ندافی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بررسی‌های لازم در مورد بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا از سوی وزارت بهداشت انجام و گزارش تحقیقاتی را به اطلاع مقامات مسئول مربوطه می‌رسانیم و در این ارتباط گزارشی را منتشر نمی‌کنیم؛ چرا که این اطلاعات جنبه ثبت بیماری و مرگ و میر ندارد و مطالعات اپیدمیولوژیک بوده و به صورت تحقیقاتی است و تنها به اطلاع مسوولان می‌رسد.

 وی افزود: در ارتباط با مباحث آلودگی هوا دو برنامه جامع در کشور پیگیری می‌شود؛ یک برنامه در ارتباط با پدیده ریزگردها و دیگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که مجری این دو برنامه سازمان حفاظت محیط زیست است.

 مباحث آلودگی هوا را پیگیریم

 رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت نیز از این جهت که تمهیدات لازم را برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها فراهم کند در این دو برنامه در نظر گرفته شده است و همکاری‌های لازم را دارد. اما هدایت برنامه‌های کاهش آلودگی با سازمان حفاظت محیط زیست است.

 ندافی افزود: در تمام شرایط پیگیری‌های لازم درباره مباحث آلودگی هوا را از طریق سازمان حفاظت محیط زیست که متولی برنامه است، انجام می‌دهیم. اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبرو است.

 کنترل ریزگردها در جنوب و غرب کشور به همکاری کشورهای همسایه موکول شده است

 وی درباره پدیده ریزگردها در شهرهای جنوب و غرب کشور، گفت: پدیده ریزگردها تا حدود زیادی به همکاری کشورهای همسایه موکول شده است و تا این همکاری‌ها شکل نگیرد عملا شاهد کاهش مشکل ریزگردها نخواهیم بود. در این زمینه سازمان حفاظت از محیط زیست چند دور مذاکره با کشورهای همسایه داشته و در این زمینه توافقاتی نیز داشته‌اند، اما هنوز این توافقات عملیاتی نشده است تا زمانی که این توافقات عملیاتی نشود، کاهش ریزگردها در جنوب و غرب کشور را شاهد نخواهیم بود.

 توزیع سوخت یورو 4 تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‌های گازی در کلان شهرها داشته است

 ندافی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا نیز گفت: تا به حال در برخی از محورهای برنامه جامع آلودگی هوا توفیقات خوبی به دست آمده است. به عنوان مثال توزیع سوخت یورو 4 یکی از این اقدامات مهم است که کلید خورده و تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‌های هوا به ویژه آلاینده‌های گازی در کلان شهرها و تهران داشته است و امیدورایم این روند ادامه یابد.

 وی افزود: در بحث حمل و نقل عمومی نیز توفیقات خوبی حاصل شده و پیگیری‌های خوبی نیز از سوی دولت در حال انجام است تا شبکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد. شاید بشود گفت که هیچ کدام از محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به اندازه توجه به حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا نقش نداشته است. بنابراین اگر این محور به اهداف خود دست یابد، می‌توان در زمینه کاهش آلاینده‌های گازی هوا نویدهای خوبی داد.

منبع: همشهری آنلاین